Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kommer inte åäö med när jag bränner in undertexter med Handbrake?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vaför får jag inte med Å,Ä och Ö när jag bränner in Undertexter i Handbreak. Väljer: Svenska som språk
( Så han vet ju att det finns dessa bokstäver)...

Tråden flyttad. Detta är ju en Handbrake-fråga och har ingenting med iTunes att göra.

Jag har också förtydligat trådens rubrik.

Tänk också på att försöka stava rätt till programnamnen (Handbrake, inte Handbreak), så blir det lättare att söka och hitta tråden i framtiden.

/Mod

Vilket operativsystem kör du?
Vilken version av Handbrake har du?
Vilken typ av fil-format är det på filmerna och textfilerna? (t.ex VOB, AVI, MP4, MKV, SRT, osv)

Jag kör med Windos 7 och formatet är m4v (mp4) och den senaste uppdateringen av Handbrake. Undertexterna är i .srt:-)

Ursprungligen av JonasAndersson:

Jag kör med Windos 7 och formatet är m4v (mp4)

Du konverterar till m4v, förmodar jag.

Min fråga gällde vilket format filmfilerna och textfilerna har från början.

Senast redigerat 2012-01-16 10:42

Uppe i boxencontainer väljer jagMP4 men fårm4v.
Jag använder mig av .mkv och i textetformatet är det.srt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 10:52

Låter som ett problem med teckenformat, macroman, utf8 och olika windows varianter som finns. Brukar vara det som är problemet när inte åäö visas. Kolla om du kan ställa in detta någonstans där du valde svenska som språk.

  • Medlem
  • 2012-01-16 10:50
Ursprungligen av JonasAndersson:

Jag kör med Windos 7 och formatet är m4v (mp4) och den senaste uppdateringen av Handbrake. Undertexterna är i .srt:-)

Win 7? På ett macforum?
Det luktar dessutom pirat.

Baron. Jag vill ha mina Tv serier som jag har KÖP på DVD. Som jag konverterar om på min PC till min Apple TV Gen 1...
Då måste det bli till mp4 och Itunes.....

Ursprungligen av JonasAndersson:

...Tv serier som jag har KÖP på DVD...

Om det nu handlar om köpta tv-serier - varför i hela världen tar du omvägen via MKV först?

Varför inte låta Handbrake skapa M4V-filer direkt från DVDn?

  • Medlem
  • 2012-01-16 13:29
Ursprungligen av JonasAndersson:

Baron. Jag vill ha mina Tv serier som jag har KÖP på DVD. Som jag konverterar om på min PC till min Apple TV Gen 1...
Då måste det bli till mp4 och Itunes.....

Jamendåså. Sorry.

Öppna .srt-filen i en texteditor, spara som UTF-8 och testa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-05 22:25
Ursprungligen av keptang:

Öppna .srt-filen i en texteditor, spara som UTF-8 och testa.

Man behöver kanske inte spara om i ett nytt format - Handbrake kan ju tolka en uppsjö av 8- och 16-bitars format på .srt-filerna. Jag gjorde den erfarenheten en gång då inget fastnade. Men när jag sedan gjorde file(1) på filen så klarnade det hela och det fungerade hur bra som helst.

Någon som kan säga vilka inställningar man ska ha för att texten ska fasta med Handbrake!!!

Forced Only
Burned In
Default

SRT Langage
Char Code

Burned In ska funka fint. Testa.

Det fungerar inte:-(
Men texten kommer in om man väljer undertexter. Men det kan man ju inte göra i Apple TV!

Senast redigerat 2012-01-23 13:51
Ursprungligen av JonasAndersson:

Men texten kommer in om man väljer undertexter.

Vad betyder den meningen? Var görs det valet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-23 15:23

Klart du kan välja att slå på undertexter när du spelar upp videon genom ATV2.

Testade att hålla in Meny knappen då kom undertexterna fram tack för alla svar:-)

  • Medlem
  • Gagnef
  • 2012-02-05 17:44

Men hur får man åäö att fungera? Endera får jag med två textrader men inte åäö, när jag får med åäö kommer bara en textrad med, oavsett upplösning på projjen. Kör handbrake och har testat många inställningar men inte den korrekta tydligen

För att få med åäö i undertexterna måste du
Öppna upp "Anteckningar" (texten.) och spara som och där i KODNING: Välja ifrån: ANSI till UTF-8...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-08 13:41
Ursprungligen av JonasAndersson:

För att få med åäö i undertexterna måste du
Öppna upp "Anteckningar" (texten.) och spara som och där i KODNING: Välja ifrån: ANSI till UTF-8...

Eller så väljer man bara rätt format på teckenkodningen i Handbrakes meny (där bla UTF-8 finns).

1
Bevaka tråden