Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket ska jag ta ut extra för driften av ett intranät?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har fått i uppgift av min chef att sköta hela företagets intranät (som jag har byggt i Drupal och fått betalt för), min chef har gett mig följande premisser för att sköta intranätet:

- 2 timmars schemalagd arbetstid för drift och underhåll av intranätet
- 6 timmars inställningstid under mina arbetsdagar (via telefon och e-post)
- 24 timmars inställningstid under min ledighet/helger (via telefon och e-post)

Ni som jobbar med Drupal (eller med hemsidor överlag) förstår säkert att det är ständigt underhåll och arbete, och nu ska jag prata med honom om att få extra på lönen för det.

Vad borde jag begära? Min chef är riktigt snål, inte speciellt insatt i IT, därför vill jag vara förberedd på alla frågor. Borde jag begära in offerter från olika IT-konsulter?

24-timmars jour när du är ledig! Always! Jag skulle kräva 30 000 kr/mån. utan att blinka. Fick jag nej skulle jag tacka nej till jobbet.

30.000 kr för 8 timmars arbete i månaden?

Om man skriver på ett avtal där man går med på en inställelsetid på 24 timmar 24/7 betyder det i praktiken att man alltid är i tjänst. Åker du på semester till Thailand och chefen ringer så ska du fixa med det istället för att jäsa med en paraplydrink på stranden. 30 000:- per månad är alldeles för billigt för det. Jag skulle säga minst 45 000:- extra, utöver den ordinarie lönen.

Tack för svaret, det stora problemet jag har framför mig nu är att lyckas övertyga min chef om detta, det är ett gaaaaaaaammalt företag med "gaaaaaamla" människor som inte är intresserade av IT.

Punkten om 24h är nog mer av en ej så genomtänkt önskan. Förklara hur det kan tolkas (t.ex. 2h inställelsetid från Thailand) samt att ständig beredskap inte är så lyckat så förklarar han nog att han inte tänkt på det/så. Punkt 1 kan du väl inte begära något särskilt för, du har ju redan din lön för den tiden (såvida det nya uppdraget inte är mer kvalificerat). Punkt 2 handlar om en slags beredskap och bör kunna hanteras i ordinarie avtal (beredskap ger dock inte så mycket i ersättning tyvärr).

Jag skulle dra till med en fem tusen extra i månaden plus beredskapsersättning, samt att sista punken får vara "best effort". Eventuell utryckning under beredskap/ledighet blir förstås extra betalt per gång. Lycka till.

  • Medlem
  • 2012-01-29 01:14

Med 24-timmarsjour kan du inte ta helt ledigt på helgen. Ingen utflykt till stugan/båten/Roskilde/xxx utan att ha garanterad uppkopping och halvt löfte om helnykterhet. Jag skulle inte ta det avtalet alls, för några pengar.

Läkare drar in 10-20000 kr mån. för jour ca 7 dygn i månaden - brandmän minst 5000 kr för jour 5 dygn i månaden. Jag håller med pmarriot - jag la mig lågt med 30 000 kr - jour jämt måste ju handla om 50-100 000 kr i månaden. Hur mycket man måste rycka ut - eller var man befinner sig när man måste rycka ut - vilken typ av kvalifikation/jobb det handlar om - har givetvis inget med saken att göra. Jour är jour - man är INTE ledig. Det är ju ett slags livegenskap det handlar om - ska man sälja sig till sådant så ska man ta betalt ordentligt - om man värderar sitt eget liv över huvud taget vill säga. Egentligen så går det ju inte att värdera allt i pengar - det handlar ju om att sälja ut ens tid här ilivet. Tid är det enda vi egentligen har och det är den hårdaste valutan som finns (fråga dom som har en dödlig sjukdom t.ex.)

Personligen tycker jag att du borde försöka komma undan inställningstiden och bara be att få löneökning med den tid du får lägga extra. Om det t ex blir 2h / vecka (ungefär 8h = 1 dag / månad) du får lägga utöver ordinare arbetstid borde löneökningen vara minst ca 4.5% (1/22), om man räknar på 22 arbetsdagar per månad.

Sedan om det ska till jour på det, speciellt på ledighet, ökar det som sagt rejält. 6h inställningstid på arbetsdagar går väl lösa, men inte på ledighet / semester. Det skulle jag aldrig göra för några pengar i världen.

