Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Match i praktiken (med ett Svenskt och ett Amerikanskt iTunes-konto)

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-20 19:27
Ursprungligen av theplague:

Vidare iTunes Match-frågor...

Om jag har iTunes Match aktiverat, hur lägger jag in ny musik på iPhonen?
Tidigare har jag synkat det jag vill via diverse spellistor, hur gör jag nu?
Jag fattar ärligt inte så tacksam för hjälp.

Hur synkade du förut? Du gör på samma sätt nu också.
Eller så laddar du ner spellistorna direkt med telefonen.

Ursprungligen av lappen71:

Hur synkade du förut? Du gör på samma sätt nu också..

Jag har haft spellistor som jag markerat under "Musik"-fliken på iPhone-enheten när den är inkopplad till iTunes. Då har jag klickat "synkronisera"(när jag lagt till fler låtar).
Under musikfliken finns endast tre smarta spellistor att välja numera. Förstår inte varför ju de tre heller.

Citat:

Eller så laddar du ner spellistorna direkt med telefonen.

Hur gör jag det?

Edit:
+ Om jag har Match aktiverat, om jag vill blanda alla låtar som endast är inlagda på iPhonen, hur gör jag då? Det måste väl gå? Nu blandar den från hela Matchsynkningen.

Edit 2:
Jag kan alltså varken avmarkera("avsynka") eller markera några andra/nya spellistor under Musik på enheten iPhone i iTunes.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-20 21:17

Ok nu ser jag att det är annorlunda pre iTunes Match och jag ber om ursäkt för mina missvisande råd

Det enda sättet att är att ladda ner dom spellistor som du skapat antingen i iTunes eller på telefonen.
Tydligen så går det inte att synka längre som man tidigare gjorde.
För att ladda ner spellistor på telefonen så går du till valfri spellista och trycker på molnet för att ladda ner den.

För att blanda låtar som bara finns på telefonen måste du gå in i Inställningar - Musik - bocka ur Visa alla musik.
Då syns bara den musiken som är nedladdad och det är bara den som blandas.

Ursprungligen av lappen71:

Ok nu ser jag att det är annorlunda pre iTunes Match och jag ber om ursäkt för mina missvisande råd

Det enda sättet att är att ladda ner dom spellistor som du skapat antingen i iTunes eller på telefonen.
Tydligen så går det inte att synka längre som man tidigare gjorde.
För att ladda ner spellistor på telefonen så går du till valfri spellista och trycker på molnet för att ladda ner den.

Finns inget moln att trycka på i samband med spellista på iPhonen?
Samtliga spellistor visas dessutom inte. Varför?

Citat:

För att blanda låtar som bara finns på telefonen måste du gå in i Inställningar - Musik - bocka ur Visa alla musik.
Då syns bara den musiken som är nedladdad och det är bara den som blandas.

Det förstår jag, men det finns ändå anledning till att man borde kunna visa alla låtar, men ändå bara blanda de på iPhonen.

Men låt säga om jag vill bockar ur Visa all musik(vilket jag lutar åt nu) - hur laddar jag ned en ny spellista som tidigare inte är synkad till iPhonen?
+ Om jag har en "huvudspellista" som jag lägger till och tar bort låtar från, för att uppdatera musiken på iPhonen - hur laddar jag ner/lägger över nytillagda låtar i denna lista till iPhonen?

Hur lägger du in ny musik till iPhonen och även tar bort sådan du inte vill ha?
Hur synkroniserar du?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-20 21:43
Ursprungligen av theplague:

Finns inget moln att trycka på i samband med spellista på iPhonen?
Samtliga spellistor visas dessutom inte. Varför?

Det var konstigt för alla spellistor jag har i iTunes syns i min telefon.

Ursprungligen av theplague:

Det förstår jag, men det finns ändå anledning till att man borde kunna visa alla låtar, men ändå bara blanda de på iPhonen.

Ja nu går det inte utan det är så här det fungerar.

Ursprungligen av theplague:

Men låt säga om jag vill bockar ur Visa all musik(vilket jag lutar åt nu) - hur laddar jag ned en ny spellista som tidigare inte är synkad till iPhonen?

Som jag tidigare skrev trycker jag på molnet för att ladda ner hela spellistan.

Ursprungligen av theplague:

+ Om jag har en "huvudspellista" som jag lägger till och tar bort låtar från, för att uppdatera musiken på iPhonen - hur laddar jag ner/lägger över nytillagda låtar i denna lista till iPhonen?

Har du skapat en spellista med Live-uppdateringen ska det synas i spellistan omedelbart.

