Blå vertikala linjer på skärmen vid uppstart, sen dör datorn.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

.....

Senast redigerat 2011-12-13 08:19

Har du provat att starta från CD?

Jag vet att det har varit ett känt problem med grafikkorten på dessa. (MBP 2007)
Jag hade min inne i höstas för översyn för att skärmen slocknade.
Hade det endast handlat om grafikkortet hade det gått på en förlängd garanti från Apple.

Tyvärr var det ett problem på logikkortet och täcktes därför inte av den förlängda garantin.

Kolla med din Apple-återförsäljare.

Senast redigerat 2011-12-08 17:21

.....

Ursprungligen av Red XIII:

Antar att Apple-ÅF vill ha betalt för felsökning?

[IRONI]Nej nej nej, alla Apple-återförsäljare jobbar gratis![/IRONI]

Självklart tar de betalt för felsökning.

.....

Finns utmärkta serviceställen som utför felsökning utan kostnad.
Dessa saknar dock det fina äpplet som tydligen berättigar 650kr för att ens ta i datorn.

Då är det väl bara att gå dit där det är gratis att felsöka?

Tror nog de flesta seriösa verkstäder tar betalt för sina felsökningar, vare sig de är AASP eller ej. Apple har inga som helst krav på att verkstäderna skall ta betalt för felsökning.

.....

Har enheten öppnats av någon som inte är certifierad, på en certifierad verkstadsenhet så har du ingen garanti, nej. Om nu Appleverkstaden kan se det.

.....

Senast redigerat 2011-12-13 08:18

Vadå uselt? Har du någonsin hört talas om någon tillverkare som gått längre än så? Det har inte jag.

.....

Senast redigerat 2011-12-13 08:16

Jo, men 4 år är ändå ganska generöst. Jag frågar igen, har du något exempel på att det skulle vara brukligt att ge längre förlängd garanti än så? Och om den håller i 4 år innan den går sönder skulle man ju kunna hävda att den tillhör de exemplar som det inte varit något fel på.

Försäljaren (Apple) har erkänt att produkten har ett hårdvarufel. Felet har funnits hela tiden men inte upptäkts förrän nu.

Tillverkaren, Apple, har erkänt att det är ett hårdvarufel som deras grafikkortsleverantör NVIDIA ligger bakom.
Apple har sedan det blev känt bytt ut kort på löpande band.
Att felet "upptäkts nu" stämmer inte heller, det har vart känt sedan 2008

MacBook Pro: Distorted video or no video issues
NVIDIA Killed My 2007 MacBook Pro — Apple News, Tips and Reviews
Apple Officially Admits to Faulty NVIDIA GPUs — Apple News, Tips and Reviews

Som en Fotnot i sammanhanget kan jag nämna att jag tidigare i livet kört BMW Motorcyklar och råkat ut för att få två "inkallelseordrar" på den ena cykeln. Du har då en viss tid på dig att få in din cykel till en verkstad och serva den.
Missar man det? Tough luck grabben, 8600 + moms för en ny styrenhet....
Vi snackar fyra månader. Ena gången fick jag köra hojen på kärra ner till verkstan, du tror väl inte tyskarna brydde sig om att det var vinter?

.....

Senast redigerat 2011-12-13 08:18

Min åsikt är att de borde täckas av garantin, om inget annat så för goodwill. Nu är ju goodwill dock inget som Apple förstår sig på.
Har bara haft goda erfarenheter av Apple tidigare och kommer fortsätta köpa Mac. Men jag anser att detta är uselt.

Du har tydligt en annan åsikt.

4 år är fyrdubbla garantitiden i de flesta länder och är synnerligen generöst i den här branschen.
Apple har bytt rubb och stubb som haft med de här korten att göra.

Själv har jag upprepade gånger fått hjälp och fått saker fixade på garanti långt utanför Apples normala tider.
Så har även mina vänner - med svällda batterier och hårddiskras i TC's.
Att du påstår att Apple inte kan Goodwill anser jag vara kvalificerat skitsnack.

Min åsikt är att de borde täckas av garantin, om inget annat så för goodwill. Nu är ju goodwill dock inget som Apple förstår sig på.
Har bara haft goda erfarenheter av Apple tidigare och kommer fortsätta köpa Mac. Men jag anser att detta är uselt.

Jag säger snarare okvalificerat skitsnack - dåligt med fyra års garanti, tillåt mig gapskratta! Du kan inte vara en rolig kund att ha att göra med i några som helst lägen!

4 års garanti på grund av ett känt problem är väl goodwill om något?! Du har haft missflyt, det är inte Apples fel. Jag har aldrig haft en laptop som hållit mer än 3 år, och de som hållit ihop bäst har varit MacBook Pros. Nu får ju mina vara med om ett och annat, annars kan man ju lika bra ha en iMac. Svälj förtreten, var tacksam för de 4 åren och köp dig en ny.

Tre inlägg raderade. Håll er till ämnet!

Passade även på att flytta tråden till "Garantier & service", som passar bättre för den här frågan.

/Mod

1
Bevaka tråden