Låt snålchefen ta in en konsult som löser eventuella problem när du är ledig, så får han se att det inte är så himla billigt att underhålla ett intranät trots allt

Mm. När man förhandlar är det viktigt att förstå varandra. Den här jouren, vad betyder det i praktiken? Måste du spiknykter, fast du är ledig? Måste du ha bärbar dator och mobilt bredband med dig jämt? Om du tappar mobiltäckning i några timmar, måste du knacka på ett hus för att be att få låna en vanlig telefon och ringa chefen och säga hur han kan nå dig? Kan du resa utomlands någonsin? Vad händer om du har influensa en vecka?

Om allt ovan besvaras med det värsta - så borde väl även chefen förstå att upplägget inte är rimligt, överhuvud taget. Dvs, det är inte ens så att mycket pengar gör att du rimligtvis kan lösa uppgiften. Hans förväntningar är orimligt höga. Men, antagligen har han inte så där höga förväntningar - så rikta in dig på att du och chefen tillsammans skall exemplifiera vad det innebär för åtagande att ha jouren.

Sen till min undran om drift av Drupal. Du har byggt siten, men är inte det ganska separat från att drifta den? Vad är det han skulle vilja ha hjälp med en söndag morgon klockan 02:35? Det är ju inte vara nyutveckling? Det är väl att Databasen kraschat eller att en RAID-system rasat? Driftar ni det själva? Är det rätt? Mitt råd är att ni skall kolla vad extern Drupaldrift kostar och vilket typ av SLA man kan få.

Det sista rådet handlar om att du mot dig själv, (och din chef) skall vara tydlig med dina mål och önskningar. Är det så att du vill ha en rejäl löneökning, och jouren är ett sätt att berättiga det - var tydlig med det! Om du för allt i livet vill undvika jouren för att den blir för tung - säg det! Förhandling handlar inte om att luras, försök att genuint förstå varandras önskemål.

Senast redigerat 2012-01-29 09:45

Tack för alla kommentarer! Som några andra har skrivit, jag tror inte att en jour blir en jour i benämningen att jag ska få igång intranätet 2 på morgonen om den har gått ner, utan det handlar nog mer när jag är ledig eller har semester ska man kunna nå mig på något sätt (per e-post förslagsvis), men det är ju då viktigt att man kommer överens om allt i detalj så inget missuppfattas.

Kontoret är endast öppet under vardagar, så jag kanske var lite otydlig från min sida.

På fredag ska vi ha ett första möte om detta.

  • Medlem
  • 2012-01-30 11:46
Ursprungligen av Patrik D:

utan det handlar nog mer när jag är ledig eller har semester ska man kunna nå mig på något sätt (per e-post förslagsvis)

Men då har du ju datorn som fotboja även på semestern... Underskatta inte betydelsen av att kunna koppla av helt och hållet.

Ursprungligen av Baron:

Men då har du ju datorn som fotboja även på semestern... Underskatta inte betydelsen av att kunna koppla av helt och hållet.

Håller med, råkade ut för precis detta då jag förra semestern lovat att finnas tillgänglig för frågor (då jag jobbade i ett stressigt projekt och bara jag hade koll på vissa delar av projektet). Man fick se till att alltid ha telefonen med sig, och jag fick rycka in och sitta i telefonmöte mitt under midsommar-middag med släkten osv. Är man dessutom t ex i Thailand så kan telefonen ringa typ 3 på natten (= arbetstid i sverige), då får man snällt masa sig upp och felsöka mitt under solsemestern. Det är verkligen sådant som kan förstöra hela meningen med en semester - man kan aldrig riktigt slappna av.

Personligen skulle jag gå med på det under t ex helger eller sjukdagar o dyl, men under långa semestern under sommaren tycker jag att de kan ta in en konsult, eller att de försöker hålla två personer på företaget utbildade på systemet och ser till att alltid ena är tillgänglig.

45.000kr i månaden vore ju najs men det är inte realistiskt att dom skulle gå med på det. Värdet av intranätet är inte så högt gissar jag.

Jag tror du kan hitta en managed server med 24/7 99,99% SLA för 8000kr i månaden.
Sen vet jag inte hur mycket jobb det är för dig att sköta själva Drupalbiten?

1
Bevaka tråden