Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktbyte: Passar fläkt från A1226 i A1150 ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro A1150 (2GHz CoreDuo) med fläktar som låter alldeles för mycket, samt en skrot MacBook Pro A1226 (2.4GHz Core2Duo) som jag antar har bra fläktar.

De ser lika ut på bild, men har olika nummer enligt ifixit.com, fast detta betyder ju inte att de inte passar...

Vet någon om dessa passar, bara att flytta över?

Höger:
MacBook Pro 15" (Model A1150) Right Fan (922-7194) - iFixit
MacBook Pro 15" (Model A1226) Right Fan (922-8043) - iFixit

Vänster:
MacBook Pro 15" (Model A1150) Left Fan (922-7193) - iFixit
MacBook Pro 15" (Model A1226) Left Fan (922-8042) - iFixit

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-01 09:52

Kontakterna ser inte lika ut. Men är du duktig med lödpennan är det ju ingen match att byta kabel.
Testa innan så fläktarna rent fysiskt får plats i din dator.

Ursprungligen av MagArne:

Kontakterna ser inte lika ut. Men är du duktig med lödpennan är det ju ingen match att byta kabel.
Testa innan så fläktarna rent fysiskt får plats i din dator.

Sitter kablarna i samma ordning? D.v.s. så man kan kapa och löda mitt på kablarna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-01 14:55

Inget jag testat men jag skulle tro det. Jag skulle nog ta en titt under etiketten på fläkten och se om det ev går att löda direkt på kretskortet i fläkten.

Ska kolla närmare när jag har en minut, efter alla andra femtielva grejer jag ska göra...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-01-01 17:50

Eftersom fläkt har 4 svarta kablar, så är två av dom logikkort behöver för att kontrollera varvtal (feedback) så att logikkort vill eventuellt öka varvtal. Så koppla in exakt rätt

Ursprungligen av REP:

Eftersom fläkt har 4 svarta kablar, så är två av dom logikkort behöver för att kontrollera varvtal (feedback) så att logikkort vill eventuellt öka varvtal. Så koppla in exakt rätt

Ok...

Någon som vet om kablarnas layout är samma mellan de två olika ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-01-01 21:42

Svårt att veta exakt.

Men om det är samma typ kontakter (tunn svart flat typ) så är det med största sannolik samma koppling.
Men jag har inte testat/prövat......

1
Bevaka tråden