Köpa begagnad MacBook - bra köp?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har fått erbjudande av en kompis av att köpa hans begagnade macbook och vill ha lite vägledning om det är ett bra köp eller inte.

Det är en vanlig macbook från 2009 någon gång med aluminiumchassi, OS X Lion och uppgraderad prestanda:
2,4 GHz Intel Core 2 Duo
Ram: 4gb ram 1067 MHz DDR3
250gb hårddisk

Det är en välvårdad dator som han vill ha 5500 kr för. Är det köpläge?

Mac2Sell - Guide to used Mac, iPad, iPhone & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPad, iPhone Occasion
4210:- enligt den sidan (en sida jag i regel tycker ligger i överkant). Så be din kompis komma in i matchen, eller avstå.

Pga raderingar, redigeringar och missförstånd så blev tråden ganska rörig.

Därför har jag nu städat bort alla sidodiskussionerna.

Det handlar alltså om den här modellen:
MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (Unibody) Specs (Late 2008/Aluminum, MB467LL/A, MacBook5,1, A1278, 2254) @ EveryMac.com

Och nu återgår vi till att bedöma priset på den.

/Mod

Senast redigerat 2012-01-17 17:30

Jag har kollat runt lite på blocket och tycker 5500 är ett helt okej pris. Någon annan som har en åsikt om pris?

Om du tycker att 5500 är ok så är det ju bara att slå till.

Men jag tycker nog att 5500 är en liten aning högt. Kanske 4500-5000.

Som eskimo skrev, lite lägre pris så kan det nog vara bra. En sak bara - en dator som redan är 3 år gammal har någonstans mellan 1 dag och mer än 10 år kvar att leva. I princip allt är för dyrt att byta ut på en sådan. Alltså, om den rasar imorgon är det kring 4000:- i sjön. Håller den å andra sidan i flera år är det ett riktigt bra köp. Det är den osäkerheten man betalar med när man köper begagnat.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-17 17:40

Jag skulle inte gå efter Blocket för att se vad saker är värda. Sedan ska det vara kompisrabatt, kompisar mellan.

Ursprungligen av joakimo:

Jag skulle inte gå efter Blocket för att se vad saker är värda. Sedan ska det vara kompisrabatt, kompisar mellan.

Bara för att någonting annonseras för ett visst pris betyder inte det att de säljs för det.

Anledningen till att det inte finns några billigare ute kan ju vara för att det fanns, men de blev sålda...

Går utmärkt att gå efter Blocket om man kommer ihåg att det man ser är det som ligger kvar för att det priset är för högt. Rätt prissatta saker försvinner väldigt fort. Ligger en attraktiv pryl längre än några timmar kan du lugnt utgå ifrån att den ligger över aktuellt marknadspris. Viss reservation i resonemanget för udda prylar, men för en mainstreamgrej som en laptop gäller det definitivt.

Sedan är det ju som joakim skriver ovan: du ska väl ha rabatt för att ni är kompisar också... han slipper ju strulet att befatta sig med vilt främmande människor.

• Medlem
  • 2012-01-18 11:31
Ursprungligen av GustafMA:

Sedan är det ju som joakim skriver ovan: du ska väl ha rabatt för att ni är kompisar också... han slipper ju strulet att befatta sig med vilt främmande människor.

Jag tycker köparen ska betala lite extra för att han vet att han kan lita på säljaren.

• Medlem
  • 2012-01-17 21:46

Jag har aldrig förstått "kompisrsbatten". Varför inte det omvända: "Eftersom du är min kompis kan du betala lite mer än den är värd!". Det är samma sak fast den andre förlorar pengarna.

Ursprungligen av Baron:

Jag har aldrig förstått "kompisrsbatten". Varför inte det omvända: "Eftersom du är min kompis kan du betala lite mer än den är värd!". Det är samma sak fast den andre förlorar pengarna.

Håller till 100% (och gillade GustafMA's över stycke, inte undre).

Varför är det säljaren som alltid ska vara kompis?

När jag säljer något så sätter jag mitt pris, sedan får de vara, vill någon inte betala priset får de gå någon annanstans.

Det värsta svaret jag vet är när en köpare säger "Aaa, men det finns ju massor av billigare än din!"