Ursprungligen av theplague:

Hur lägger du in ny musik till iPhonen och även tar bort sådan du inte vill ha?
Hur synkroniserar du?

Som jag nu pinsamt upptäckte har jag inte synkroniserat sen iTunes Match kom för jag har aldrig behövt det.
För att lägga till så laddar jag ner genom att trycka på molnet.Att ta bort är lite krångligare för då måste man stänga av "Visa all musik" och sen enskilt ta bort låt för låt genom att svepa med fingret över låten till vänster och radera.

Som svar på sista så går det inte synkronisera längre utan det är iTunes Match eller synka själv.

Någon som vet om XLD kan lägga filerna i mappar när man konverterar från flac. (jag kan inte hitta någon inställning för det) Jag vill inte lägga filerna i samma mapp som de konverteras ifrån. Alternativet är så klart att man tar en kopia av hela sitt bibliotek och sedan väljer att alla flac filer skall raderas, men då måste jag köpa ytterligare HDD bara för det.

Finns det något annat program som klarar det bättre, så att man får struktur ? Kvalten kan man ju strunta i då filerna bara används för att matcha ( om de finns på iThunes )

EDIT : Löste det med XLD. Det var ju enkelt. bara att välja annan mapp i inställningarna och sedan använda "open" istället för "open folder as a disc" Vilken hastighet och helt perfekt resultat. Nu åker Max i papperskorgen. Har tidigare bara använt XLD för att rippa mina skivor och Max för all annan knvertering. Men vilken klasskillnad det var.

EDIT 2 Nja, nu fick jag ett annat problem. När jag gör som ovan, så får jag cue - track filer i mapparna och när jag sedan väljer att importera till iTunes så blir det dubbletter. Hur gör jag för att inte få cue - track filer när jag konverterar. Har provat allt utan att lyckas
Dock vidhåller jag att XLD är vida överlägset. För samma material gav med MAX massor av "unknown"

Jag använder Music brainz pickard om någon behöver taggas. Är det det bästa tycker ni ? ( som är gratis )

Senast redigerat 2013-12-21 02:29
Ursprungligen av lappen71:

Det var konstigt för alla spellistor jag har i iTunes syns i min telefon.

Hmm, känns som jag ska ge mig på en återställning och börja från början med musiken.

Citat:

Ja nu går det inte utan det är så här det fungerar.

Citat:

Som jag tidigare skrev trycker jag på molnet för att ladda ner hela spellistan.

Nu ser jag det molnet, vet inte om jag var blind men jag såg det inte innan.

Citat:

Har du skapat en spellista med Live-uppdateringen ska det synas i spellistan omedelbart.

Vad är "Live-uppdateringen"? Det har jag missat.

Citat:

Som jag nu pinsamt upptäckte har jag inte synkroniserat sen iTunes Match kom för jag har aldrig behövt det.
För att lägga till så laddar jag ner genom att trycka på molnet.Att ta bort är lite krångligare för då måste man stänga av "Visa all musik" och sen enskilt ta bort låt för låt genom att svepa med fingret över låten till vänster och radera.

Som svar på sista så går det inte synkronisera längre utan det är iTunes Match eller synka själv.

Ok tack för hjälpen.
Men jag funderar fortfarande på om de alls har tänkt att man ska kunna använda sig av synk för olika spellistor på ett vettigt sätt parallellt med Match?
Tyvärr ser jag försämringstendenser i musikappen i övrigt. Trist av Apple.

Edit:
När man har laddat ner en hel lista och sedan efteråt lägger till nya låtar eller tar bort andra i samma lista på datorn, uppdateras listan på iPhonen identiskt då? [Ja det verkar den göra, men låten ligger ändå kvar på telefonen. Irriterande.]

Senast redigerat 2013-12-21 02:56
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 02:54
Ursprungligen av theplague:

Hmm, känns som jag ska ge mig på en återställning och börja från början med musiken.

Nu ser jag det molnet, vet inte om jag var blind men jag såg det inte innan.

Vad är "Live-uppdateringen"? Det har jag missat.

Ok tack för hjälpen.
Men jag funderar fortfarande på om de alls har tänkt att man ska kunna använda sig av synk för olika spellistor på ett vettigt sätt parallellt med Match?
Tyvärr ser jag försämringstendenser i musikappen i övrigt. Trist av Apple.

Edit:
När man har laddat ner en hel lista och sedan efteråt lägger till nya låtar eller tar bort andra i samma lista på datorn, uppdateras listan på iPhonen identiskt då?

Live-uppdatering är precis vad det låter som. Har man en smartspellista med olika villkor som tex att musik med 3 stjärnor eller fler ska läggas till.
Så gör du en förändring på en låt ändras spellistan också.

