Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup på installerade program inför en ominstallation

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Uppgraderade tidigare till Lion då jag satt på Snow Leopard och har märkt av att hårdvaran på min MBA inte klarar av Lion så himla bra, då allt blir väldigt mycket segare.

Så jag skulle vilja ominstallera så jag får tillbaka Snow Leopard.
Men det tråkiga är att jag samlat på mig många bra program och vill inte ladda ner dessa igen utan vill ta en backup på alla dessa.
Finns det något bra program som gör detta för mac? Dvs sparar alla program och alla inställningar som programmen man har installerade har i dagsläget?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-13 18:12

TimeMachine

Ursprungligen av kenjon:

TimeMachine

Är lite svårt när man inte har någon usb-disk eller annan TimeMachine att göra backup mot..

Ursprungligen av Muffins85:

Är lite svårt när man inte har någon usb-disk eller annan TimeMachine att göra backup mot..

Var hade du tänkt lägga din backup då...?

Ursprungligen av Capeman:

Var hade du tänkt lägga din backup då...?

Är det så efterblivet (ursäkta min franska) med just TimeMachine, att det inte går att lagra kopior på samma disk som OSX körs ifrån?
I värsta fall får jag åka iväg imorgon och köpa på mig en liten behändig usb-disk som kan agera backup isf.

Ursprungligen av Muffins85:

Är det så efterblivet (ursäkta min franska) med just TimeMachine, att det inte går att lagra kopior på samma disk som OSX körs ifrån?
I värsta fall får jag åka iväg imorgon och köpa på mig en liten behändig usb-disk som kan agera backup isf.

Haha ursäkta, men skojar du? Ska du göra en Backup på din OSX installation till din interna hårddisk (enda)? Och när det inte fungerar så blir du sur?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Haha ursäkta, men skojar du? Ska du göra en Backup på din OSX installation till din interna hårddisk (enda)? Och när det inte fungerar så blir du sur?

Ska inte göra en komplett avbildning av min osx-installation. Är bara programmappen jag är ute efter som det ska göras backup på. Vilket även framgår i första inlägget.

Vart någonstans står det att jag är sur?

Ursprungligen av Muffins85:

Ska inte göra en komplett avbildning av min osx-installation. Är bara programmappen jag är ute efter som det ska göras backup på. Vilket även framgår i första inlägget.

Vart någonstans står det att jag är sur?

"Är det så efterblivet (ursäkta min franska) med just TimeMachine" Är du "glad" menar du eller?

Jag missuppfattade inte det du skrev, men du kan inte lita på att allt går bra under installation av din OSX. Som någon annan skrev, ren idioti att inte ha extern backup. Aja kör hårt lycka till!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-13 22:18

Tilläggas bör att återgången till Snow Leopard inte är lätt då det skapats en backuppartion som är svår att få bort och denna hindrar äldre varianter av OSX från att installeras.

Finns någon tråd om det, bland annat denna.

Jag vet inte heller hur det går att ta tillbaka saker från timemachine från en Lionbackup till Snow Leopard. Men det går nog att få reda på.

Eh... Som wilhelmson skriver, driver du med oss nu?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-14 08:34

wilhelmsson menar nog att du kommer bli sur den dag disken kraschar och din backup med den.

Problemet är att din disk måste formateras därför kan du inte ha något lagrat på den. Att bara kopiera programmappen gör nog att du riskerar att en massa program inte fungerar då deras licensnycklar inte följt med. Jag rekommenderar nog en timemachinebackup på hela hårddisken och att du sedan gör en ominstallation.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-14 08:36

Det bästa är att ha någon form av extern enhet (USB-disk, USB-minne, Minneskort osv) och kopiera över det du vill spara till. Detta då du troligen får partionera om hela disken eftersom Lion installerar en recoverypartition vid installationen (för att kunna reparera/installera om Lion utan att använda sig av DVD).
Kopiera applikationerna från /Applications samt, för att få med deras inställningar mm så kollar under ~/Library/Application support samt ~/Library/Preferences efter filer och mappar som har programmets namn i sig (ibland kan det variera lite vare filerna heter, men oftast har de programmets namn med i sitt namn. Ex: com.apple.Safari.plist för Safari).

EDIT: Lättaste är nog att skaffa en extern USB-disk, gör en fullständig backup till den via Time Machine. Sedan installera om och använda sig av Migration Assistant och där välja att föra över saker från en Time Machinebackup: How to use Migration Assistant to transfer files from another Mac

Kan bara inte låta bli. Att inte ha en separat backup är ren idioti. Såtillvida förlusten av all data är att föredra före kostnaden för en extern disk.

Carbon Copy Cloner (CCC): Carbon Copy Cloner - Home

Du kan peka ut vilken eller vilka kataloger du vill ha kopierade, du kan styra det ända ner på enskild-fil-nivå

1
Bevaka tråden