Mac mini som vägrar starta

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! sitter här med en mac mini som vägrar starta efter det att jag stoppade i en ny hårddisk. Jag är 100% säker på att jag inte sabbat någonting under bytet av disk och jag följde en video guide till punkt och pricka, saken är den att vi har 2st mac mini till som inte startar som vi inte vet vad som hänt med.

jag har googlat och märkt att flera har detta problem och jag har testat att resetta SMC å allt va de heter men när jag trycker på power knappen så händer inte ett skit.

någon av er som har hört talas om detta problem och har en bra fix?

jag funderar på vad en reparation kan tänkas kosta, och jag vet inte riktigt om det är värt det. datorerna är från 2008-2009

Den ena fungerade före hårddiskbytet, men vägrar starta efter bytet?

De andra två har bara slutat fungera? Inga byten eller andra åtgärder utförda på dem?

Gäller tråden för alla tre, eller är det bara den med hårddiskbytet som vi ska rikta in oss på?

Om det gäller alla tre - har alla samma symptom?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-18 21:56

Kabeln till Powerknappen har inte lossnat under mekandet?

vad jag vet så är diskarna bytta på 2 av datorerna. den som jag bytte har blivit bytt för 2år sedan utan problem. nu hade disken krashat och jag bytte den.
den 3.e vet jag inte ritkigt hur historian är. men det är samma symptom på alla 3 datorer. dvs när jag trycker på powerknappen så är det stendött. det verkar inte som att strömmen ens går fram. de finns heller inga dioder eller nånting på moderkortet som lyser, som visar tecken på att det finns ström. nu kanske de inte finns något som ska lysa men iaf.

alla kablar sitter som dom ska. jag har som sagt goolat och märkt att detta problem verkar existera med just mac mini? flertalet har fått sina mini's helt oförklarligt strömlösa.

Ursprungligen av ahumle:

...samma symptom på alla 3 datorer. dvs när jag trycker på powerknappen så är det stendött. det verkar inte som att strömmen ens går fram...

Eftersom det gäller alla tre, och samtidigt, så slänger jag fram den här teorin: Åsknedslag eller någon annan form av strömspik?

Har du någon annan Mac Mini som fortfarande fungerar? Prova då att använda strömförsörjningen från den på "de tre strömlösa", och se om det funkar då. Har man tur så är det bara strömförsörjningen som gått sönder. Men det kan ju vara andra komponenter som gått sönder...

Senast redigerat 2012-01-19 14:21

inser att jag är lite otydlig i formuleringarna, my bad.

dator nummer 1 och 2 har varit döda i ett par månader då vi inte egentligen brytt oss om att titta på det utan vi har konstaterat att dom är döda. dator nummer 3 bytte jag disk på nu i veckan och efter det slutade den att fungera. Dock så har dator nummer 3 fått ett diskbyte för ungefär 2år sedan och fungerat felfritt sen dess. Och nej det är inte handhavande från min sida då jag vet vad jag har gjort.

dator nummer 1 och 2 vet jag inte om dom har fått sin disk utbytt, jag är rätt säker på att nr 1 inte har fått det medans nr 2 kanske har de. Men det borde verkligen inte påverka då ett diskbyte inte ska sabba att ström inte når fram.

jag har testat med fungerande strömadapter. vi har en mac mini till som är fungerande som jag inte vågar röra jusst nu mer än att formatera den å ge den till den som fick sin dator paj (utav mig)

riktigt irriterande är det iaf och jag är osäker på om det ens är värt att reparera dom då dom är minst 3år allihop, det är alltså företagsdatorer som har levt sin ekonomiska livslängd. dock så är jag intresserad av att få igång dom om möjligt för att det är inte fel med att ha datorer som faktiskt fungerar.

1
Bevaka tråden