Som jag nu skrivit flera gånger så går det inte att både synka spellistor och använda iTunes Match samtidigt.

Om du laddar ner en spellista som har Live-uppdatering och gör en förändring i iTunes så dyker den upp med ett litet moln.
Den laddas inte ner automatiskt utan det måste du göra själv.
Men tar du bort den från spellistan i iTunes tas den bort från telefonen psykiskt.

Ursprungligen av lappen71:

Live-uppdatering är precis vad det låter som. Har man en smartspellista med olika villkor som tex att musik med 3 stjärnor eller fler ska läggas till.
Så gör du en förändring på en låt ändras spellistan också.

Ok men gör jag en förändring i en icke-smart spellista, då synkar de inte på samma vis?

Citat:

Som jag nu skrivit flera gånger så går det inte att både synka spellistor och använda iTunes Match samtidigt.

Börjar närma mig att förstå detta nu

Citat:

Om du laddar ner en spellista som har Live-uppdatering och gör en förändring i iTunes så dyker den upp med ett litet moln.
Den laddas inte ner automatiskt utan det måste du göra själv.
Men tar du bort den från spellistan i iTunes tas den bort från telefonen psykiskt.

Rak fråga: Vilken användning har man för spellistor som inte är smarta spellistor i iTunes Match?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 03:13
Ursprungligen av theplague:

Ok men gör jag en förändring i en icke-smart spellista, då synkar de inte på samma vis?

Börjar närma mig att förstå detta nu

Rak fråga: Vilken användning har man för spellistor som inte är smarta spellistor i iTunes Match?

Gör du en förändring i en icke smartspellista så ändras det i molnet på en gång således i telefonen också.

Om du förstår skillnaden mellan smarta och icke smarta spellistor vet du svaret på sista frågan

Ursprungligen av lappen71:

Gör du en förändring i en icke smartspellista så ändras det i molnet på en gång således i telefonen också.

Om du förstår skillnaden mellan smarta och icke smarta spellistor vet du svaret på sista frågan

Jag trodde jag visste skillnaden men nu är jag osäker...

Jag gör en ny smart spellista(med Live-uppdatering) men den dyker inte upp i iPhonen.
Gör jag en icke smartlista dyker denna upp i iPhonen.
Är det så det ska vara?

Vissa av mina smarta spellistor syns i iPhonen, andra inte. Känns ologiskt.

Ursprungligen av lappen71:

Gör du en förändring i en icke smartspellista så ändras det i molnet på en gång således i telefonen också.

Om du förstår skillnaden mellan smarta och icke smarta spellistor vet du svaret på sista frågan

Ny fråga:
Om jag avaktiverar "Visa alla låtar", vilka låtar och spellistor "ska" visas i iPhonen då?
Jag får inte ihop logiken.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 03:42
Ursprungligen av theplague:

Jag trodde jag visste skillnaden men nu är jag osäker...

Jag gör en ny smart spellista(med Live-uppdatering) men den dyker inte upp i iPhonen.
Gör jag en icke smartlista dyker denna upp i iPhonen.
Är det så det ska vara?

Vissa av mina smarta spellistor syns i iPhonen, andra inte. Känns ologiskt.

Nej båda ska synas i telefonen.
Det kan vara så att någon av dina filer inte är kvalificerade att blir matchad med iTunes Match och då synkas inte spellistan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 03:42
Ursprungligen av theplague:

Ny fråga:
Om jag avaktiverar "Visa alla låtar", vilka låtar och spellistor "ska" visas i iPhonen då?
Jag får inte ihop logiken.

Dom låtar som du laddat ner.

Ursprungligen av lappen71:

Nej båda ska synas i telefonen.
Det kan vara så att någon av dina filer inte är kvalificerade att blir matchad med iTunes Match och då synkas inte spellistan.

Och hur får jag reda på vilket spår det är? Det kan ju inte vara rimligt att jag i en spellista med 3000 låtar ska behöva prova mig fram?

Ursprungligen av lappen71:

Dom låtar som du laddat ner.

Hur laddar jag ner något öht om jag inte "Visar all musik"? Från början alltså.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 03:57
Ursprungligen av theplague:

Och hur får jag reda på vilket spår det är? Det kan ju inte vara rimligt att jag i en spellista med 3000 låtar ska behöva prova mig fram?

Du avgör om det beror på det genom att se ifall detta moln är bredvid spellistan

Sen väljer du att se låtlistan och välj att se iCloud status så ser du vilka som blivit matchade och uppladdade.
Har du en dublett så är det troligtvis den som ställer till det.

