Leva med iPad eller med iPhone? Reflektioner sökes

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-21 09:46

God förmiddag allihopa!

Det är såhär att jag för inte så länge sedan blev rånad på min iPhone. Jag tänker fram och tillbaks om en iPad med 3G skulle ge mig mer glädje.

Jag har just nu en iMac som är nog den dekorationen i mitt rum som bli svårt att fundera att vara utan. En dator med en stor skärm med knappt några sladdar alls som gör att rummet blir ett steg mer organiserat och minimalistiskt.

Vad jag gillar med den också är att Aperture finns som gör att man kan få ett mer advancerat iPhoto, vilket jag gillar för jag tycker det är rätt skoj med att fotografera och att bli bättre på det. Synd bra man inte haft tid och lust att fota på sistone :/

För att komma tillsaken så vad jag gillade med iPhone var att det fanns appar som jag verkligen värderade högt och dessa var Convertbot, 1Password, Pastebot, Tweetbot och Calcbot. Det är just såna här appar som jag värderar högt utav vad som finns bland App Stores utbud.

Jag har dock väldig beslut ångerst och velan om jag ska köpa. Det är så att jag studerar på distans min behörighet och har ingen direkt höginkomst vilket gör man kan inte köpa saker för skojs skull. Därför vill jag veta att jag kan ha glädje och nytta med produkterna.

Visst, kan man väl inte komma ifrån med att iPhone är en trevlig lur men den är ärligt talat något dyr. Jag undrar om vad ni tycker om iPad som komplement? Den skulle ju man kunna skriva sina uppsatser när man inte är vid datorn, läsa texter, pdfer och surfa med en större skärm än iPhone.

Jag gillar ju musik men tänker att jag har ju en Nano 1gen och en 3gen Nano så om jag varierar låtarna ofta så kan jag nog klara det. Jag upplever jag brukar mest lyssna på musik när jag är på gymmet(för där spelas bara radiomusik som man inte tycker om) och när man går någonstans när man inte har nån att prata med.

Jag tänker ju att iOS har ju iMessage som gör man kan snacka med andra med iOS vilket gör jag borde inte missa något med iPad och sedan så har man annars sin vanliga lur om ska skicka sms eller ringa med folk som inte har iPhone.

Hur resionerar ni? Skulle vara intressant om man kunde få reflektioner på vad ni hade valt om ni var tvungna/hade råd med med att ha både macdator, iPhone och iPad.

Ha det bra!

Det kan fungera. Fundera bara igenom vilken 3G koppling som du ska ha, Ett kontantkort för surf eller vad?

Jag skulle dock ha svårt att klara mig utan Iphonen, men det är jag...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-21 10:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Det kan fungera. Fundera bara igenom vilken 3G koppling som du ska ha, Ett kontantkort för surf eller vad?

Jag skulle dock ha svårt att klara mig utan Iphonen, men det är jag...

Jag har med egentligen svårt utan iPhone men känns som iPhone är rätt dyr för att ringa och att kunna ha appar i en liten skärm. Tänker att iPad så kan man göra det som är rätt jobbigt på en iPhone.

Jag hade tänkt mig Telia Kontantkort Mobilsurf som kostar 499 kr isånafall.

Skillnaden är att iPhone är en dator i fickan som är med dig ÖVERALLT. Det är en iPad för stor för.

På bussen in till stan, träffa en kompis. Kanske läser lite Lovecraft, kikar på 99.se, kollar kartan för att se var det där nya stället ligger etc etc. Inget av det kan du göra med en iPad för den är för stor för att ta med sig överallt - tycker jag.

Trots att jag älskar min iPad och använder den hela tiden, skulle jag inte kunna vara utan en iPhone.

Om valet står mellan iPad och iPhone skulle jag valt iPhone. Lätt.

Jag är egentligen fel person att fråga (speciellt eftersom jag nyss krossade glaset på min iPhone 3G och 4S:en finns ingenstans i sikte ännu...) men jag säger nog också iPhone. En tankeställare, bara: behöver du just en 4S? Beroende på vad du ska göra kanske 3GS eller 4 funkar lika bra, och då kostar telefonen från 3 500 - vilket fortfarande är mycket för en telefon - men det är viss skillnad från 6 000, vilket är ungefär vad en 4S går på.

