Lång vånda - blev MBP och Time Capsule till slut!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-01-14 16:51

Ska påbörja mitt sista år på universitetet nu om några dagar och jag känner att min lilla 10.2" Samsung inte riktigt håller måttet, jag har två stora uppsatser att skriva under året etc. Jag gav mig alltså ut på jakt efter en ny pc. Jag var i stort sätt helt såld på iden med en Ultrabook. Satt och läste allt jag kunde få tag på, framför allt var det ASUS ux31 och Acer Aspire S3 som jag var intresserad av då de låg bra till i pris tyckte jag.

Efter ett tag så tog jag mig upp på Media Markt där jag bor och klämde lite på båda två... Blev väl inte lika imponerad som så många andra tycks ha blivit. Jag tycker MBA är skitsnygg och de där två försöker ju efterlikna den... men sen när jag började knappa och pilla på dem så kändes det inge vidare längre. ASUS ux31 går fan inte att skriva med, tangentbordet är horribelt i mitt tycke, och pekplattan är om möjligt ännu värre. Den gick bort direkt. Acer S3 kändes dock väldigt bra att skriva på, jag gillade tangentbordet och plattan, men det såg så jävla plastigt ut. Sen hade den en hybriddisk av något slag, med 20gb SSD (som typ 15 gb gick åt till att bara hantera uppstarten av datorn så det gick fort), och 320 gb vanlig 5400rpm disk. Den kändes ändå okej tänkte jag, men samtidigt var det något som inte stämde. Den gick bort.

Sen lurade försäljaren in mig att prova på en MBA, vilket jag med glädje gjorde, tycker de är häftiga men hade aldrig provat mer än någon enstaka gång i nån butik. Jag tycker själv att jag är lite kräsen och var skeptisk till hela iden med att byta operativ och lära om mig etc. Så jag var på väg att gå därifrån när jag helt utan att fatta vad som hände lyckades dra med fyra fingrar över plattan och vips dykte en ny skrivbordsyta upp. Där började jag någonstans se en fördel, jag har kört med dubbla skärmar hemma under säkert 10 år och har väldigt svårt att bara sitta med en skrivbordsyta. Det blir inte samma sak med att tabba etc. och såklart inte samma sak med en virtuell skrivbordsyta men ändå är det senare bättre av de två. Jag gick sen hem och läste på allt jag kunde om MBP och A. Har helt varit inställd på en MBA pga att den är så liten å smidig, 13" aren.

Dock kändes 128gb som i minsta laget, jag ser på rätt mkt film och så. Har gått i flera dagar utan att kunna komma fram till en lösning, en MBA med en hdd som jag vet kommer vara för liten men som jag i övrigt kommer älska. Eller en MBP som är lite klumpigare men som har tillräckligt med HDD för mina behov. Jag gick i tankarna att fixa ett NAS till MBA men det blev för mycket pengar så det gick inte.

Gjorde en tur upp till Media Markt idag igen och tänkte försöka bestämma mig. Visade sig bli ganska enkelt, de hade satt ner MBP till strax under 9k, och då kunde jag helt enkelt inte längre försvara prisglappet på 2500 upp till MBA. Men nu låg jag under min budget lite, jättebra, började kolla på en router för jag kommer behöva det när jag flyttar ihop med tjejen. Krav var att den skulle ha printserver så jag kan skriva ut från antingen stationära, bärbara eller om tjejen vill skriva ut. Försäljaren visade upp lite routrar men jag bestämde mig för att vänta till vi flyttar i månadsskiftet. Kom på att jag ju behöver en HDMI adapter från TB kontakten, så jag å försäljaren gick å hämtade den. Jag sa då till honom att han hade 2 minuter på sig att sälja på mig något mer som jag "behöver". Jag hade tidigare nämnt mina planer på ett NAS för backup och smidighet med filer som ska nås från flera datorer. En Time Capsule behöver du - sa han. Ja det gjorde jag ju kom jag på, den hade ju faktiskt det jag var ute efter. Nämligen en router med printserver och lite lagringsutrymme. Perfekt.

Så nu sitter man här med en ny dator och nån slags tidskapsel. Jag har inte öppnat den än för jag känner att jag måste läsa på lite så jag vet vad fan det är för något. Jag behövde bara skriva av mig lite, men nu är jag en "switcher" eller vad de nu kallas.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-01-14 17:02

Vad skoj! Det kommer att bli finfint det där..

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-14 21:29

Välkommen till den rätta sidan, den rena läran.

Blir ni besviken är det er det är fel på, inte Macbook.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-01-14 21:55

Ett STORT grattis!

Senast redigerat 2012-01-14 23:29
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-14 23:09

Välkommen!

Det var trevlig kvällsläsning

Vilken fin historia. ^^

Den här tråden hamnar väl någonstans mellan ett köptips och en personlig presentation. Det är i alla fall inte en fråga för MBP-hårdvaruforumet.

Tråden flyttad. Och trådrubriken förtydligad (eller snarare förenklad).

/Mod

1
Bevaka tråden