Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar Apple försäljning när dom inte uppdaterar designen?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidlös design och "rör inte det som fungerar" i all ära - det är kul att ha det senaste och det är kul med förändring. Tror ni inte att Apple förlorar försäljning på grund av att utseendet varit oförändrat under lång tid?

Jag har en MacBook Pro i7 2.66GHz (mid-2010) och borde egentligen vara jättesugen på att uppgradera men jag är nöjd - det finns ju inget "nyare" känslomässigt även om saker hänt på insidan.

När det kommer en NY MacBook Pro slår jag till samma sekund som den släpps. Tänker jag helt fel?

MacBook Pro verkar ju sälja ganska bra. De som eventuellt skulle vara störda av att det är "gammal" design är ju de som redan tidigare har en Mac, och att de skulle gå över till Windows för att designen på MacBook Pro inte uppdaterats känns lite långsökt. Möjligen är det en och annan som väntar lite med att köpa nytt i väntan på ny design, men de flesta köper nog nytt när det behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-23 09:37

Designen är redan så bra så jag tror inte Apple förlorar på det på det stora hela. Men, jag är precis som du, skulle det komma en MBP med ny design skulle jag slå till direkt Dock tror jag att de flesta köper ny dator när den nuvarande börjar kännas slö och inte så fort det kommer en nyare.

Jag känner tre som köpte var sin MacBook för flera år sedan - dom har kört dessa sedan dess och är nöjda och belåtna efter år av PC-strul och virus. Dom har aldrig uppdaterat OS - klickar nej till alla rutor som kommer upp (två har dessutom bara 3G-sticka så feta OS-updates är nog inget kul via den bandbredden ). Att det kommit nya modeller, designer, etc - har dom ingen aning om och det är dom fullständigt likgiltigt.
Sådana Apple-kunder finns också. Dom blir fler och fler och fler. Det är dessa kunder som gjort Apple så framgångsrikt - det finns inte tillräckligt många Apple-nördar och estetiker (sådana som vi) för att ge denna enorma tillströmning av nya Apple-kunder. Många som har köpt en iPhone har inte en susning om att det kommit en ny modell - dom kör med den dom har många, många år. Tills den pajar kanske.

En sak som vi lite mer passionerade datoranvändare missar är nog att de flesta privatpersoner köper en dator och har den tills den går sönder. Mina kollegor i 50-60 års åldern anser att en 5 år gammal dator fortfarande är ny och kör på det operativ som den levererades med. Många av mina kompisar i 35-40 års åldern har en jobbdator som de får tvångsutbytt när deras IT-avdelning tycker det är dags, och deras hemdatorer står och surrar tills de rasar.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2012-01-23 10:26

Hmm... intressanta funderingar. Jag är lite inne på Zimmermans resonemang. Samtidigt finns det väll en hel drös med företag som jobbar på just det sätt Björnström funderar över, men vilket företag tjänar just nu mest pengar? Skulle Apple tjäna ännu mer pengar om de bytte filosofi vad det gäller detta? Jag tror det är en smula tveksamt.

Samtidigt som jag är inne på Zimmermans spår så tycker jag själv att det skulle vara lite trist om iPhone 5 har samma design som iPhone 4s. Ja kanske inte så lite heller, men inte skulle jag strunta i att gå över till 5an om den trots allt har det. Jag har en 4 idag och kommer gå över till 5an direkt även om de inte byter design på den. Det är funktionerna jag är ute efter och efter snart två år i fickan så visar min iPhone 4 inga som helst ålderstecken. Så den designen funkar ju... uppenbarligen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-01-23 12:09

Ytterst marginellt skulle jag tro. Precis enligt Zimmermans tankar så finns det ju alltid folk som byter för att ha det senaste, men majoriteten byter för att den gamla är sönder eller för att de behöver mer prestanda. Och eftersom Apple har monopol på OS X så finns det ju inga alternativ om man inte vill gå över till något annat OS.

Välkommen till 99mac, Björnström!

En intressant aspekt i det hela är att jag tycker att Apple ändå ligger i framkant, trots att det är något år sedan det kom ett nytt utseende på Macbook Pro m.fl. Det finns väldigt få, om ens några, bärbara PC som ser bättre ut och känns bättre att använda. Asus har gjort ett tappert försök med deras UX31, men jag tycker inte att det når ända fram för att konkurrera med t.ex. Macbook Air. Sedan hoppas jag ju på att en av de främsta anledningarna till att människor inte går till Windows är att de föredrar Mac OS X och vad det erbjuder. Då borde det inte spela så stor roll att Macbook Pro ser likadan ut idag som för ett par år sedan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-01-23 12:44

Jag tror att man får ha lite rimliga förväntningar. Det har redan sagts en hel del klokt i denna tråd om att Apple redan idag ligger i framkant designmässigt.

Utan att veta något särskilt mycket om tillverkningsindustrin så tror jag att en anledning till att appleprodukter faktiskt behåller sitt utseende år efter år är dels att varumärket stärks - formspråket måste få tid att sjunka in i konsumenternas medvetande - men också för att det är svårt att formge produkter om det ska vara snyggt, hållbart och inte minst billigt för massproduktion.

Det tar nog tid för Apple att designa nya datorer helt enkelt. Varumärkestanken samt det faktum att konkurrenterna ändå ligger långt efter gör att det inte heller brådskar med ny utformning. Det är min gissning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-01-23 12:57

För att illustrera lite av mina tankegångar om svårigheten att göra något snyggt, hållbart och billigt - detta videoklipp med Jonathan Ive:
"Objectified" - Jonathan Ive talks about Mac design & Unibody MacBook manufacture - YouTube

Sitter med ming andra Macbook Pro 13", med den nuvarande designen. Och tycker absolut inte de skall göra om designen. Den är behaglig att se på, skön att plocka upp ur väskan, det skulle väl vara om de lyckades få den att bli lättare.