Jag tycker också bärbarheten och multifunktionaliteten är det bästa med iPhone. Allt-i-ett. Sedan är iPaden mycket fin, men man kan inte ha den i fickan. <=)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-21 14:58
Ursprungligen av Manglobe:

En tankeställare, bara: behöver du just en 4S? Beroende på vad du ska göra kanske 3GS eller 4 funkar lika bra, och då kostar telefonen från 3 500 - vilket fortfarande är mycket för en telefon - men det är viss skillnad från 6 000, vilket är ungefär vad en 4S går på.

Jag tycker också bärbarheten och multifunktionaliteten är det bästa med iPhone. Allt-i-ett. Sedan är iPaden mycket fin, men man kan inte ha den i fickan. <=)

Det är ju ett alternativ att ha göra så. Jag vet inte riktigt. Jag tror att iOS 5 är den sista som kommer stödja 3GS tyvärr. 4 kommer väl också stödja 2 iOS? Likaså 4s?

Jag vill kunna ha isf ha iOS 5 så man kan få notiser, iCloud och iMessage iaf.

Edit: Jag hade nog velat ha mer utvecklade svar varför ni väljer iPhone. "Den kan man ju ringa" räcker tycker inte jag som argument mot iPad.

Ursprungligen av liganen:

Det är ju ett alternativ att ha göra så. Jag vet inte riktigt. Jag tror att iOS 5 är den sista som kommer stödja 3GS tyvärr. 4 kommer väl också stödja 2 iOS? Likaså 4s?

Jag vill kunna ha isf ha iOS 5 så man kan få notiser, iCloud och iMessage iaf.

Edit: Jag hade nog velat ha mer utvecklade svar varför ni väljer iPhone. "Den kan man ju ringa" räcker tycker inte jag som argument mot iPad.

Finns det så många andra argument än portabiliteten och telefonfunktionen då...? Hur ska vi utveckla det mer? För mig kan inte den ena ersätta den andra.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-21 21:06

Då går jag nog mot strömmen. En iPad för att få iOS, och en "vanlig" mobil för att ringa med. Visst, iPad har man inte alltid med sej, men jag går sällan någonstans utan att ta med min.Och nästan allt jag kan göra på en iPhone gör jag minst lika bra (eller bättre) på en iPad. Utom att ringa, och då duger en vanlig mobil...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-21 21:35
Ursprungligen av Capeman:

Finns det så många andra argument än portabiliteten och telefonfunktionen då...? Hur ska vi utveckla det mer? För mig kan inte den ena ersätta den andra.

Skulle väl vara om ni använder dagligen av nån eller flera appar som underlättar eran vardag. Nu kom man ju på att iPhone appar kan man ju köra i mindre upplösning på iPad men ändå.

Ursprungligen av kenjon:

Då går jag nog mot strömmen. En iPad för att få iOS, och en "vanlig" mobil för att ringa med. Visst, iPad har man inte alltid med sej, men jag går sällan någonstans utan att ta med min.Och nästan allt jag kan göra på en iPhone gör jag minst lika bra (eller bättre) på en iPad. Utom att ringa, och då duger en vanlig mobil...

Borde väl finnas eller finns smidiga axelremsväskor som man kan lätt komma åt iPaden? Visst är det väl lite omständligare om man får meddelandena från iMessage och inte kan svara via sin mobil. Sedan om man är i en affär och ska göra en snabb research om en produkt snabbt så kan det vara sisådär.

Precis. Portabiliteten. Det kvittar hur smidig en iPad är, inte tar jag med den om jag ska åka en tiominuters bussresa till stan för att ta en fika med kompisen. Däremot tar jag med min iPhone och kan använda den till lite vad som helst.

Mitt enkla svar är att jag måste ha båda. Mitt svåra svar är att om jag måste välja så tar jag en iPhone p g a portabiliteten och telefonfunktionen.

• Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-12-22 12:36

Har både iphone och ipad. Iphone används mest frekvent, mail, facebook, twitter, rss, fota, musik, podcasts etc. Ipaden åker fram när det blir lite längre surfpass eller mailarbete. Har dock svårt att se mig skriva typ uppsatser på ipad, då åker macbooken fram, men mail går bra tycker jag.

Angående mobilitet så behöver man inte ens gå utanför hemmet för att det ska bli tydligt. Iphonen är alltid i fickan, ipaden ligger på nån bänk nånstans. Ska jag kolla nått snabbt när man slängt sig i soffan eller satt sig på toan så är det iphonen jag har på mig och den jag använder.

Om jag skulle behöva minimera antalet grejer skulle jag ta iphone + macbook air eller pro.

