Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställningsformulär, hur skall jag göra

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hjälpt ett företag med en onlinekatalog som är en bläddringsbar pdf på en sida på facebook. Nu vill vi ha något typ av beställningsformulär som man kan fylla i på webben och sen skicka beställningen till en epost adress. Har försökt att skapa ett interaktivt pdf dokument där man kan fylla i några fält men jag får det inte att lyckas. Hjälp mig med råd och tips tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-12 18:40

Det är en ganska okonventionell method att använda en pdf-formulär på en hemsida. Det kan bero på att supporten för detta är lite si och så, beroende av webbläsare och pdf-plugin. Med andra ord, en lösning där man får vara beredd på att tappa en och annan kund i beställningsprocessen. Lite onödigt när renodlade webb-baserade formulär är den i särklass vanligaste metoden och tämligen webbläsar- och plattform-agnostisk. Om man Googlar lite verkar det inte vara något problem att skapa webbformulärer för Facebook.

Kan du ge några bra exempel som du rekommenderar. Verkar mest vara betalningsalternativ som gäller om man tittar lite snabbt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-13 14:55

Lösningen verkar gå ut på att bygga formulären någon annanstans och sedan ta in den till Facebook som en Facebook-app. Har du inte själv tillgång till något webbsida där du kan bygga formulären, så kan du köpa den tjänsten via de betalalternativen som dyker upp vid Google-sökning. Flera verkade dessutom ha gratisvarianter om det handlar om låga volymer. Är det större volymer det handlar om, borde det å andra sidan inte vara ett problem att skaka fram slantarna till tjänsten.

Tyvärr har jag inte testat någon sådan konstruktion själv, så jag kan inte rekommendera några tjänster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-17 12:44

Om det bara rör sig om ett enkelt formulär med fält som ska gå iväg på mail så borde du inte behöva lägga ner någon ruskig tid att koda ihop en enkel html-form själv och hitta ett lämpligt script som mailar iväg resultatet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-15 08:35

Lite sent omsides: Det finns även alternativet att använda sig av GoogleDocs: Nästan ingen html. Man skapar formulären via webbgränsnitt och så får man en rad html för att baka in den som en iframe i sin sida. Alla resultat hamnar prydligt i ett GoogleDoc-kalkylark.

1
Bevaka tråden