Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna iMovie '11-projekt i iMovie '08?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-19 22:36

Jag har ett litet projekt i iMovie '11. (ny MBP med OS X 10.7.2), vill flytta den till gamla datorn med iMovie08.

Projekt-filen finns i "Filmer/iMovie-händelser" och jag har kopierat den till motsvarande mapp ("iMovie Projects") i min gamla dator (MBP maj-08 med OS X 10.5.8 och iMovie '08)

Jag har också kopiera originalvideon från "Filmer/iMovie-händelser" till den gamla datorn ("iMovie Events").

Problemet:
Projektet dyker inte upp i gamla datorns iMovie '08, kan den inte läsa elvans projekt?

(Men: originalvideon dyker däremot upp under Händelsebibliotek.)

Jag tror verkligen inte du kan förvänta dig att iMovie 8 vet vad 11 håller på med. Nya versioner av programmen brukar lägga till nya grejer och uppdatera dina gamla projekt, men det går inte åt andra hållet.

Det finns nästan inget program som kan öppna filer från en nyare version av programmet.

Ibland finns det möjlighet att exportera eller spara från det nyare programmet till ett format som det äldre programmet kan förstå. Vet inte om det finns någon sådan funktion i iMovie '11.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns nästan inget program som kan öppna filer från en nyare version av programmet.

TextEdit?!...

En fråga på detta ämne (då min 12-åriga son precis börjat redigera video), vilken version är bäst att börja med? Får känslan att '11 inte är så rolig...

Tror inte att det går. Kanske är det snabbast att antingen göra klart allt i iMovie 11 eller exportera ut det som är klart till en "färdig" filmfil som du sedan importer i '08 och fortsätter att putsa på där.

Senast redigerat 2011-12-20 07:52

Ursäkta de omvända årtalen i rubriken. Det var jag som råkade vända på åren när jag satte en ny rubrik på tråden. Men nu är det rätt.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-21 18:54
Ursprungligen av johan_tanying:

Tror inte att det går. Kanske är det snabbast att antingen göra klart allt i iMovie 11 eller exportera ut det som är klart till en "färdig" filmfil som du sedan importer i '08 och fortsätter att putsa på där.

Tyvärr är det det som fungerar så dåligt i iMovie 11; vid export gör den fula artefakter på ytor med små färgvariationer, se mitt inlägg om detta:
http://www.99.se/imovie/286966-artefakter-i-mov-fil-imovie-11-a.html

1
Bevaka tråden