Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömma HD-film mellan iMac och Samsung LED-tv

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite svårt att veta vilken kategori detta ska till. Hoppas nätverk blir bra.

Jag är nybörjare på allt sånt här med nätverk och att strömma video. Köpte en TV igår och lyckades efter många om och men få igång den, nätverket och strömma över film. Idag försökte jag med en HD-film 720p och det hackade alldeles gruvligt. Ändå har jag en airport extreme i en 60-kvadratmeterslägenhet. Mot internet får jag 10 Mb/s ner och 7-8/Mb upp och det är ungefär vad jag betalar för (10/10). Aktivitetskontroll visar att aktiviteten på nätverket är 0-6 K/sek när jag stänger av strömningen, så det verkar inte vara något som tar upp bandvidd. Filen är .mkv så transkodning är inblandad för att det ska fungera. Är det det som blir för långsamt?

Utrustningen jag har är:

iMac Core i5 3,1 GHz, 12 GB minne
Airport Extreme
Samsung UE46D6535WS
Serviio 0.6.0.1

Har ni några tips på vad jag kan göra för att få strömningen att fungera utan att filmen hackar?

Strömmar du trådlöst eller med kabel?

Trådlöst

Mitt råd är att streama med kabel eller sänka kvalitén i Serviio om du nu tvunget vill ha trådlöst.

Ursprungligen av illerG:

Mitt råd är att streama med kabel eller sänka kvalitén i Serviio om du nu tvunget vill ha trådlöst.

Går det alltså inte att strömma HD-film trådlöst?

  • Medlem
  • 2012-01-05 18:45

Kabel är nog att föredra. Din hastighet ner/upp till internet har inget med streamingproblemen till TVn att göra. Troligtvis sitter det bara ett G-kort i TVn vilket gör att den inte orkar ta emot HD.
När mina föräldrar köpte en Samsung-TV före jul rekommenderade försäljaren starkt att köra med kabel om man ville utnyttja DLNA.

OK, men det är ändå något som inte är som det ska med nätverket. Iphonen ska synka via Wifi, men kommer sällan in, Remote hade svårt att får in iMacen, Tv:n hittar inte alltid Serviio trots kontakt med nätverket. Hela tiden finns teckning mot nätverket även om TV:n ibland bara har tre av fem streck. Någon idé om varför enheterna tappar varandra?

Vad man kan testa är att ställa in en kanal manuellt, det kan ju finnas grannar vars trådlösa inkräktar på den kanalen du har.
Ett annat alternativ är att placera Airport Extremen annorlunda, kanske är det något som stör signalen (det låter så).
Klarar alla enheterna 5Ghz kan det vara ett alternativ, det är färre saker (mikro osv) som ligger och stör där.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 01:03

Jag som själv arbetar dagligen med att sälja bland annat just TV apparater med "Smart" i rekommenderar alltid mina kunder att köra med tråd om möjligheten finns. Även om du bara ska kolla på Youtube så finns det med trådlöst i TV:ns lilla "dator" chans för att det kommer både hacka och buffra. Det man ska tänka på är att allt som är datoriserat i TV:n för "smart" systemet är kraftigt underdimensionerat och kan du hjälpa det på traven med att köra kabel så är det att rekommendera.. Pröva med kabel om så bara mellan dator och tv för att se om det blir bättre..

  • Medlem
  • 2012-01-06 11:12
Ursprungligen av Cokey:

Det man ska tänka på är att allt som är datoriserat i TV:n för "smart" systemet är kraftigt underdimensionerat

Visst, jag förstår att man snålar för att hålla nere priset på de i övrigt ganska dyra apparaterna. Men själv hade jag hellre sett att priset var en tusing högre bara jag får en TV som kan streama trådlöst. En dum eftergift till att hålla priset så lågt som möjligt.

Ursprungligen av Dalle:

Visst, jag förstår att man snålar för att hålla nere priset på de i övrigt ganska dyra apparaterna. Men själv hade jag hellre sett att priset var en tusing högre bara jag får en TV som kan streama trådlöst. En dum eftergift till att hålla priset så lågt som möjligt.

Det är en Samsung. Vad väntar du dig?

Ursprungligen av Cokey:

Jag som själv arbetar dagligen med att sälja bland annat just TV apparater med "Smart" i rekommenderar alltid mina kunder att köra med tråd om möjligheten finns. Även om du bara ska kolla på Youtube så finns det med trådlöst i TV:ns lilla "dator" chans för att det kommer både hacka och buffra. Det man ska tänka på är att allt som är datoriserat i TV:n för "smart" systemet är kraftigt underdimensionerat och kan du hjälpa det på traven med att köra kabel så är det att rekommendera.. Pröva med kabel om så bara mellan dator och tv för att se om det blir bättre..

Tack, jag ska testa lite.

OK, jag har testat lite och signalstyrkan blir bara lite bättre. Tror ändå inte det är problemet. Testade med Medialink och då får jag kontakt direkt. Serviio däremot krånglar hela tiden. Nu är haken den att nästan inga filformat fungerar med Medialink och då känns det rätt meningslöst att betala för den. Finns det andra alternativ att testa?

1
Bevaka tråden