Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bildskärm för videoredigering?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon bra (och gärna billig) bildskärm för videoredigering ni skulle kunna rekommendera. Har en Apple Cinema 23" och en 20" men nu har 23:an dött verkar det som. Blinkar 3 gånger i en loop men mer liv än så får jag inte ur den. Så nu behöver jag en ny för att klippa klart en grej. Har ni några förslag tar jag tacksamt emot dom. Har tyvärr noll koll på skärmar.

Om du menar en referensskärm så handlar det om 150-200 000 kr för en 24-tummare :-D. LogicTV har en skärm som är "nästan" referens för 70 000 kr, men sådant duger inte för SVT, BBC, TV4, Mediatech, etc, etc.
I övrigt gäller vanliga dataskärmar och då är ju Apples utmärkta - eller alla med samma/likvärdiga LCD (Dell's är väl identiska?). Egentligen sitter väl Samsungs LCD i nästan allt - det är bara olika behållare och logotyper liksom :-D. Men som sagt; antingen har man the real referens shit eller så har man en välkalibrerad datorskärm typ Apple/Dell/Etc 24". Något mellanläge finns inte. Kalibrerar man en - t.ex. Apple 24 - så klarar man sig fint. Med kalibreringsutrustning alltså - en sådan investering är ett måste för filmare och fotografer - det är ju billigt i sammanhanget :-). (Spyder, EyeOne, Pantone). Man kalibrerar ofta förslagsvis.

Snart har vi utsöktsa OLED köpbara för vanliga dödligas inkomster - det förändrar allt - då ligger plötsligt konsumenterna nära pro. Om 4-6 år typ. OLED är ett paradigmskifte.

Vill man ha en program-skärm som är nativt 1920x1080 - för att slippa skalning om man kör denna HD-upplösning - så är nog en riktigt bra TV att rekomendera. Men det där med skalning är egentligen inte något att tjafsa om enligt mig, det är färger som är prblemet i denna branch.

Senast redigerat 2012-01-06 22:50

Tack för svar. Nej jag menar ingen hardcore skärm för sånt. Har suttit med och colorgradat både en reklamfilm och fiktion jag gjort så vet den biten och hur dyrt det kan vara Bara en bra skärm för redigering är jag ute efter nu. Typ 23" eller mer. En välkalibrerad skärm låter som något som skulle passa mig. Tar gärna emot tips där och info om hur man kalibrerar.

Jag tror att Spyder3pro är billigast och gör jobbet. Köp en - hur man gör står i medföljande folder och det är löjligt enkelt.

Ursprungligen av tublenco:

Tack för svar. Nej jag menar ingen hardcore skärm för sånt. Har suttit med och colorgradat både en reklamfilm och fiktion jag gjort så vet den biten och hur dyrt det kan vara Bara en bra skärm för redigering är jag ute efter nu. Typ 23" eller mer. En välkalibrerad skärm låter som något som skulle passa mig. Tar gärna emot tips där och info om hur man kalibrerar.

Tack Zimmerman!

1
Bevaka tråden