Möjligt att jag skulle prioritera annorlunda om jag hade haft behov av ipad för att ha dokument tillgängliga eller skriva anteckningar på föreläsningar eller möten.

Lite OT: Har du en första generationens Nano kan du få den utbytt av Apple. Mot en ny!
http://www.99.se/ipod/291229-har-forsta-generationens-ipod-nano-dags-att-byta.html

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-22 12:55
Ursprungligen av johan_tanying:

Lite OT: Har du en första generationens Nano kan du få den utbytt av Apple. Mot en ny!
http://www.99.se/ipod/291229-har-forsta-generationens-ipod-nano-dags-att-byta.html

Lite OT?

• Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-12-22 13:05
Ursprungligen av zinned:

Lite OT?

Trådstartaren nämner faktiskt i första inlägget att han har bland annat en Nano gen 1 för att köra musik på när han gymmar. Så jag tycker det var spot on! Om han nu bestämmer sig för att skippa iphone så kan en ny Nano kanske lindra en del.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-22 14:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Ursprungligen av dtrolle:

Trådstartaren nämner faktiskt i första inlägget att han har bland annat en Nano gen 1 för att köra musik på när han gymmar. Så jag tycker det var spot on! Om han nu bestämmer sig för att skippa iphone så kan en ny Nano kanske lindra en del.

Ursprungligen av zinned:

Lite OT?

Jag använde väl mest jag mest den andra Nanon. Jag visste redan om att man kunde få den utbytt men tack för tipset iaf UPS har varit här och hämtat den. Känns som man får vänta till februari innan man får den nya? Det sägs ju att man får den nuvarande modellen med 8Gb.

Fan alltså, det här faktiskt svårt. iPhone eller iPad. Man vill ju liksom både äta och behålla tårtan.

Det känns lite som man kommer använda iMacen mindre om man skaffar iPad och bara slösurfa i soffan och sängen.

Helt klart, jag använder min MBA extremt lite sen jag skaffat en iPad. Nästan enbart till skolarbete som kräver Word o dyl. Annars använder jag ALLTID iPad.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-27 19:38

Hejsan,

Nu ska jag berätta för er att jag tecknat ett abbonemang hos Telia och valde en vit iPhone. Jag tyckte att erbjudandet lät prisvärt. Jag tänker spara undan pengar och avvaktar med ett eventuellt köp av iPad.

Senast redigerat 2011-12-27 20:20

Hejsan,

Nu ska jag berätta för er att jag tecknat ett abbonemang hos Telia och valde en vit iPhone. Jag tyckte att erbjudandet lät prisvärt. Jag tänker spara undan pengar och avvaktar med ett eventuellt köp av iPad.

Rätt beslut enligt min mening. :rolleyes:

Ursprungligen av adress@mac:

Japp, tycker jag också. Spara och köp en iPad när nästa generation kommer.

iPads styrka ligger i att den är lika snabb som man tänker.

"fan är det Mads Mikkelsens fru det där?", 1 minut med paddan och man vet svaret; nope, det är en modell - han har vart gift med samma brutta i 23 år och hon ser inte alls sån ut... och så lägger man den ifrån sig....

Med en bärbar så blir man sittande i timtal och liksom pluttar med datorn, gör saker, flyttar saker, exporterar, bränner skivor.

iPad ger dig info när du behöver (Vad är klockan nu i SanFrancisco?, Blåser det på Vinga?, kommer det regna imorrn? vad har jag på mitt konto?....) och tusen liknande frågor. Den är alltid igång. Ett pill på den så vaknar skärmen.

Apple har lyckats att till väldigt stor del få bort den där mellanbiten som alltid är i vägen.
Du vet, från att slå på datorn till att svaret levereras är det en helsickes massa datande emellan....det skall klickas, startas program, ange lösenord osv... på ipad är det mera raka rör till all info.

Sedan är den grym för att konsumera media; se filmer, Tv-program (du kan tro att vi myst ner oss under filten och kollar på Downton Abbey på SVTPlay här...).

Samma med Kartan, navigera i bilen är en barnlek, allt funkar, vi hittar alltid...

Visade farsan en massa bilder häromsist, han kunde sitta och se dem i eget tempo och peta fram dem som han själv ville.

Många som liksom inte greppar iPad jämför med en bärbar dator och hävdar att man inte kan göra en massa saker på iPad som går att göra på en bärbar.... Jo, det finns en massa "nödvändigt" som att koda i konstiga språk, designa i Maya eller tung redigering av bilder.

