Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xcode vägrar installeras på Lion, vad är fel?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har slagits med Lion och XCode 4 en del idag, installerat systemet såväl som XCode flera gånger och det går bara inte. Först försökte jag installera över 10.6, och det rullade på men det fanns ingen GCC efteråt. Jag tänkte att jag kunde ha missat att välja till kommandoradsverktyg, men det gick inte ens att vare sig installera om eller avinstallera! Avinstallationsscripts saknas och installeraren vägrar göra något för att det redan är installerat.

Jag fösökte med helt ren 10.7-installation, på en raderad disk, samma resultat. Ja, bortsett från att nu finns inte Deverloper-mappen alls, jag hittar absolut inga utvecklarversktyg, vare sig /Developer eller i /usr/bin. Och installeraren vägrar fortfarande installera om för att det redan är installerat!

Vad gör jag för fel? Vad är det som har installerats och var? Jag gör ju allting på normalt sätt, inga konstigheter (inte än i alla fall, konstigheterna tänkte jag göra sedan), bara en rak installation av 10.7 och av Xcode utan några tillval.

Bara en lite undran, har du klickat på "Install Xcode" i Program-mappen?

Den ligger inte i Program-mappen, men ja, jag har kört installeraren för Xcode flera gånger. Både 4.2 och 4.2.1, nedladdade från Apple (inte från AppStore för jag fick inte ladda ner det från AppStore om jag kör 10.6 - idiotiskt bara det).

Vad står det i /var/log/install.log?
Leta efter något i stil med "PackageKit: Registered bundle file://localhost/Applications/Install%20Xcode.app/"

Installeraren som man kan ladda hem från ADC är ju inte helt intuitiv då den installerar Xcodes installationsprogram och inte Xcode. Så installationen sker i två steg. Den ska normalt dyka upp i programmappen men det är ju möjligt att den har lagt den någon annanstans eller avbrutits på grund av något fel, i vilket fall så borde loggen avslöja det.

Förstår inte riktigt vad du menar med
"Jag fösökte med helt ren 10.7-installation, på en raderad disk, samma resultat. Ja, bortsett från att nu finns inte Deverloper-mappen alls, jag hittar absolut inga utvecklarversktyg, vare sig /Developer eller i /usr/bin.
/Developer skall inte finnas på en ren installation av 10.7. /Developer skapas av Xcode-installationen.
Bara en koll; Menar du att sekvensen Tom skiva + skapa 10.7 + ladda ned Xcode + klicka på Install Xcode i Program-mappen inte fungerar?

Ursprungligen av gul-iMac:

Förstår inte riktigt vad du menar med
"Jag fösökte med helt ren 10.7-installation, på en raderad disk, samma resultat. Ja, bortsett från att nu finns inte Deverloper-mappen alls, jag hittar absolut inga utvecklarversktyg, vare sig /Developer eller i /usr/bin.
/Developer skall inte finnas på en ren installation av 10.7. /Developer skapas av Xcode-installationen.
Bara en koll; Menar du att sekvensen Tom skiva + skapa 10.7 + ladda ned Xcode + klicka på Install Xcode i Program-mappen inte fungerar?

Ungefär. Tom skiva, installera 10.7, ladda ner XCode från Apple (inte AppStore), installera (alltså dubbelklicka på en installationsfil och följa anvisningarna). Och installeraren säger att den installerar. Men ingen /Developer, ingenting i /usr/bin, ominstallation funkar inte för den påstår att Xcode är installerad men jag kan inte se den, avinstallation går inte för det görs med scripts som inte finns. Jag tycker inte jag gjort något fel.

Marcus K: Hittar ingenting som ens påminner om vad du skrev. Det närmaste är några rader som ser ut som om Macen försökt flytta både Developer och Xcode-installeraren från "Recovered items", men det känns ju långsökt. Och det är enda ställlet i loggen som Xcode.app nämns alls.

Jag har gjort en ny systeminstallation - den fjärde om jag räknar rätt - och laddar ner Xcode från AppStore den här gången för den händelse att jag får en annan installerare då - vilket vore vansinnigt men nåt måste man ju göra.

Ja, nu gick det, när jag laddade ner från AppStore. Slutsasen måste vara att Xcode-installerarna från developer.apple.com (de som heter "xcode_4.2.1_for_lion.dmg" och liknande) är trasiga på något sätt. Jag tycker det är helt knasigt, det borde ju vara samma sak, men det är det inte. Konstigt att över huvud taget tillhandahålla otestade installerare.

Det är också bra sjukt att AppStore förbjuder mig att ladda ner för att jag har fel systemversion. Jag försökte spara lite tid genom att ladda ner från 10.6 men det blev tvärtom.

Tom på ideer, men i alla fall nyfiken, går installationen av Xcode färdigt?

Notera att Xcode 4.2 bara går att köra på Lion. Vill du använda SnowLeopard måste du backa till Xcode 3.6.

Sedan vill jag bara att du kollar om du fått automatisk installation av dokumentationen. Kolla i Preferences ->Downloads, tab Documentation. Som jag skrev i annan tråd var jag tvungen att ladda ned dessa manuellt.

Ursprungligen av gul-iMac:

Notera att Xcode 4.2 bara går att köra på Lion. Vill du använda SnowLeopard måste du backa till Xcode 3.6.

Javisst, men det betyder inte att jag nödvändigtvis måste ladda ner den från Lion.

Citat:

Sedan vill jag bara att du kollar om du fått automatisk installation av dokumentationen. Kolla i Preferences ->Downloads, tab Documentation. Som jag skrev i annan tråd var jag tvungen att ladda ned dessa manuellt.

Dokumentationen ger jag katten i, det är kompilatorerna jag vill åt. Resten är överkurs.

Nu funkar det i alla fall. Jag får väl skicka Apple en buggrapport för det här var riktigt dåligt.

1
Bevaka tråden