Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smidigt program som kan klippa ut scener från videos?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-23 00:38

Smidigt program som kan klippa ut scener från videos?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här på ett bra sätt, så jag börjar från början.

Som en inbiten PC användare har jag alltid använt Sony Vegas Pro när jag har redigerat filmer. Jag och min kompis brukar skicka små snuttar från olika längre videos (hemmavideos mest) till varandra och förut använde jag den smidiga trimmern i Vegas. Funkade fin fint, och att välja en scen, dra den till tidslinjen och sen spara kunde ju inte vara enklare.

Nu har jag skaffat en Mac med OS X Lion.
Köpte Final Cut Pro 10 i hopp om att det skulle vara lika enkelt. Det visar sig vara krångligare än vad man skulle kunna tro. Kanske inte krångligt i era ögon, men om man är van vid Sony Vegas trimmer så är FCP inte en enkel historia.
Dök också på problemet att nästan inga filformat fungerar utan att man måste konvertera dem (eller det kanske finns någon annan lösning?).

Min fråga är nu, finns det något program till Mac som har en liknande "trimmer" som Vegas? Ett program som man enkelt kan markera en liten snutt från en video, och sen spara den som en ny fil?

Detta har fått mig att börja tvivla på Mac, och PC'n börjar se allt mer lockande ut.

Jag behöver hjälp från inbitna Mac användare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-23 00:44

Varför använder du inte iMovie, som gratis följer med bl a Lion? Det är superenkelt att använda.

QT7pro. MpegStreamClip.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-23 01:34
Ursprungligen av zinned:

Varför använder du inte iMovie, som gratis följer med bl a Lion? Det är superenkelt att använda.

Inte så lätt som man kan tro. Först och främst är alla videos över 1 timme, och som jag har fattat det kan inte iMovie importera så långa videos? För det andra så verkar det vara väldigt krångligt att välja ut en liten scen på 1 minut ifrån en 1 timmes video i det programmet.
Annars hade jag självklart använt det

Ursprungligen av Zimmerman:

QT7pro. MpegStreamClip.

Har testat att klippa i QT7pro men den var inte så finkänslig som jag vill att den ska vara. Jag behöver klippa ut 1 minut ifrån en video som är över 1 timme, med precision.
Trodde att MpegStreamClip bara var en converter?

Du kan ju göra det i två steg, grovklipp i QT och sen finklipp i QT eller iMovie.

Korspostning, dvs samma fråga i flera trådar, är inte tillåtet på forumet. Så den andra tråden med exakt samma fråga är nu raderad.

/Mod

Skaffa Parallels, WM-Ware eller ngt annat virtualiseringsprogram o kör/installera windows i Mac'en. Kanske inte det mest ultimata men det löser problemet så till vida att du kan fortsätta med samma program du hade tidigare utan att behöva gå tillbaka till den fysiska PC'n

avidemux kanske funkar?
Avidemux - Main Page

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-23 17:22
Ursprungligen av eskimo:

Du kan ju göra det i två steg, grovklipp i QT och sen finklipp i QT eller iMovie.

Det låter som en plan! de flesta filer jag har är dock avi divx, så jag behöver väl konvertera dem först, eller? I så fall vilken konverterare rekommenderar du? Kan man exportera till lossless .mov i iMovie? Tänkte eftersom .mov är ett format som verkar accepteras av de flesta program.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Skaffa Parallels, WM-Ware eller ngt annat virtualiseringsprogram o kör/installera windows i Mac'en. Kanske inte det mest ultimata men det löser problemet så till vida att du kan fortsätta med samma program du hade tidigare utan att behöva gå tillbaka till den fysiska PC'n

Låter ju inte helt fel det där. Tar det upp mycket plats på hårddisken att göra det?

Ursprungligen av keptang:

avidemux kanske funkar?
Avidemux - Main Page

Kollade in hemsidan och det där verkar vara ett väldigt smidigt program. Laddar ner och testar.
Tack så mycket!

Senast redigerat 2012-01-24 20:45
Ursprungligen av arjemma:

...Låter ju inte helt fel det där. Tar det upp mycket plats på hårddisken att göra det?
...

Jag kör Parallels som kanske tar upp 100MB på hårddisken plus det utrymme som behövs för operativsystemet(Parallels skapar en virtuell miljö men operativsystem som Windows eller Linux ingår inte utan det måste du installera själv)

Parallels är ett alternativ som sagt, det finns några till.
Parallels Desktop 7 for Mac

Ett annat sätt är att använda Bootcamp vilket innebär att du avdelar en partition av din hårddisk o installerar en full version av tex Windows på denna. Du kan då välja om du vill starta i MacOS eller windows, läs mer här:Apple - Support - Boot Camp

Gratis alternativ till Parallels är https://www.virtualbox.org/ och funkar galant det med.

1
Bevaka tråden