Å andra sidan skulle jag vilja säga att det finns högvis med saker en bärbar är totalt kass på.

- jobba tillsammans, visa, förklara, lämna över, arbeta i korridoren.
- Användas i en bil
- användas tio timmar i ett sträck
- att presentera info utan en massa "datande"
- ha ett gränssnitt som helt dataovana begriper på tre minuter
- verkligt skräddarsydda program (en bärbars program gör alltid A - och B och C och D och gärna G med)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-28 20:23
Ursprungligen av Goflorp:

"fan är det Mads Mikkelsens fru det där?"

Vad hade du velat veta det för? Du hade ju ändå inte kunnat ringa på padden också pratar hon danska så du lär inte förstå henne

Senast redigerat 2011-12-28 21:42

Vad hade du velat veta det för? Du hade ju ändå inte kunnat ringa på padden också pratar hon danska så du lär inte förstå henne

Våldsamt OT då.
Han är i en resereklam på TV med ett väldigt vackert fruntimmer som verkar agera fru.
Tanken om det var hans äkta fru från verkligheten (Lucky Bastard), men så var inte fallet.
case opened and solved and Closed inom kanske 1-2 minuter...

Och fråga aldrig vad som rör sig i ens mans hjärna.

Avstå från den ena eller andra, vilken hemsk fråga.
men, har man bara kassa för tillfället för ena, ta iPhone ,köp iPad 3 när den kommer.
- jag är skadad och kommer givetvis köpa den ändå...

Senast redigerat 2011-12-28 21:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-28 21:49

Våldsamt OT då.
Han är i en resereklam på TV med ett väldigt vackert fruntimmer som verkar agera fru.
Tanken om det var hans äkta fru från verkligheten (Lucky Bastard), men så var inte fallet.
case opened and solved and Closed inom kanske 1-2 minuter...

Och fråga aldrig vad som rör sig i ens mans hjärna.

[ATTACH="CONFIG"]31515[/ATTACH]

Avstå från den ena eller andra, vilken hemsk fråga.
men, har man bara kassa för tillfället för ena, ta iPhone ,köp iPad 3 när den kommer.
- jag är skadad och kommer givetvis köpa den ändå...

Jag försökte skämta till det. Jag tänkte spara till en större iPad.

Dags att starta ny tråd, reflektioner hur livet är utan iPad och IPhone?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-28 20:09
Ursprungligen av adress@mac:

Ursprungligen av Capeman:

Japp, tycker jag också. Spara och köp en iPad när nästa generation kommer.

Jag tycker själv det kändes rätt.Jag ser även nu iPhone som en duglig kamera som man kan ta med när inte Nikon får följa med och sedan så kan man lätt ha som projekt att ta posa sitt ego varje dag hela 2012 Jag hade tänkt att spara undan och hålla mig till iPad 3.

Ursprungligen av harlekin:

Dags att starta ny tråd, reflektioner hur livet är utan iPad och IPhone?

Det var inte alls roligt ska jag säga dig!

• Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-12-28 19:35

iPads styrka ligger i att den är lika snabb som man tänker.

"fan är det Mads Mikkelsens fru det där?" [...]

Vi är ju rörande överens om at ipaden är underbar. Men trådens fråga är ju om du skulle valt bort iphone (eller möjligtvis imac) för att få råd med ipad. Skulle du det Goflorp?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-28 20:41

VoIP, Skype...

Funderar på om iPad 3 kommer bli mindre i skärmstorlek, så då känns det onödigt att köpa den och hur mycket skillnad kommer det att bli på 2an och 3an? Man vill ju ha en lagom stor skärm. För tillfället har jag inte råd med en iPad så frågan är vad jag ska göra.

Man borde ju kunna köpa iPad 2 nästa år eller är det helt omöjligt - i butik alltså?

Ursprungligen av WhereTheStoryEnds:

Funderar på om iPad 3 kommer bli mindre i skärmstorlek, så då känns det onödigt att köpa den och hur mycket skillnad kommer det att bli på 2an och 3an? Man vill ju ha en lagom stor skärm. För tillfället har jag inte råd med en iPad så frågan är vad jag ska göra.

Man borde ju kunna köpa iPad 2 nästa år eller är det helt omöjligt - i butik alltså?

OM det kommer en iPad med mindre skärmstorlek kommer den nuvarande inte att försvinna.

Vad menar du med att köpa en iPad 2 nästa år? Det kommer man förstås att kunna göra, till iPad 3 kommer.

Bevaka tråden