Prestandaskillnad på MBP 15 - early 2011 och late 2011?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar över vilken prestanda förlust jag gör om jag köper en MacBook Pro 15" 2.0 GHz Quad Core i7 istället för den senare modellen. Kan köpa en för 13500:- och därmed spara några tusenlappar att lägga på mer minne. Är fotograf och använder datorn till bildredigering. Dumt att vara snål i detta läge?

Den är inte värd mkt mer än 13k så det är väl inte ett speciellt bra köp.
Mac2Sell

Inte begagnad. Ny.

Jag anser ändå att det är för mkt pengar för en 9 månader gammal modell som inte säljs av Apple längre. När en ny snabbare och bättre går att köpa för 16500.

Men det är såklart upp till dig om du tycker att den är värd 13500.
Speciellt stor prestandaskillnad lär det inte vara.

Nyfiken. Ingen direkt skillnad mellan modellerna i prestanda, ändå tycker du att det är dumt att lägga 3000:- mindre.

Jag sa inte att det var dumt, men jag hade inte betalat det för en 9 månader gammal modell som inte längre säljs av tillverkaren.

Ok jag förstår att du tycker att det är ett överpris på en utgången dator, men då tillbaka till grundfrågan.
Vilken prestanda förlust jag gör om jag köper en MacBook Pro 15" 2.0 GHz Quad Core i7 istället för den senare modellen.

Prestandaskillnaden verkar vara försumbar. Enligt Mactracker (Geek bench) är det cirka 10 procent snabbare processor i den nya, men annars är det samma 4-kärniga Core i7-processor.

Grafiken är nyare men jag vet inte hur mycket som skiljer dem åt.

Tror inte det finns något annat som skiljer.

Spelar inte grafikkortet in en del om du jobbar i Aperture eller Lightroom? I så fall skulle jag nog tittat mer på grafikkortet än hastigheten på CPUn. Kolla om inte Real World Speed Tests for Performance Minded Mac Users har något matnyttigt.

Det enda jag hittar som skiljer de olika modellerna är minnet till grafik kortet. 256 och 512 i de billigare modellen (1Gb i bägge de andra). Kanske det är en avgörande skillnad när man kommer till program som Photoshop5 och Lightroom2.

Tilägg:
Skillnad även på kortet ser jag nu.
AMD Radeon HD 6490M with 256.MB GDDR5 memory
AMD Radeon HD 6750M with 512.MB GDDR5 memory

Ursprungligen av johan_tanying:

Spelar inte grafikkortet in en del om du jobbar i Aperture eller Lightroom? I så fall skulle jag nog tittat mer på grafikkortet än hastigheten på CPUn. Kolla om inte Real World Speed Tests for Performance Minded Mac Users har något matnyttigt.

Tekniska tester på engelska är inte riktigt vad mina kunskaper räcker till

Senast redigerat 2011-12-04 10:14

Jag hade personligen hellre valt en early 2011 med 8GB RAM än en late med 4GB. Eller en early med SSD än en late med vanlig hårddisk. Eller både SSD och mer minne.
Förutsatt att det blir billigare, vilket det bör bli.

1
Bevaka tråden