Firefox, senaste versionen för tung för en Core 2 Duo?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis fixat nyare MacBooks för min fru och min äldsta dotter. Ersätter CoreDuo MacBooks med 2.16GHz Core2Duo med 2GB RAM, de använder dem mest för web samt VLC, så de borde ju fungera bra.

Installerar Snow Leopard med alla updates och senaste versionen av Firefox 8.0.1...

Båda datorerna visar samma symptom med massor av lagg/hackig web browsing, beachball, avstannande skrollning i helt vanliga websidor...

Själv kör jag fortfarande Firefox 3.6.24 för jag har en plug-in som jag är rädd slutar fungera om jag uppgraderar, så jag har inte dessa problem.

För den delen, hur i helvete kan Firefox gå från version 3.x till 8.0.1 på så kort tid???

Är det verkligen så dåligt optimerat att 2GB och Core2Duo inte räcker till för att läsa websidor? Då har vi sjunkit lika lågt som Windows!!!

Trodde Firefox' stjärna dalat en del till förmån för Chrome. Personligen gillade jag aldrig Firefox, körde Chrome eller Safari på Windows och alltid Safari på Mac.

Har inget råd till dig, antagligen är det väl någon bugg i Firefox.

Har kollat men man verkar inte kunna ladda ner tidigare versioner, vilket jag vet andra utvecklare har på deras sidor. VLC har olika versioner för olika stadier, men t.ex. Transmission har ALLA sina versioner tillgängliga. Även Apple har alla olika steg i OS versionerna tillgängliga för nedladdning.

Jag ska prova med Chrome.

Mitt problem är att jag har en plug-in som heter MyImageHere som är ovärderlig, fast kanske den finns för andra browsers/versioner?!...

Ursprungligen av LCR:

Har kollat men man verkar inte kunna ladda ner tidigare versioner...

Självklart kan man ladda ner gamla versioner.

ftp://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/

Där finns allt. Alla versioner, på alla språk, för alla plattformar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart kan man ladda ner gamla versioner.

ftp://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/

Där finns allt. Alla versioner, på alla språk, för alla plattformar.

Tack!

Letade på deras sida men de måste ha gömt länken dit djupt ner...

Men måste ändå säga att det hela gör narr av versionsnummer hanteringen om man tittar på hur de tar så stora integer kliv med bara veckors mellanrum.

Ursprungligen av LCR:

...narr av versionsnummer hanteringen om man tittar på hur de tar så stora integer kliv med bara veckors mellanrum.

De har anammat Googles/Chromes strategi. Chrome har funnits i 3 år, och de är uppe i version 16.

Men den diskussionen behöver vi inte ta här.

Då är frågan vilken version som är lättast men som ändå gör jobbet...

Datapunkt: Jag kör senaste FFox 8 på min burk (Win xp sp3, athlon 1.7 ghz, 1 Gb ram, snurrnade mekanisk hd, inköpt 2002 och bara uppgraderad från 256 mb --> 1 gb. Burken fyller alltså ett decennium nästa år.)

Det går utan något som helst problem. Jag kan ha ett dussin öppna fönster och scrolla utan minsta hack samtidigt som jag kör t.ex. office. Det är trådar som denna och den där "8 gb is the shit" som får mig att fundera på hur vansinnigt ineffektivt osx måste vara om det verkligen kräver den sortens hårdvara för att ge acceptabla prestanda.

Husomhelst upplever i alla fall inte jag att det är några som helst prestandaproblem i 8 jmfrt med 3.6. Kan vara värt att installera om ifall du kunde köra 3.6 utan problem.

Ursprungligen av GustafMA:

Datapunkt: Jag kör senaste FFox 8 på min burk (Win xp sp3, athlon 1.7 ghz, 1 Gb ram, snurrnade mekanisk hd, inköpt 2002 och bara uppgraderad från 256 mb --> 1 gb. Burken fyller alltså ett decennium nästa år.)

Men så fort man går över till ett annat OS så ändras alla parametrar.

Jag reagerade då vi inte haft dessa problem och helt plötsligt har vi två MacBook med samma setup och samma symptom, så pass att de är oanvändbara med alla små låsningar.

1
Bevaka tråden