Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Symlinkproblem ihop med Dropbox

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker koppla ihop två datorer, mest för att kunna jobba med enkla dokument i Excel.
En dator på kontoret, en hemma. Spar man i den ena skall man kunna fortsätta jobba hemma... och tvärtom.

Har Dator A

Dator B

Dropboxkonto

Jag vill att man sparar i en mapp inne i /Users/hasse/Documents/Synkas/ i båda datorerna
Men i själva verket sparas filen i /Users/hasse/Dropbox/

Båda datorerna har för enkelhets skull Dropbox på samma ställe, båda users heter samma...

Kör kommandot sudo ln -s /Users/hasse/Documents/Synkas /Users/hasse/Dropbox/Synkas/

sista "/" är tydligen viktigt

kör detta på ena datorn, och det funkar

När jag kör det på andra slår det bakut med "file exists", javisst existerar det...
Jag vill liksom bara "ansluta" till det föregående kopplingen

Gör jag ngt tankemässigt fel? Ute och cyklar, hur skall korrekta rader se ut?

Enligt uppgift skall detta inte funka med "alias" utan bara med "symlinks"

Jag vet inte men jag vet hur jag har löst att synka 2 mappar utanför dropboxen
Laddat ner och installerat SymbolicLinker2.0v3 SymbolicLinker
Högerklickat på den mapp jag vill ha länkad och valt Tjänster -> Skapa symbolisk länk och en mapp (symbolisk) har skapats, dragit den till dopboxen och tagit bort filändelsen
Gjort samma sak på den andra datorn och de synkar med varandra.
Som sagt, hur man gör via terminalen vet jag inte - vi är inte riktigt kontanta med varandra

Sket i alltihop.
Tog bort alla mappar inne i Dropboxkontot.
I Finderfönstrets vänsterspalt finns "Dropbox", sagt att allt som ligger där i synkas.

Byter jag namn på den får jag aja bajja.....och måste plocka ihop DropBox igen.... (gjort 20ggr ikväll)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-18 23:27

Dropbox fungerar inte perfekt … upplevt flertalet ggr när man försöker arbeta mot den med flera användare så skiter det sig rejält.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-01-19 12:33

Kör själv med MacDropAny, som låter dig välja vilka mappar som skall synkas.

1
Bevaka tråden