Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages, text försvinner helt vid ändring av pappersformat

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker skriva ut plusgirotalonger och har stött på patrull.
Om jag använder pappersformat A4 och laddar skrivaren med plusgirotalonger så kan man skriva ut talongerna en och en. Men eftersom skrivaren förväntar sig A4-papper, så upptäcker den att det är fel pappersformat. Utskriften avbryts då efter en enda blankett. Det här är ett fullt logiskt beteende av systemet.

Men,....
Om jag skapar ett pappersformat som har samma mått som plusgirotalongen trycks ingen text på talongen! Blanka papper matas ut! Mysko!
Dessutom tycker skrivaren fortfarande att pappersformatet är knas och stannar efter varje enskilt ark.
Har ni något tips på vad som kan vara knas?

För att få tips och råd som säkert funkar, så är det alltid bra att lämna lite mer grundinformation om hårdvaran och mjukvaran.

Vilken version av OS X?
Vilken version av Pages?
Och skrivarmodell kan väl också vara relevant information i det här fallet.

Jag antar att det är någon sorts inställningsproblem som måhända är allmänt känt och jag räknade med att då få allsköns tips, oavsett OS och skrivarmodell. Alla svar är lika intressanta vad gäller pappersformatets storlek och frånvaro av tryck.

Jag använder Mac OS 10.6.8, skrivaren är en Samsung färglaser CLP-310, och Pages-versionen är årsmodell 08, rev 3.0.3. Textfärg är förvald svart (såvitt jag vet så gör inte skrivardrivisen något försök att swappa färgrymd beroende på pappersformat, men vem vet...)

Senast redigerat 2012-01-01 22:13
Ursprungligen av dxaren:

...jag räknade med att då få allsköns tips, oavsett OS och skrivarmodell...

Ja, det resonemanget ser kanske bra ut ur din synvinkel. Men tänk dig in i den här hypotetiska situationen:

Du får ett tips på en inställning som bara finns i 10.7.
Du säger att du inte hittar inställningen.
Någon eller några försöker guida dig till var inställningen finns.
Du hittar fortfarande inte inställningen.
Och sedan, 4-5 inlägg senare, så visar det sig att du kör 10.6.

Det är den typen av slöseri med tid som jag vill undvika.

Det är därför jag alltid tjatar om att man ska uppge så mycket information som möjligt, redan i första inlägget.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...Det är därför jag alltid tjatar om att man ska uppge så mycket information som möjligt, redan i första inlägget...

OK. Jag trodde bara att det här kunde vara ett mer generellt problem.
Men, nog om detta.

Svar på min undran kanske kommer så småningom, om något upplevt något liknande, på någon konfiguration.
Jag ser tiden an och hoppas att någon därute kan ge ett tips. Även om det inte löser mitt problem fullt ut, eller är rent käpprätt fel, så kan det ge mig ingång till problemet med nya infallsvinklar.

Senast redigerat 2012-01-01 22:24

Det analoga alternativet är väl annars att köpa A4-ark med PlusGiro-talong i nederkanten (lämpliga för utskrifter av fakturor)...

Ursprungligen av Mutant:

Det analoga alternativet är väl annars att köpa A4-ark med PlusGiro-talong i nederkanten (lämpliga för utskrifter av fakturor)...

Det blir nog nästa steg.

För övrigt så börjar jag få lite grepp om situationen.
Eftersom skrivaren inte tycker om pappersformatet OCH skrivarens sensorer för pappersformatet sitter i direkt anslutning till utmatningen från pappersfacket, så blir skrivaren medveten om "pappersproblemet" innan pappret hunnit fram till tryckvalsen. I och med att det "är fel" så raderas informationen (eller skrivs inte in) på tryckvalsen och pappret kommer ut blankt!
Lite lurigt... Nu gäller det att förstå varför pappersformatet inte accepteras.

Ursprungligen av dxaren:

...skapar ett pappersformat som har samma mått som plusgirotalongen...

Och du använder detta nya pappersformat både i själva Pages-dokumentet och i Utskriftsformat?

Och du har ställt in rätt i Utskriftformat (stående/liggande m.m.) - i förhållande till hur du matar in talongerna i skrivaren?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du använder detta nya pappersformat både i själva Pages-dokumentet och i Utskriftsformat?

Och du har ställt in rätt i Utskriftformat (stående/liggande m.m.) - i förhållande till hur du matar in talongerna i skrivaren?

Jajjamän!.
Om jag t.ex. använder pappersformat för C5-kuvert på motsvarande sätt så fungerar det klockrent.
Jag fortsätter med tester på andra pappersformat och ser vid vilken papperhöjd som det hela sk**er sig.
Det verkar vara något magiskt som händer när pappershöjden går ned mot 10 cm.

Skall testa med C6-kuvert som är några cm högre än PG-talongen.... Där strular det.... Hrmmmm

Om man matar PG-talongerna så att pappret blir långt... nähä....

Om då pappret är 15 cm långt...och 12 cm brett Bingo! Där kommer trycket ut!

Det är något med skrivaren som dels inte accepterar papper som är kortare än sådär 12 cm, dels inte accepterar papper som är smalare än sådär 12 cm....
Så eftersom PG-talongen ligger under dessa mått, oavsett om man skriver på bredsida eller långsida så protesterar skrivare.SUCK!

Nåja. Problemet utrett, men inte löst på det sätt som jag önskade.

Får nog bli A4-papper med inbetalningstalong framöver.

Att skrivaren har ett minimikrav på pappersmått är väl högst naturligt? Skrivaren måste ju så att säga kunna hålla i minst både fram och bakkant på pappret när den skriver för att inte "tappa" pappret.

En liten googling ger:

Citat:

[...] allows it to print on media sizes between a minimum of 3 x 6.3" and a maximum of 8.5 x 14".

Samsung CLP 310 Printer

Dvs minimum bredd ca 76 mm och min höjd ca 160 mm.

Att det finns någon sorts nedre gräns när styrningen inte längre garantera "rak" matning är rimligt, men i det här fallet så är pappersmagasinet konstruerat så att man kan man ställa in pappersstyrningen så att PG-talongerna blir snyggt och prydligt centrerade.
Den "finessen" fintade bort mig...

I vart fall tack för att du observerade uppgiften om pappersstorlek (som dessvärre inte verkar vara riktigt överensstämmande med vad skrivaren verkligen accepterar). PG-talongerna är (vid liggande utskrift) mer än 76 mm breda och mer än 160 mm lång. likt förebenat sk*t det sig.

Jag vet nu skrivarens begränsningar och får anpassa mig till det.

Jag har nu gett upp med detta strul och skaffat, som någon klok person föreslog, A4-papper med plusgirotalong. Vettigt pris dessutom, runt 50.- för en kartong med 250 ark, frakt inkluderat!

1
Bevaka tråden