Ny iMac, vad ska bort?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det dags att byta dator hemma och undrar lite om Specifikationer

Jobbar med stora filer i photoshop, lightroom och grafik.
och kommer även jobba lite med video hoppas jag...
Spela lite kommer jag att göra.

Sen brukar det löna sig att maxa lite.:)

Och nu undrar om det är så att jag tjänar något på att investera i en ssd, den är ju dyr som attan... Kanske man kan rycka bort något annat?!

Specifikationer jag tänkt mig är:

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
4 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 2 GB ( kommer köpa 8 gb separat och installera själv)
2 TB Serial ATA-enhet
256 gb SSD
AMD Radeon HD 6970M 2 GB GDDR5

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-12-05 23:42

Jag har exakt samma config som du förutom SSD.

Jag jobbar med lightroom och photoshop, arbetar mot en Firewire 800 disk för tillfället men kommer att vara en Thunderbolt disk snart. Jag tror att du kan kasta ut SSD enheten, det kommer bara att kännas lite rappare men inte direkt snabba upp ditt arbete i Photoshop.

Tror jag hoppar SSD, man kan köpa något annat kul för dessa 5400 kr som den kostar:)
Rapp kommer den vara ändå, har en vit iMac idag core 2 duo 24" med grafikkort hänger sig när det blir varmt... Skall bli skönt att pensionera den kan jag lova:)

Någon som tycker nåt annat skall bort som Brasse sa?

• Medlem
  • Lund
  • 2011-12-06 07:48
Ursprungligen av revolver:

Tror jag hoppar SSD, man kan köpa något annat kul för dessa 5400 kr som den kostar:)
Rapp kommer den vara ändå, har en vit iMac idag core 2 duo 24" med grafikkort hänger sig när det blir varmt... Skall bli skönt att pensionera den kan jag lova:)

Någon som tycker nåt annat skall bort som Brasse sa?

Nej, det räcker att du stoppar tillbaka SSD:n i Lattjolajbanlådan, så är allt klart för beställning sen.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Nej, det räcker att du stoppar tillbaka SSD:n i Lattjolajbanlådan, så är allt klart för beställning sen.

Så du tycker att SSD är värd dom pengarna? Det är alltså sån skillnad:)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-07 09:11

SSD är värd extra pengar. men kanske inte så mycket, Apple tar verkligen överpriser för sina SSD.

Det går faktiskt att montera in en SSD själv eller betala en serviceverkstad för att göra det.

http://www.99.se/imac/279860-imac-27-i7-installera-egen-ssd.html

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-07 09:13

Om inte SSD är en riktig dealbreaker så kanske man ska vänta lite tills det finns bra utbud av TB-chassin på marknaden. Tills dess kanske man klarar sig med en mekanisk disk.

En SSD disk gör stor nytta! Jag har en i MBP och det är stor skillnad mot en vanlig rpm disk. Så har du pengarna så tycker jag att du ska välja en iMac med SSD.
Att montera in en SSD i efterhand kommer att kosta, då kan du lika bra köpa SSD från start, så slipper du den kostnaden senare.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-08 16:17

Frågan är snarare vad man använder datorn till, om det verkligen är så pass stor nytta för en själv med den skillnaden en SSD gör kontra det hutlösa priset som Apple tar ut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-08 22:12

om man i tråden som jag länkade till hittar ett serviceställe som tar 1000kr för att stoppa in en SSD så sparar du fortfarande pengar jämfört med Apples. Plus att du kan välja en snabbare och förmodligen större.

Känns onödigt att sabba garantin direkt... Blir den snabbare i programskrift photoshop eller bara vid start av program och filhantering ?

Senast redigerat 2011-12-10 08:13

Kan man lägga användarna på den stora disken?
Har förstått att om SSDn blir full så blir systemet långsammare... Min sambo är inte så datorvan och håller sig i sin hemkatalog med sina filer... Känns lite halvjobbigt att hela tiden behöva flytta grejerna. Stora filer är lugnt som filmer, dom kan ligga externt.

Du kan ju ha en mapp på stora disken som du döper till "mina bilder", lägga den i sidofältet så blir det ju som "mina bilder". Inte så svårt....

• Medlem
  • 2011-12-12 20:56

Tar dom inte sjuka överpriser för RAM också... i en annan tråd hittade jag en länk till detta minne som rekomenderades!

KINGSTON 4GB SO-DIMM DDR3 1333MHZ KTA-MB1333/4G

249kr x 4 !!! ser jag i syne eller?
4x4GB från apple kostar ju 5460kr!!!

Ursprungligen av oee:

Tar dom inte sjuka överpriser för RAM också... i en annan tråd hittade jag en länk till detta minne som rekomenderades!

KINGSTON 4GB SO-DIMM DDR3 1333MHZ KTA-MB1333/4G

249kr x 4 !!! ser jag i syne eller?
4x4GB från apple kostar ju 5460kr!!!

Om du hade läst trådskaparens första inlägg så hade du sett att han redan bestämt sig för att köpa minne någon annanstans ifrån.

Nu är den beställd!

