Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra filer från PPC Mac med 10.4 till ny MBP utan FW

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en MBP och behöver flytta över mina uppgifter från den gamla PPC Powerbooken med 10.4. Jag har försökt Migration Assistant men jag får inte kontakt datorerna emellan. Jag har Personal Sharing påkopplat på båda. Och båda är på nätet. Någonstans tyckte jag mig läsa att 10.4 är för gammalt och att man bör använda Target Disk Mode men MBPn har ju ingen FW.

Så hur göra?

Jag har alltid bara arkiveratochinstallerat så jag har ingen aning om hur man för över grejor manuellt så att dom hamnar på rätt ställe. Datafilerna till Mail, iTunes, Addressbook och så vidare.... det är ju en förbaskad mängd med data av olika slag.

Hur har du kopplat? Provat att koppla nätverkskabel direkt dator till dator?

Du kan kanske göra så här:
- Kloning (t.ex med CCC) från gamla datorn till extern hårddisk.
- Migrationsassistenten från externa hårddisken till nya datorn.

Men det är möjligt att Migrationsassistenten inte funkar perfekt från ett så gammalt system... Kan tyvärr inte ge något exakt svar på det.

Ursprungligen av Konfysius:

Jag har köpt en MBP och behöver flytta över mina uppgifter från den gamla PPC Powerbooken med 10.4. Jag har försökt Migration Assistant men jag får inte kontakt datorerna emellan. Jag har Personal Sharing påkopplat på båda. Och båda är på nätet. Någonstans tyckte jag mig läsa att 10.4 är för gammalt och att man bör använda Target Disk Mode men MBPn har ju ingen FW.

Så hur göra?

Jag har alltid bara arkiveratochinstallerat så jag har ingen aning om hur man för över grejor manuellt så att dom hamnar på rätt ställe. Datafilerna till Mail, iTunes, Addressbook och så vidare.... det är ju en förbaskad mängd med data av olika slag.

Att din MBP inte har FW stämmer inte! Den har en FW800-port om det är en ny version.
Jag antar att du bara har en FW400-port på din gamla dator och behöver då en övergångskabel (eller adapter) typ som denna FireWire-800 9/6 1,0 m > Firewire | Kjell.com
eller
FireWire adapter 9 ha-6 ho > Firewire | Kjell.com
Jag har för mig att denna ska passa, men jämför gärna med de kablar du har hemma.

Vad jag kan se av denna supportartikel så ska det vara möjligt att använda "Migrationassistant" i 10.4. Om det inte funkar kanske du bara behöver uppgradera Tiger lite

Mac OS X v10.4: Issues migrating to Mac OS X v10.5 or later via network connection and Migration Assistant

Här finns länkar till sista uppgraderingen av Tiger - 10.4.11: Apple - Support - Mac OS X 10.4 Tiger

Ah, visst!
Så går det när Apple har slutat med manualer.
Jag har ju en klon på en extern hårdskiva. Jag tar nya tag!

1
Bevaka tråden