Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för nya iMac 17"Superdrive+

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-09-08 18:54

Vad som jag vill varna eventuella köpare för av denna "Modell" är att den nog har 512 MB minne men då har du båda platserna fyllda!!!!! Bättre är att köpa "mellan modellen" och induvidualisera med Bluetooth, Airport kort med mera och köpa ett 512MB minne av någon annan handlare, kostar mindre än Apples totalpris och då har man 768MB som är klart mer, bättre och billigare, eller hur

  • Medlem
  • 2003-09-08 20:21

Varför skulle det vara så? Det brukar ju vara så att om man beställer maskinen med 512 ram så sätter de det i den "svåråtkomliga" platsen så att man kan fylla på med mer själv. Köper man däremot modellen med 256mb så kan man bara uppgradera med 512mb till i den lättåtkomliga platsen.

Jag ifrågasätter varför den bara har 512 MB genom svenska Apple Store när den går med 1 GB på amerikanska. Borde det inte vara samma specar överallt?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-09-09 00:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Varför skulle det vara så? Det brukar ju vara så att om man beställer maskinen med 512 ram så sätter de det i den "svåråtkomliga" platsen så att man kan fylla på med mer själv. Köper man däremot modellen med 256mb så kan man bara uppgradera med 512mb till i den lättåtkomliga platsen.

Ja varför! Det kan man alltid undra men så är det! enkelt att kolla just klicka på Välj och se exakt vilka val som är gjorda om man vill ha med en minnes plats fylld med 512Mb får man allt glatt hosta upp 25.020skr.

  • Medlem
  • 2003-09-09 12:29

Mycket underligt att sälja konfiggat på så sätt. Det hindrar framtida utbyggnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-09 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kentor
Vad som jag vill varna eventuella köpare för av denna "Modell" är att den nog har 512 MB minne men då har du båda platserna fyllda!!!!! Bättre är att köpa "mellan modellen" och induvidualisera med Bluetooth, Airport kort med mera och köpa ett 512MB minne av någon annan handlare, kostar mindre än Apples totalpris och då har man 768MB som är klart mer, bättre och billigare, eller hur

Helt sant. Så har det alltid varit med Flat-panelMacen. Fast det är ju olika typer av minnen i de olika platserna. 184-pins SO-DIMM samt 200-pinnars SDRAM. Kanske är det som är förklaringen? Har också för mig att garantin ryker man ger sig på det minnet som är "factory installed".

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 17:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
Har också för mig att garantin ryker man ger sig på det minnet som är "factory installed".

Det kan väl inte vara sant för då har man verkligen dumförklarat användaren. IMac är en smart färdig-låd-lösning. Visst är den låst när det gäller uppgraderingar men minnet är och har varit användarens uppgift att installera och uppgradera. Om så mot förmodan inte är fallet skall detta då kombineras med en gratis inskickning av iMac eller att Apple skickar ut en kille som monterar mina minnen när jag vill uppgradera utan kommentarer från support.

Senast redigerat 2003-09-09 17:25
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-09-09 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av pepparkaka
Det kan väl inte vara sant för då har man verkligen dumförklarat användaren. IMac är en smart färdig-låd-lösning. Visst är den låst när det gäller uppgraderingar men minnet är och har varit användarens uppgift att installera och uppgradera. Om så mot förmodan inte är fallet skall detta då kombineras med en gratis inskickning av iMac eller att Apple skickar ut en kille som monterar mina minnen när jag vill uppgradera utan kommentarer från support.

Som du kanske läst i tråden så finns där 2 st olika minnes-slottar i iMac'n.
En som användaren själv kan installera minne i och en annan som man måste lämna in maskinen för att få minne installerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 09:37

Ett tips: När jag köpte min iMac 15" så bad jag ÅF:en (Reda) att sätta i 512 Mb i den "svåråtkomliga" slotten. Jag fick visserligen betala för både minnet och arbetet men garantin gäller fortfarande och jag har en ledig minnesplats kvar!

/Nils

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 11:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils
Ett tips: När jag köpte min iMac 15" så bad jag ÅF:en (Reda) att sätta i 512 Mb i den "svåråtkomliga" slotten. Jag fick visserligen betala för både minnet och arbetet men garantin gäller fortfarande och jag har en ledig minnesplats kvar!

/Nils

Huvudet på spiken, Nils. Det här är också precis vad mina kontakter på Apple Sverige rekommenderar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 16:22

Fast är man lite händig så… Så här gör du för att byta t ex "factory installed"-minnet i Globen.

Eller också smäller du in 2 Gig på en gång.

Eller köper en Power Mac och slipper problemen.;)

1
Bevaka tråden