Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

time-machine fel

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-01-16 20:36

Hej
Jag har nyss installerat en time capsule med router hemma och tänkte använda mig av time machine funktionen för att sköta backup på min imac + min bärbara dator. Backupen funkar bra trådlöst med bärbara men jag får det inte att funka med imacen.
felmeddelande
"Kunde inte komma åt avbilden ”/Volumes/Data/FRI_iMac.sparsebundle” som används för säkerhetskopiering (fel -1)."

Hur ska jag rätta till detta? någon som har lösning på detta?

mvh Anja

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-16 22:06

Ser du din TimeCapsule-disk på skrivbordet, dvs har du mountat den? Och anslutit med ditt användarnamn, så du inte ser den som Gäst?
Den måste vara mountad "för jämnan" eftersom TM kör en backup varje timma.

  • Medlem
  • 2012-01-16 23:48

hej

time capsule ligger som delat, jag är inloggad rätt. Tittar i den så ligger min bärbara där med sparbundle i sitt namn. min imac har inte sparsebundle i sitt filnamn, storleken verkar stämma. Jag natar att detta är backupfilerna. Ska jag slänga den som inte har sparsbundle så får den skapa en ny?

Enheter: "time machine säkerhetskopior" ligger mountad på skrivbordet. tittar jag i den så är den tom.

mvh Anja

När du får det hela att funka, komplettera med t ex backblaze.com's backuptjänst för 35:- i månaden.
Så finns dina data säkra även om du får inbrott/brand/översvämning.
Tm skyddar inte ett piss mot det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-17 10:40

@Anja: Jag skrev lite kort i mitt svar eftersom jag inte vet hur insatt du är i MacOS X. Ibland om man skriver en fråga om någon har gjort en enkel sak, så får man som svar att "det är självklart jag har gjort det, tror du jag är dum i huvudet?"

Så från början, mata ut din "Timemachine säkerhetskopior". Öppna sedan ett Finderfönster genom att dubbelklicka på din hårddisk. I vänsterspalten ser du då en lista, där bl à din TimeCapsule ska finnas med. Klicka på den, du ska då få ett fönster med en mapp som har ditt användarnamn (om du har skapat ett i Airportverktyget under Hårddiskar). Till höger ska det stå Anslut som... eller Koppla ner. Står det anslut som, klickar du på den och matar in ditt namn och lösenord. Då ska det ändras till Kopplar ner. Dubbelklicka sedan på mappen med ditt namn, och den ska monteras på skrivbordet.
Öppna sedan Systeminställningar under Äpplet, och välj Konton eller Användare. Klicka på Startobjekt, dra din hårddiskikon från TimeCapsulen till din lista med Startobjekt. Då läggs den på skrivbordet varje gång du startar om datorn. Sedan kan du i inställningarna för TimeMachine välja den som din backup.
Låter lite krångligt, det kanske finns en enklare väg. Men så har jag löst det..... Kolla på YouTube, där finns det säkert filmer som beskriver bättre.

1
Bevaka tråden