Valde att plocka bort 2tb disken... Kör en 1 tb disk istället
Kommer att köpa något externt senare såg att netonnet hade 2gb lachie Porsche för 1400 kr

Specifikationer jag tänkt mig är:

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
4 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 2 GB
1 TB Serial ATA-enhet
256 gb SSD
AMD Radeon HD 6970M 2 GB GDDR5

Den kommer att skickas om tre dagar:)

Ser ut att vara en fin iMac du kommer att få!

• Medlem
  • 2011-12-12 22:18

När du köper extern hårddisk sen, köp för Guds skull inte en slö USB-disk då! Köp minst en FW800, gärna Thunderbolt om det har kommit ut när det är dags att handla.

Köp 4x4gb ram för typ 850 spänn på Webhallen och tryck in dom själv. Tryck in minnena med hårdhandskarna bara för jag tyckte det gick läskigt trögt att få dit dom.

Kan man inte Thunderbolta en SSD disk snart, vet inte om hastigheterna men det låter ju bra.

Ok, kollade lite och för min del odlar jag lite skägg innan jag köper någon extern ssd... 900 dollar för 240 gb plus 500 för sladd.

Hoppas det inte är för mycket of topic men jag fick min iMac 27 I7 med 16 Gb RAM och Apple SSD (och SATA) för några veckor sedan, den har intel chipset 6 med förhandlad hastighet 6. Min lilla 13 MacBook Pro har också intel 6 chipset så jag satte in en SSD i den, det som förvånar mig är läsa/skriv hastigheten (Black magic disk test) och min MacBook med OCZ Vertex 3 får 508 i läshastighet. Medans min inköpta iMac med Apple SSD får runt 250, kan den vara så mycket långsammare? Nu går den som tåget att jobba med men min gamla iMac (Mitten2010) med förhandlad hastighet 3 gav jag till arbetskompis som själv satte in SSD + SATA och han för runt 500 i läs. Varför får den nya Apple SSD så lågt värde?

• Medlem
  • Lund
  • 2011-12-16 09:05
Ursprungligen av MRM-Racing:

Hoppas det inte är för mycket of topic men jag fick min iMac 27 I7 med 16 Gb RAM och Apple SSD (och SATA) för några veckor sedan, den har intel chipset 6 med förhandlad hastighet 6. Min lilla 13 MacBook Pro har också intel 6 chipset så jag satte in en SSD i den, det som förvånar mig är läsa/skriv hastigheten (Black magic disk test) och min MacBook med OCZ Vertex 3 får 508 i läshastighet. Medans min inköpta iMac med Apple SSD får runt 250, kan den vara så mycket långsammare? Nu går den som tåget att jobba med men min gamla iMac (Mitten2010) med förhandlad hastighet 3 gav jag till arbetskompis som själv satte in SSD + SATA och han för runt 500 i läs. Varför får den nya Apple SSD så lågt värde?

Troligtvis för att Apple bara sätter SATA2-diskar i sina datorer, inte SATA3 som du själv satt i din MBP!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Troligtvis för att Apple bara sätter SATA2-diskar i sina datorer, inte SATA3 som du själv satt i din MBP!

OK, blir väl att byta till ny disk på sin sprillans nya

• Medlem
  • Lund
  • 2011-12-16 15:59
Ursprungligen av MRM-Racing:

OK, blir väl att byta till ny disk på sin sprillans nya

Varför skall du det? Det är väl inte direkt en upplevd prestandaskillnad?! Jag har en fin SATA2-disk från Samsung i min MBP, och det går riktigt snabbt och fint. Spara dina slantar och lägg det på något annat.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-12-16 09:12

Därför att Apple inte använder den snabbaste SSD:n på marknaden och dessutom tar överpriser för det.

Nu får ni det att låta som man köpte skit och pannkaka, hoppas den är snabbare än min gamla imac
På måndag eller tisdag får vi se... den var visst 11:53 i Herne-Boernig, Tyskland…

• Medlem
  • Jönköping
  • 2011-12-29 20:13

Jag köpte nästan samma spec. som dig, jag valde bort SSD p.g.a priset. Kommer på måndag!
(3.4GHz i7, 4Gb Ram (kommer uppgraderas till 16Gb). HD6970M 2Gb)

Gjorde en liten jämförelse av de Macar jag ägt sedan 2005:

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-29 23:11

Posta era åsikter så snart ni har fått era datorer, jag är väldigt intresserad av hur ni tycker dessa presterar

• Medlem
  • Jönköping
  • 2011-12-30 10:41
Ursprungligen av zinned:

Posta era åsikter så snart ni har fått era datorer, jag är väldigt intresserad av hur ni tycker dessa presterar

30.12.2011 8:50 Ute för leverans

Jag använder datorn till att köra vissa beräkningsprogram så det kommer visa sig ganska snart hur stor skillnaden blir.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-30 10:44
Ursprungligen av Csoft:

30.12.2011 8:50 Ute för leverans

Jag använder datorn till att köra vissa beräkningsprogram så det kommer visa sig ganska snart hur stor skillnaden blir.

Härligt!

Det ska bli intressant att höra hur prestandan blir

Bevaka tråden