Air eller Pro – svårt val!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Precis lika dyra (se bild). Den ena hälften så tung som den andra. Den andra å andra sidan med tre gånger så stor hårddisk. Vad mer skulle kunna fälla avgörandet för någon som använder sin Mac mest till att skriva och surfa och emellanåt enklare textredigering i InDesign?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-15 22:19

För dina ändamål, Airen utan tvekan. Snabb liten maskin som dessutom har SSD vid leverans. Enda kruxet i det här fallet är om du kommer att tycka att skärmen räcker till för dig. Jag har själv både en 13" och en 15" MBP och har även testat Airen med 11". För mig hade en Air varit perfekt men jag behöver själv inte mer prylar just nu

Ursprungligen av onnyt:

För dina ändamål, Airen utan tvekan. Snabb liten maskin som dessutom har SSD vid leverans. Enda kruxet i det här fallet är om du kommer att tycka att skärmen räcker till för dig. Jag har själv både en 13" och en 15" MBP och har även testat Airen med 11". För mig hade en Air varit perfekt men jag behöver själv inte mer prylar just nu

Hur menar du med SSD vid leverans?

Har nu en MacBook 2,2 GHz från 2007 och undrar om jag kommer uppleva en Air som minst lika snabb. Air har ju 1,6 GHz.

11" kommer vara ok.

Ursprungligen av Nyteknik:

Hur menar du med SSD vid leverans?

Har nu en MacBook 2,2 GHz från 2007 och undrar om jag kommer uppleva en Air som minst lika snabb. Air har ju 1,6 GHz.

11" kommer vara ok.

En Air har ett flashbaserat lagringsutrymme på 64, 128 eller 256GB. Den har inte plats för en vanlig konventionell hårddisk. Är det viktigt för dig med mycket (internt) lagringsutrymme så går den ju bort direkt.

Ursprungligen av suddgummi:

En Air har ett flashbaserat lagringsutrymme...

Jo, jag vet. Är detta i sig snabbare än en konventionell hårddisk? Klockfrekvensen inte lika viktig?

...Är detta i sig snabbare än en konventionell hårddisk?...

Ja, mycket snabbare.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-12-15 23:21

Processorn i Airen är garanterat betydligt snabbare än den i din MacBook. Det är inte bara klockfrekvensen som fäller avgörandet, utan även hur den interna arkitekturen ser ut. i5-processorn är flera generationer nyare än den processor som sitter i din MacBook, och tekniken har gått väldigt långt under den tiden.

För min del faller Air'en alltid på lagringen. Skulle gärna haft en men måste ha minst 500 GB. Jag är en sån som alltid måste ha allt med mig. Att juxa med externa diskar orkar jag inte. Alltså en 13" Pro med 750 GB hårddisk.

• Medlem
  • 2011-12-15 22:32

Du kommer att uppleva den som mycket snabbare tack vare SSD. Just det faktumet att jag testade en Air fick mig att byta till SSD i båda mina MBP.

• Medlem
  • International user
  • 2011-12-15 23:08

Eftersom jag bytte från en 13" pro till en 11" air så måste jag ju säga air...

Snabbare maskin för mitt användningsområde får man leta efter.. Är så sjukt nöjd. Jag har bara 64 GB flashminne på min men det räcker gott och väl då jag har en 2 TB Nas som alltid finns där när jag behöver den..

Kör på en Air om du inte behöver köra något tungt program, iofs så är väl till och med Pro:n lite klen isåfall..

• Avstängd
  • 2011-12-15 23:35

Sen finns det ju små relativt billiga USB-försörjda hårdiskar från 500GB och uppåt... bär man på Airen så har man väl oftast den i någon väska... så en liten sån med kort sladd tar ju inte mycket plats... enda kruxet är att dom tar av battetiet... fins ju också batteridrivna typ GoFlex Satelite som både går via WiFi (skapar eget nätverk) eller via USB men då laddar den sig samtidigt.

Har absolut ingen erfarenhet av Air, men har släpat på en MBP13. Så här i efterhand borde jag åtminstone ha provat Air:en.
Cyklandes med ryggsäcken full av böcker och ovan nämnda dator kom jag på följande:

Bär du datorn mer än du använder den? => Skaffa Air.
Använder du datorn mer än du bär runt på den? => Skaffa MBP.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-16 16:21

Är du inte beroende av stor skärm eller stor hårddisk så rekommenderar jag Air. Du får ju dessutom en SSD som gör datorn till en oljad blixt.

Ursprungligen av Vassius:

i5-processorn är flera generationer nyare än den processor som sitter i din MacBook, och tekniken har gått väldigt långt under den tiden.

Ok. Goda nyheter.

Ursprungligen av andas:

...SSD som gör datorn till en oljad blixt.

Jaså, det är så? Och (gissar jag) både tystare och mindre varm.

Knäpptyst, då den inte har några rörliga delar.

Ursprungligen av eskimo:

Men en fläkt som surrar ibland, väl?

Ursprungligen av eskimo:

Hur kan den vara knäpptyst om det finns fläktar?

Den kombinationen är ganska omöjlig.

Ursprungligen av eskimo:

Näpp, det är i så fall om datorns kylfläktar skulle behöva gå mer, men det vet jag inget om.

Nä precis.

Ok. Goda nyheter.

Jaså, det är så? Och (gissar jag) både tystare och mindre varm.

Japp, så är det.

Näpp, det är i så fall om datorns kylfläktar skulle behöva gå mer, men det vet jag inget om.

Jag trodde han syftade på själva SSD'n, och svarade därefter, my bad. Datorn har självfallet rörliga delar (fläktar) som hörs mer eller mindre.

