Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivare syns inte i Dock

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-20 14:54

Jag har två skrivare kopplade till min iMac. En gammal hederlig Epson laser i5700 och en Canon bläckis IP4500. Skrivarna funkar bra (för det mesta) och jag har kört dem länge på mina bärbara MacBook Pro. Men på iMac (med 10.6) syns inte skrivarna i docken. I synnerhet om skrivaren krånglar är ju det oerhört störigt, då man inte kan se om uppdraget lagts i kön eller om det är något annat felmeddelande etc. Inte heller någon effekt om jag klickar i rutan »visa utskriftskö».

Är det en 10.6-grej? Jag har installerat om drivrutinerna.

Tråden flyttad till rätt forumdel. Detta är inte en MacBook-hårdvarufråga.

/Mod

Ursprungligen av bamboo:

... inte kan se om uppdraget lagts i kön eller om det är något annat felmeddelande etc...

1. Men utskrifterna fungerar? Datorn skickar utskrifterna till skrivaren ändå?

2. Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar?

3. Har det alltid varit så här på den datorn, eller kom det helt plötsligt (t.ex efter någon uppdatering eller liknande)?

Senast redigerat 2012-01-20 15:29

Öppna skrivare, markera skrivare, öppna skrivarkö skrivare skall dyka upp i dockan, högerklick på dockikon, alternativ och behåll i dockan.

/Sami

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-20 15:18
Ursprungligen av Sampeleh:

Öppna skrivare, markera skrivare, öppna skrivarkö skrivare skall dyka upp i dockan, högerklick på dockikon, alternativ och behåll i dockan.

Det löser ju bara symtomet och inte orsaken. Här måste vi ju hjälpa TS med att finna orsaken till varför inte skrivar-ikonen syns i dockan när den jobbar med utskriften.

Ursprungligen av Sampeleh:

...skall dyka upp i dockan...

Men han säger ju att den inte dyker upp där. Det är ju det som är problemet.

Det är lite svårt att högerklicka på något som inte finns.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-20 15:56

Men: för att förtydliga (och förvirra): min sambo har ett användarkonto på samma dator. Där dyker skrivarna upp i dock!

Men min anävändare – icke. Och har såvitt jag minns aldrig gjort (vi skaffade datorn i höstas, och jag störde mig på det först när lasern började strula lite – men jag har även innan dess noterat att skrivaren inte fanns i Dock).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-20 15:50

Precis! (Och tack för flytten av frågan – gick lite fort där )

Sorry om jag tolkat frågan fel tidigare. Som jag har förstått det måste ikonen finnas i ~/Library/Printers för att kunna visas i dockan. Finns den där men inte visas i dockan går det att dra den till dockan.

Jämför med sambons konto.

/Sami

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-20 21:43

Du är nåt på spåren – skrivarna ligger i Printers, men deras ikoner är bara en överkorsad symbol. Och det är »0 K» efter dem. Jag antar att jag kan flytta över ikonerna mellan våra användare – men finns det (för den händelse detta skulle hända på en dator jag inte delar) nåt annat sätt att uppdatera ikonerna?

Jag testar med flytt nu och återkommer.

/Jonas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-20 23:06

Inte flytta - kopiera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-21 20:02

Jadå, jag kopierade – men tack för påpekandet!

Dock (!) hjälpte det inte. Trots att jag flyttar en Epsonikon förvandlas den till överkorsad symbol i Printer-mappen. När jag kopierar den till Dropbox så har vi ca 550 K och en ikon, men när den hamnar i Printer-mappen förvandlas den snart till överkorsad symbol och 0 K.

Canonprintern visar ca 500 Kb och ikonen dyker upp men det verkar inte funka ändå…

1
Bevaka tråden