iPhonen funkar men skärmen är svart

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att försöka få liv i en vattenskadad iPhone 4. Har lagt den i ris mm och gjort det mesta enligt Google-sökningar. Till och med haft isär telefonen och tagit bort en del oxid mm. Och! Den verkar funka.

Dock gör inte skärmen det.

Den verkar funka för den upptäcks av iTunes. Låter som den ska när den laddas. Röststyrningen funkar osv. Men skärmen är svart.
Dock blinkade skärmen till och fungerade (visade laddsymbolen) ett par sekunder tidigare i processen så själva LCD:n borde funka.

Är det någon som har en idé om hur jag kan få liv i skärmen?
Hjälper det att återställa via iTunes?
Ska jag plocka isär igen och rengöra ngt speciellt?

Alla tips mottages tacksamt!
/M

Den allmänt rådande uppfattningen om vattenskadade telefoner är att om den mirakulöst fungerar så är detta ett övergående fenomen. Var den gammal så kasta den, le och se glad ut och skaffa en ny. Var det en nyare så prata med försäkringsbolaget.

Har du testat med en annan LCD?

Det är sannolikt att kretsen till lcd:n i moderkortet är skadat... men innan du slänger telefonen så tycker jag att du borde testa med en annan LCD.

Eller så testar du DIN LCD i någon annan fungerande telefon.

Kan vara svårt att få tag i en annans iPhone 4 LCD...
Köpa en helt ny är lite väl överkant eftersom det säkert är som Basse1985 säger. Moderkortet är förmodligen skadat.

Jag ska se om jag har en gammal fungerande iPhone 4 LCD på lagret. Vi kan isåfall skicka den till dig så kan du testa med den. Jag kollar upp detta och återkommer.

@Youfixit.se Det vore ju fantastiskt!

Håller med om att moderkortet kanske är det troligaste men i så fall är det just bara kretserna kring skärmen. För allt annat verkar som sagt fungera...

Och nu funkar skärmen fast utan bakgrundsbelysning. Ingen som har tips på hur man fixar den?

Har grejat en stund till med den nu. Nu verkar t.o.m. touchen på skärmen funka men skärmen är svart fortfarande. (Har lyckats aktivera voiceover så den säger allt jag gör på telefonen och detta fall är det ju praktiskt).

Någon som kan peka ut mer exakt var i telefonen olika delar av skärmen styrs? Vet var själva skärmen ansluts till moderkortet/logikkortet men inte så mycket mer... Kan det vara ngt med LCD-inverteraren i stil med Macbook? Eller sensorn som släcker skärmen när man pratar?

• Medlem
  • 2011-12-04 13:54

Om du inte jobbar som servicetekniker på Apple skulle jag råda dig att skita i att mecka med den. Acceptera att den är "gone" och köp en ny. I bästa fall kanske du kan sälja den som reservdelstelefon på eBay, Blocket osv.

Bakgrundsbelysningsfel är ett typiskt fuktskadeproblem. Högst sannolikt att det är en kortslutning i moderkortet.

Att touchen fungerar fortfarande är inte så konstigt, den går via en annan koppling.
Jag har svårt att tro att det skulle hjälpa med en ny display.

Kolla in denna instruktion. Den kanske hjälper lite.
Installing iPhone 4 Display Assembly - iFixit

Jag tycker inte att du ska ge upp för lätt. Men var försiktig med delarna, du vill inte göra någonting värre.

Ursprungligen av youfixit.se:

Kolla in denna instruktion. Den kanske hjälper lite.
Installing iPhone 4 Display Assembly - iFixit
.

Stört bra guide!

Tack!

Är det någon som har koll på vad som gäller med garantin om indikatorerna inte är helt rosa? Indikatorn i hörlursutaget är lite rosa och den i dock-kontakten inte alls. Kan det vara värt att bråka med telenor?

(Har inte brutit plomberingarna i telefonen än och innan jag gör det vill jag kanske kolla upp detta...)

Ursprungligen av markus.holmstrom:

Tack!

Är det någon som har koll på vad som gäller med garantin om indikatorerna inte är helt rosa? Indikatorn i hörlursutaget är lite rosa och den i dock-kontakten inte alls. Kan det vara värt att bråka med telenor?

(Har inte brutit plomberingarna i telefonen än och innan jag gör det vill jag kanske kolla upp detta...)

Nej, det kommer inte att godkännas. Dessutom vore det ju bedrägeri, något vi inte direkt uppmuntrar här...

Nej, du kan inte få din iPhone reparerad på garanti. Det finns 4 indikatorer i en iPhone 4. Hörlursuttaget,bottenkontakt och 2 st. på logicboard. Dessutom kollar men alltid moderkortet.

1
Bevaka tråden