Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta enheter i InDesign 5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

I engelska versionen av Adobe InDesign så är det amerikanska eller brittiska mått på saker och ting. Det är väl points, inches etc. Finns det något sätt att byta dessa mot måtten i den svenska versionen? Eller är det totalt kört?

Att arbeta med helt främmande mått skapar en viss inlärningströskel som jag inte har så stor lust med.

Självklart, oavsett språkversion kan du välja vilken/vilka måttenheter som helst.

(f.ö. skiljer grundinställningarna sig mellan amerikansk indesign, som har point/pica och international english, som har mm)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Självklart, oavsett språkversion kan du välja vilken/vilka måttenheter som helst.

(f.ö. skiljer grundinställningarna sig mellan amerikansk indesign, som har point/pica och international english, som har mm)

Hur går man tillväga för att ändra detta och sätta en ny standard? Jag har tittat runt i inställningarna, men verkar inte lyckas hitta någonstans som gör att dessa ändras.

För övrigt så valde jag tydligen North American när jag installerade.

1 Öppna InDesign
2 Se till att inga dokument är öppna
3 Ställ in allt efter behag (pappersstorlek, uppslag eller ej, enheter osv).
Viola!

Det är för övrigt en viktig anvisning inte bara för InDesign, utan för praktiskt taget alla Adobe-program:

* Inställningar som görs när INGA dokument är öppna blir standardinställning för alla NYA dokument, gamla dokument behåller sina standardinställningar

* Inställningar som gör när ett dokument är öppet påverkar endast det dokumentet, och då endast de saker som skapas efter att inställningen görs. Nya dokument påverkas inte.

1
Bevaka tråden