Om de skall vinna något på att göra om designen skall det vara på funktionell design.

Många bra åsikter. Men faktum är att jag väntar med köpknappen till vi ser en ny design. Svårt att motivera att gå från DualCore till QuadCore när jag lagt så mycket pengar på att få 8GB RAM och kombination med SSD+hårddisk (ingen optisk enhet).

Ursprungligen av Björnström:

Tidlös design och "rör inte det som fungerar" i all ära - det är kul att ha det senaste och det är kul med förändring. Tror ni inte att Apple förlorar försäljning på grund av att utseendet varit oförändrat under lång tid?

Det skulle jag inte påstå. Men egentligen kan vi väl svara ja på frågan som ställs i titeln, du avstår ju helt klart från att köpa nytt på grund av just den anledningen så då tappar de ju faktiskt försäljning

Jag föredrar nog Apples tillvägagångssätt. De behåller den design som fungerar (vilket gör att vilken byfåne som helst numera känner igen en Mac på mils avstånd), ända tills det kommer något väldigt nytt som faktiskt kräver att designen ändras - vilket gör att den nya modellen känns så helsickes ny att man bara måste ha en. Skulle inte vilja att Mercedes eller Audi börjar göra som Kia heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-01 22:26

Frågeställningen är bra, men visar också brist på förståelse för Apples designtänk. Apple har snygga datorer, men designen på dessa inleds aldrig från ytan. Om en ändring på ytan inte tillför något, eller förbättrar en funktion, ja, då behövs inte den ändringen.

Jag tror snarare att Apple vunnit försäljning på att t.ex. MacBook sett likadan ut. Alla vet hur en Mac ser ut. De flesta vet vad som karakteriserar en Dell eller HP men det är svårt att se någon särskild modell framför sig.

Apple befinner sig "top of the game" därför att deras designavdelning ständigt har ett par nästkommander versioner på gång. Så fort konkurrenterna börjar komma ikapp lite i designen eller rent av bara härmar rakt av så släpper Apple sin nästa uppdatering som de hade på gång redan innan den förra tillverkades på fabriken.

Nu kommer tex Sony med en kompakt laptop som utseendemässigt påminner om Air o många andra har släppt eller släpper laptops som utseendemässigt härmar MacBooks för att sno åt sig en bit av kund-kakan.

Nästa generation av Macbooks o även nästa efter den finns redan hos designavdelningen...

Ursprungligen av Björnström:

Tidlös design och "rör inte det som fungerar" i all ära - det är kul att ha det senaste och det är kul med förändring. Tror ni inte att Apple förlorar försäljning på grund av att utseendet varit oförändrat under lång tid?

Nej, inte på marknaden som helhet sett. Vi som hänger här kan är inte representativa, men för många andra är tryggheten i igenkännandet stor. De extrema försäljningsframgångarna för iPhone 4S borde en gång för alla bordlägga alla teorier om att Apple måste komma med ny design för att sälja. Snart kommer försäljningen av iPad 3 att visa på samma sak igen.

Bra (och snygg) design är viktig, men ständigt förändrad design är inte det. Jag menar inte att Apple ska sluta göra ny design förstås, bara att dagens tempo fungerar utmärkt för försäljningssiffrorna, kanske rent av bättre än högre frekvens av ändringar.

Ursprungligen av Björnström:

När det kommer en NY MacBook Pro slår jag till samma sekund som den släpps.

Bara för att den är ny eller för att den är bättre? Om den senaste blygsamma förbättringen av MacBook Pro hade kommit i ett nytt skal, hade det räckt?

Apple designar inte för designandets skull. Det är form och funktion tillsammans.

Nästa naturliga steg för MacBook Pro är ju t.ex. att kasta ut SuperDriven bli mera lik MacBook Air. Men detta steg behöver gå hand i hand med den tekniska utvecklingen. Och på den fronten fanns det inte så mycket nytt att tillgå sist det skedde en uppdatering. Men nu har vi Ivy Bridge runt hörnet som möjliggör en större förändring än det tidigare varit möjligt, tack vare att Ivy Bridge medger betydligt lägre strömförbrukning. Detta i sin tur påverkar hur Apple kan designa datorerna. Hur mycket värme som måste avledas, hur mycket fläktar som behövs etc. Därmed är det rimligt att gissa att vi också får se den största förändringen för MacBook Pro sedan Unibodyn introducerades.

Jag hoppas att den nya MBP fortfarande är en pro. Pro för mig innebär snabba cpuer typ (i7- 3820 QM eller i7- 3720 QM) och snabb grafikkort typ AMD Radeon HD 7690M, 7670M, 7650M. Alt något från AMD Radeon HD 7500 serien, typ 7590M & 7570M.

Sedan kan MBP skippa CD/DVD och sätta in extra SSD och extra minne platser, så MBP får totalt 4 minnesplatser. Sedan resten till större batteri!

Men jag får väl drömma vidare, för att Apple är fixerad vid designen förre funktionen Pro. Jag vill ha en riktig Pro laptop.

Ett praktexempel på att inte ändra i onödan är Rolex sportklockor (Submariner, Explorer och den drösen). De ändrar inte ofta och det har varit en rätt vinnande strategi.

Säger jag som sitter med en Omega Seamaster...

1
Bevaka tråden