Ursprungligen av theplague:

Hur laddar jag ner något öht om jag inte "Visar all musik"? Från början alltså.

Du måste Visa all musik för att kunna ladda ner.

Ursprungligen av lappen71:

Du avgör om det beror på det genom att se ifall detta moln är bredvid spellistan
Sen väljer du att se låtlistan och välj att se iCloud status så ser du vilka som blivit matchade och uppladdade.
Har du en dublett så är det troligtvis den som ställer till det.

Så ser det inte ut bredvid någon av min Spellistor. Så det kan inte vara felet.

Citat:

Du måste Visa all musik för att kunna ladda ner.

Ok, men för att få in stora mängder musik fysiskt till iPhonen går det enbart att ladda ner spellistor? Inte via kabel och iTunes?
Är det på det viset är det värdelöst.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 04:06
Ursprungligen av theplague:

Så ser det inte ut bredvid någon av min Spellistor. Så det kan inte vara felet.

Ok, men för att få in stora mängder musik fysiskt till iPhonen går det enbart att ladda ner spellistor? Inte via kabel och iTunes?
Är det på det viset är det värdelöst.

Det är så det fungerar alla fall och enligt mig är fördelarna i majoritet.
Man har tillgång till sitt hela musikbibliotek utan att fysiskt ha den i telefonen.

Ursprungligen av lappen71:

Det är så det fungerar alla fall och enligt mig är fördelarna i majoritet.
Man har tillgång till sitt hela musikbibliotek utan att fysiskt ha den i telefonen.

Det förstår jag men det är ofattbart att de inte bara kan lägga till den funktionen och resten kan funka precis som vanligt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 04:18
Ursprungligen av theplague:

Det förstår jag men det är ofattbart att de inte bara kan lägga till den funktionen och resten kan funka precis som vanligt.

Ja det hade varit optimalt.

Ursprungligen av lappen71:

Ja det hade varit optimalt.

Jo.
Jag gör nu en återställning av telefonen för att se om det löser det så spellistorna jag inte såg innan börjar visa sig.

Ursprungligen av lappen71:

Ja det hade varit optimalt.

Ursprungligen av theplague:

Jo.
Jag gör nu en återställning av telefonen för att se om det löser det så spellistorna jag inte såg innan börjar visa sig.

Det löste det inte. För mig är Match rätt värdelöst tills Apple förbättrat det.

Men då undrar jag ändå, om jag inte kör med Match då kan jag ändå aktivera "Visa alla", vad är poängen med det? Vad ger det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 10:46
Ursprungligen av theplague:

Det löste det inte. För mig är Match rätt värdelöst tills Apple förbättrat det.

Men då undrar jag ändå, om jag inte kör med Match då kan jag ändå aktivera "Visa alla", vad är poängen med det? Vad ger det?

Troligtvis så försvinner inte reglaget bara för att man stänger av iTunes Match (nu spekulerar jag)

Ursprungligen av lappen71:

Troligtvis så försvinner inte reglaget bara för att man stänger av iTunes Match (nu spekulerar jag)

I andra fall brukar sådana reglage gråas om de längre inte fyller någon funktion så det var därför jag funderande över hur det låg till här. Hmm...

Hur som helst konstaterar jag att Apple med Musikappen i iOS 7, Match etc börjat göra hafsjobb. Lite oroande faktiskt.

Ursprungligen av lappen71:

Det finns en uppsjö med program som kan hjälpa dig med den biten.
Tag&Rename (PC) http://www.softpointer.com/tr.htm
MucicBrainz (Mac) https://musicbrainz.org/doc/MusicBrainz_Picar...
Yate (Mac) http://2manyrobots.com/yate/
MPFreaker (Mac) http://www.lairware.com/mpfreaker/

OBS: Alla dessa program användes på egen risk och ta backup på musiken innan ändringar görs.

Tänkte ge mig på detta.
MusicBrainz går inte att öppna när det är installerat. Kanske inte funkar på Mavericks?
Yate verkar funka.

Gör jag helt enkelt så att jag drar in hela min musikmapp i fillistan, och sen? Sköter Yate resten?

Edit: Jag har har kopierat all min musik till en extern HD, utöver min TimeMachine backup

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 17:50
Ursprungligen av theplague:

Tänkte ge mig på detta.
MusicBrainz går inte att öppna när det är installerat. Kanske inte funkar på Mavericks?
Yate verkar funka.

Gör jag helt enkelt så att jag drar in hela min musikmapp i fillistan, och sen? Sköter Yate resten?