KÖP EN AV DEM DÅ!!!

Ursprungligen av LCR:

Det värsta svaret jag vet är när en köpare säger "Aaa, men det finns ju massor av billigare än din!"

KÖP EN AV DEM DÅ!!!

En av anledningarna att jag inte sysslar med att sälja saker begagnat (ger bort allting), ger hellre bort grejerna än att prata med köpare som håller på så.

Ursprungligen av LCR:

Håller till 100% (och gillade GustafMA's över stycke, inte undre).

Varför är det säljaren som alltid ska vara kompis?

För min del är det rent psykologiskt. Jag skulle inte kunna ta ut ett överpris av en kompis. De gånger jag köpt något och fått det billigare tackar jag ordentligt och bjuder på några bärs nästa krogrunda. Men att ta ut i reda pengar känns lite... jag vet inte, krasst? Vill jag ha fullpris skulle jag inte erbjuda en kompis något utan sälja det via blocket. Kan nog inte riktigt motivera det rationellt.

Det bara för mindre prylar som telefoner och datorer som jag ens skulle tänka mig att göra en affär med en kompis ö.h.t. För dyrare saker känns det som om man risker att avveckla vänskapen och jag föredrar att handla med okända.

som säljare hade jag nog inte alltid tyckt det var värt att ge kompispris eftersom man gärna vill få ut så mkt som möjligt av ngt man säljer. Säljer man något bara för att bli av med finns ju utrymme för kompispris.

Ang. blocketpriserna få man ju se till det genomsnittliga priset och sedan kanske dra av 500kr för att folk prutar. Då ligger mitt pris i överkant men är inte helt orimligt. Jag tänker dock att jag får pressa priset lite

jag skulle säga att det ligger i bådas intresse att bli av med varan. Du kan ju inte skicka iväg en köpare varje gång om ditt pris är för högt. Då förlorar du ju lite på marknadsekonomins grunder, rätt vara till rätt pris osv. Det finns mycket (i synnerhet macar) som är övervärderat och upp haussat.

Utöver kompisprisets varande såsom extra högt eller extra lågt så drar jag mig alltid för att göra affärer med kompisar eftersom det lätt kan förstöra den bästa vänskap när bilen/datorn/huset/kameran dör/ruttnar/brinner upp kort efter köpet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-18 10:13

Dessutom får du en både snabbare, snyggare och helt ny Macbook Air för 9.295 ...

Ursprungligen av 20hz:

Dessutom får du en både snabbare, snyggare och helt ny Macbook Air för 9.295 ...

Men det beror ju helt på hur man vill ha det. Jag sitter med en MacBook Unibody som jag köpte efter att ha sålt min nya MacBook Air 11" då jag inte gillade den. Tycker att Unibody böckerna är the dogs bollox!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-18 11:56
Ursprungligen av LCR:

Men det beror ju helt på hur man vill ha det. Jag sitter med en MacBook Unibody som jag köpte efter att ha sålt min nya MacBook Air 11" då jag inte gillade den. Tycker att Unibody böckerna är the dogs bollox!

Menar att TS får både snabbare burk som håller längre, sedan om man gillar Airen eller ej är en annan sak. Jag personligen tycker att C2D är för seg för att arbeta på. Skulle dessutom aldrig våga köpa en bärbar som begagnad (utan garanti) då man aldrig vet om personen tappat den eller ej.

Ursprungligen av 20hz:

Menar att TS får både snabbare burk som håller längre, sedan om man gillar Airen eller ej är en annan sak. Jag personligen tycker att C2D är för seg för att arbeta på. Skulle dessutom aldrig våga köpa en bärbar som begagnad (utan garanti) då man aldrig vet om personen tappat den eller ej.

Dessa saker kan man vrida och vända på hur mycket som helst. Du har så klart rätt, från din synvinkel.

Vad gäller begagnade bärbara Mac-datorer så är det också högst subjektivt. Vissa är livrädda att ta i någonting som någon annan använt, själv köper jag bara begagnat, ofta lite defekt som jag själv fixar och har sparat enorma summor. Iofs så gör jag ingenting tungt CPU krävande heller.

1
Bevaka tråden