• Avstängd
  • 2011-12-17 11:31

Har hård-jobbat med dotterns Air, och enda gången den hördes lite svagt var en sen natt när allt annat var avstängt och även tomtar och troll sov.

Mitt val vore en Air med typ en sån här för TimeMachine backup och extra lagring att ta med vid behov.
G-Technology 500 GB G-DRIVE mobile USB bärbar hårddisk - Apple Store (Sverige)

Finns större, dyrare och för fältbruk av andra fabrikat etc

Edit: Just den jag visar, verkar ha lång leveranstid just nu, men finns ju även på 750GB och större.

Senast redigerat 2011-12-17 11:42

Air, alla gånger. Alternativet är väl en 13" MBP med SSD. I min värld sorteras Macar med mekanisk disk in i samma kategori som tjock-TV och gengasbilar.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2011-12-18 16:30

Bytte för någon månad sedan från en relativt ny MBP 15-tum till en 13-tums Air. Jösses vilken uppgradering, tack vare SSD-hårddisken.

Jämför jag också med den relativt potenta Macpro som jag jobbar vid ibland är Air:en med långsammare processor snabbare på att starta alla tunga program som Indesign och Photoshop.

Det jag saknar i Air:en är förstås JÄTTE-hårddisken. 256 gig är ju lite snålt. Har därför skaffat en nätverksansluten hårddisk dit jag lagt över "halva garderoben" av det man sparar för att det är "bra att ha".

Enligt min syn är valet mellan Air och Pro inte svårt: Air. Alla gånger.

För mig verkar den väsentliga skillnaden mellan 11" och 13" Air verkar vara batteritiden. Den sämre batteritiden på den mindre Air:en är väsentligt bättre än på min nuvarande MB. Det hela talar för den mindre, även om prisskillnaden med 256 GB är försumbar. Gissar att vikten och det nättare måtten fäller avgörandet.

• Medlem
  • 2011-12-20 08:48

Jag hade testat att hänga i en SSD i MBP som du redan har. Det kommer att kännas som en ny maskin. En SSD är det överhuvudtaget mest överlägsna sättet att speeda upp en gammal dator. Hade själv tänkt att byta upp mig till en Air men en ny SSD fick mig att tänka om.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-12-20 09:13
Ursprungligen av onnyt:

Jag hade testat att hänga i en SSD i MBP som du redan har. Det kommer att kännas som en ny maskin. En SSD är det överhuvudtaget mest överlägsna sättet att speeda upp en gammal dator. Hade själv tänkt att byta upp mig till en Air men en ny SSD fick mig att tänka om.

Absolut. Skaffa SSD till din MBP först.
Sitter nu vid en iMac 27 i7:a 3.4 GHz - med HDD - och den känns inte lika "rapp" som en fem år gammal SSD-Macbook... Go figure...

(Stoppade i en 60 GB SSD i en Macbook Pro från -06, flyttade 500 GB HDD:n till utrymmet för Superdrive (som jag alltså plockade ur...).
Jäklar vilken fart det blev på datorn! Och det är alltså en fem år gammal Core 2 Duo i den burken.
iMacen kommer bestyckas med SSD så småningom. )

Ursprungligen av onnyt:

Jag hade testat att hänga i en SSD i MBP som du redan har.

Jaha, kan man det?

Inte riskabelt? Datorn blir inte mer labil, med tanke på dess ålder?

Ursprungligen av onnyt:

Jag hade testat att hänga i en SSD i MBP som du redan har.

Nja, jag har inte en MBP utan en MB white från -07 eller -08. Tittade vid länken nedan, men det verkar som SSD-hårddiskarna bara passar MBP.

Interna hårddiskar - Macoteket

Vi har själva en 13" MBA hemma (förra generationen). Piskar jobbets iMac och min egen 15" MBP med quad i7 i upplevd "snappiness" tack vare sin SSD. Högre skärmupplösning än motsv 13" MBP vilket gör det till en no-brainer om inte HD-utrymme är extremt viktigt.

Dessutom: Efter att ha använt en kollegas 11" MBA en del skulle jag själv återigen välja en 13" framför en 11". Vikten och storleken är försumbart större men skärmen är _mycket_ trevligare att använda. Inte så småttigt och märkbart fler pixlar i "screen real estate" att lägga upp paletter etc i InDesign etc. Dessutom har 13" SD-kortläsare och större trackpad.

Min nästa dator blir en 15" MBA med 1GB SSD!

johan: Själv tänkte jag nog ha minst 500 gånger mer än så

Jag kan absolut tänka mig att ha en 11" eftersom jag blivit så förbaskat bortskämd med att bara bära med mig ett drygt halvkilo iPad, men det känns ju som att man nästan måste ha en extern skärm att docka den till i så fall. Skulle kännas lite väl svårt att ha den som enda dator annars, om man inte har väldigt enkla behov.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-21 08:31
Ursprungligen av Samuel K:

johan: Själv tänkte jag nog ha minst 500 gånger mer än så

Jag kan absolut tänka mig att ha en 11" eftersom jag blivit så förbaskat bortskämd med att bara bära med mig ett drygt halvkilo iPad, men det känns ju som att man nästan måste ha en extern skärm att docka den till i så fall. Skulle kännas lite väl svårt att ha den som enda dator annars, om man inte har väldigt enkla behov.

Jag håller med dig i den analysen. Hade en Air (11") hemma en vecka (sen så hämtades den av ägaren) och jag skulle inte kunna tänka mig att jobba med den vid ett skrivbord någon längre tid. Skärm, tangentbord och mus/trackpad är ett måste för att kunna sitta en längre tid. Men när man reser/surfar i soffan osv är 11" mer än nog.

Bevaka tråden