Edit: Jag har har kopierat all min musik till en extern HD, utöver min TimeMachine backup

MusicBrainzPicard fungerar alldeles utmärkt under Mavericks https://musicbrainz.org/doc/MusicBrainz_Picar...
Tänk på att än vilken program du använder testa på kopior av musiken tills du behärskar programmet.

Ursprungligen av lappen71:

MusicBrainzPicard fungerar alldeles utmärkt under Mavericks https://musicbrainz.org/doc/MusicBrainz_Picar...
Tänk på att än vilken program du använder testa på kopior av musiken tills du behärskar programmet.

Lyckades nu, tack!

Ok ska testa på kopior, men är presets i de där programmen vettiga, då jag känner mig aningen lost i hur jag ska förhålla mig till inställningarna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 18:51
Ursprungligen av theplague:

Lyckades nu, tack!

Ok ska testa på kopior, men är presets i de där programmen vettiga, då jag känner mig aningen lost i hur jag ska förhålla mig till inställningarna.

Är rädd för att ge dig råd som sen ger dig bekymmer

Men så här gör jag med MBP alla fall och jag tar ett album i taget för att inte komplicera saken.
Trycker på Add Folder och lägg till ett album,då hamnar alla filer huller och buller i mappen Unmatched Files.

Sen trycker jag på Cluster för att slå ihop dom och då hamnar dom under mappen Cluster.

Sen markerar jag albumet och trycker på Lockup och då identifierar MBP filerna flytta dom över till höger fönster.

Jag trycker på pilen för att expandera listan och är alla låtar grön så är det ok och jag trycker på Save.

Skulle det vara så att det ser ut så här så fattas det en låt därav notsymbolen så kan man se ifall det är en annan utgåva från ett annat land. För beroende på vilket land så kan skivorna vara olika långa.

Då högerklickar man och väljer Other Versions och ser om det finns någon som stämmer bättre

Ibland så kan den inte identifiera albumet genom att trycka Lockup utan då trycker man på Scan och då brukar den alltid hitta rätt.
Det går också att flytta om låtarna i listan ifall dom är i fel ordning men det är överkurs som du får klura ut själv.
Det är inte 100% att det alltid blir bra för den söker i en databas och den är inte fullständig.
Av alla mina 11000 album var det bara några konstiga och obskyra utgåvor som den hade problem med.

Men än en gång gör detta på egen risk och klaga inte på mig om det blir fel

Ursprungligen av lappen71:

Är rädd för att ge dig råd som sen ger dig bekymmer

Men så här gör jag med MBP alla fall och jag tar ett album i taget för att inte komplicera saken.
Trycker på Add Folder och lägg till ett album,då hamnar alla filer huller och buller i mappen Unmatched Files.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-12-21%20kl.%2018.37.41.png
Sen trycker jag på Cluster för att slå ihop dom och då hamnar dom under mappen Cluster.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-12-21%20kl.%2018.38.01.png
Sen markerar jag albumet och trycker på Lockup och då identifierar MBP filerna flytta dom över till höger fönster.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-12-21%20kl.%2018.38.56.png
Jag trycker på pilen för att expandera listan och är alla låtar grön så är det ok och jag trycker på Save.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-12-21%20kl.%2018.39.12.png

Skulle det vara så att det ser ut så här så fattas det en låt därav notsymbolen så kan man se ifall det är en annan utgåva från ett annat land. För beroende på vilket land så kan skivorna vara olika långa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-12-21%20kl.%2018.43.30.png
Då högerklickar man och väljer Other Versions och ser om det finns någon som stämmer bättre
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-12-21%20kl.%2018.39.26.png

Ibland så kan den inte identifiera albumet genom att trycka Lockup utan då trycker man på Scan och då brukar den alltid hitta rätt.
Det går också att flytta om låtarna i listan ifall dom är i fel ordning men det är överkurs som du får klura ut själv.
Det är inte 100% att det alltid blir bra för den söker i en databas och den är inte fullständig.
Av alla mina 11000 album var det bara några konstiga och obskyra utgåvor som den hade problem med.

Men än en gång gör detta på egen risk och klaga inte på mig om det blir fel

Ok album för album, vet ärligt inte om jag har den tiden. Får ta det vid annat tillfälle.
Tack så länge.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-21 20:09
Ursprungligen av theplague:

Ok album för album, vet ärligt inte om jag har den tiden. Får ta det vid annat tillfälle.
Tack så länge.

Du kan ta flera album samtidigt men blir det fel då är det svårare att rätta till.
Vill man få ett snyggt och ordnat iTunes bibliotek får man ta sig tiden

Bevaka tråden