iPhone på drulleförsäkringen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan mina vänner

detta kan bli svårläst

Förre helgen var olyckan framme och jag spillde ett glas juice över min iPhone 4. Försökte stänga av men den startade sig själv efter 5 minuter vilket den fortfarande gör ibland. la den i ris och lät den ligga 5 dagar.

Allting verkade ok när jag startade men sen så när jag skulle ladda så reagerade kontakten inte efter 4 gånger så laddade den men nu funkar den sen när jag ska höja volymen kommer bara symbolen upp och ingen bar med ljudpilar eller vad man ska säga sen på spotify står det no volume available? nån som vart med om det? sen så är lås knappen väldigt trögg känns som något tar emot det liksom blir ett hårt klickljud.

och hade tänkt ta detta på drulle frågade pappa sa att vi hade hemförsäkring hos folksam fast visste inte ifall vi hade drulle får ringa nån dag och kolla. har någon gjort detta hos folksam innan?

men nu är det så här att jag köpte telefonen av en tjej som fick den av sin chef i julklapp förra vintern och då undrar jag ifall den måste stå på mig? den står på deras företag ett ganska känt fastighetsföretag lämnade in den för 1 månad sen på garantin och har fått en ny nu då fick jag ju ett kvitto fast det står ju fortfarande inte på mig? undrar ifall jag måste fixa kvittot?

har säkert glömt något men detta ska vara det viktigaste tack för era synpunkter

MVH Erik

Ingen som tagit på drulle? berätta gärna eran historia!

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-05 17:36

Inte för att låta som en besserwisser nu, men är det inte lättare att ringa ditt försäkringsbolag och fråga?

Att ta en sån sak på drulle tycker inte jag borde vara några problem. Men huruvida det är ett problem att du har ett kvitto eller inte vet jag inte.

Har hittills fått ut 2 st iPhone på hemförsäkringen och aldrig blivit avkrävd kvitton etc. Bara gått in på deras hemsida, gjort en skadeanmälan och en vecka senare har jag fått pengar på kontot.

Fick ju ett kvitto på den nya enheten tjejen i butiken sa att detta gick att använda om de skulle bli problem

Fast pappamsa att han inte visse om vi hade drulle för facket hade fixat nåt när han bytte bolag så vi ska ringa nån dag. Hur mycket har du fått? Fullpris? Har du fått en ny telefon eller fått pengar till o köpa? Får jag pengar för att telefonen är 1 år gammal eller räknas den som en månad?

Med vänlig hälsning, Erik tack

I ena fallet fick jag ut fullpris minus självrisk på en 11 mån gammal 3G som jag tappade. Sedan dränkte jag min 6 mån gamla 3GS som jag fick ut på förra försäkringsärendet. Fick ut fullpris även på den, minus självrisk. I båda fallen köpte jag själv ny lur först och anmälde skada efteråt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-06 08:23

Det brukar vara fullpris minus självrisk om den är under 12mån gammal. Sen går det i en stege nedåt.

Men detta kan bara ditt försäkringsbolag svara på, det finns en uppsjö av olika avtal.

Men mitt förslag är också att ringa och vara ärlig med vad som hänt och hur det kommer sig att du äger telefonen, för har du betalat för den så äger du den och täcks alltså av din försäkring. Däremot om du själv inte äger den kan inte din försäkring täcka det.

Sen vad gäller det som händer i luren så gissar jag på att juicen torkat och därför beter den sig så pass konstigt, det går att lösa genom att skruva isär den och göra rent med elektronikrengöring och tops.

Ursprungligen av Trineo:

Men mitt förslag är också att ringa och vara ärlig med vad som hänt och hur det kommer sig att du äger telefonen, för har du betalat för den så äger du den och täcks alltså av din försäkring. Däremot om du själv inte äger den kan inte din försäkring täcka det.

Det spelar ingen roll huruvida den är betald av ägaren, man får ersättning för värdet. Då skulle försäkringsbolaget kunna säga om något man fått i julklapp att man får vad man betalat för den, dvs 0:-. Jag köpte en 3GS då min jag tappade min 3G på samma dag som 3GS kom ut, i andra hand och fick betala lite mer än vad den kostar i butik, men jag behövde en telefon omedelbart och kände att jag inte vill köpa den gamla modellen (de nya var så klart helt slut i butikerna). Jag fick ut hela det officiella nypriset av försäkringen, dock inte vad jag hade betalat utöver det (ej heller fick jag ut det överpris jag betalat när jag sedermera dränkte min 3GS). Frågan är; äger du den eller ej. Oavsett så kommer troligen inte försäkringsbolaget att bråka om det. Eventuellt vill de kanske att du lämnar in vraket för att fastställa att du har en trasig telefon i besittning. Har du riktigt missflyt så får du ut en refurbished av bolaget som ersättning, men man brukar kunna välja att få ut pengar med hänvisning till att man köpt en ny.

okok tack

vet inte hur jag ska göra alltså nu tycker jag den funkar utmärkt det enda felet jag märker är att låsknappen högst upp på telefon är trög och det känns som nåt tar emot? men finns det möjlighet att ta den på drulle sen om den typ skulle gå sönder om 5-6 månader?

MVH Erik

Ursprungligen av jaghetererik:

okok tack

vet inte hur jag ska göra alltså nu tycker jag den funkar utmärkt det enda felet jag märker är att låsknappen högst upp på telefon är trög och det känns som nåt tar emot? men finns det möjlighet att ta den på drulle sen om den typ skulle gå sönder om 5-6 månader?

MVH Erik

För att vara säker ska du lämna in den nu. Drulleförsäkringen täcker reparationskostnad utöver självrisken. Om den går sönder om typ ett halvår så kan den ha passerat den tidsgräns då du inte får ut full ersättning för den och det kan du eventuellt förlora på. Jag hade lämnat in den nu, trygg i vetskapen att vad verkstaden än säger och gör kommer jag att få en väl fungerande telefon tillbaka och det kommer att kosta högst självrisken.

1
Bevaka tråden