Fuktindikatorn är rosa efter en olycka men telefonen funkar helt okej

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

förlåt om det är lite rörigt är väldigt dålig på att skriva texter.

Gände en olycka i lördags när jag var på fest hade telefonen med ett case mate skal på bordet med skärmen neråt sen råkar jag spilla ut ett glass med Juice över den, Torkade av fort som f*n och stängde av, fast den startade om sig efter jag stängt av den sen när jag kom hem på natten la jag den i ris.

Sen har den legat där tills nu tog upp den, kollade i botten den var rosa då jag endast haft denna i 1 månad en utbytesenhet, fast den funkar helt ok kunde tänka mig att micken eller högtalaren gick åt skogen.

Fast allt funkar en kompis ringde och det lätt ok dock hörde jag mig själv och det var lite dåligt ljud men sen när jag ska höja volymen så märker att den inte funkar kommer upp ringsignal och luren fast ingen bar under?

inte märkt något annat fel har endast haft den igång en kvart men nu till frågan vad ska jag göra?

ska jag lämna in den ifall den skulle gå sönder i framtiden? har 2 månader kvar på garantin isånfall vad ska jag då säga är fel? och ifall de säger att den är fuktskadad och att jag måste betala nånting som är sönder inuti går detta att neka då jag endast haft den en månad och typ säga att jag inte använt den så mycket endast inomhus eller är detta kört?

Eller ska jag ta det på hemförsäkringen drulle? fast då den inte är sönder utan funkar helt ok hur ska man gå till väga? då jag inte tänkt att köpa nån ny förrens 5 kommer.

MVH Jaghetererik

Ja det var svårt att läsa ditt inlägg, men du kommer aldrig att kunna få den enheten lagad/utbytt på garanti igen, bara att inse. Om du behöver få något åtgärdat på den så får du betala ur egen ficka, så är det bara.

Vi har alla våra svagheter. Det är absolut ingen fara!

För det första så kan du säga sanningen om du lämnar in din iPhone. Att vi ska sitta här på 99.se och hjälpa dig att komma på en "trovärdig" historia betraktar jag som helst uteslutet redan från början. Det är dessutom nära bedrägeri.

I och med att du har spillt ett glas juice över din telefon så är det inte längre ett garantiärende. Lämnar du in telefonen på en serviceverkstad så kommer man se direkt att du har orsakat skadan. Ditt alternativ blir då att godkänna en utbytesenhet (självkostnadspris) eller att betala undersökningskostnaderna (brukar väl ligga mellan 300-500kr beroende på serviceställe). Således är det nog smartare att du kontaktar ditt försäkringsbolag om du anser att du inte kan stå ut med eventuella defekter. Då får du betala en självrisk på 1 500kr och sedan får du ut antingen ny telefon eller ersättning för vad den är värd idag. Det senare beror lite på hur dina försäkringsvillkor ser ut.

okok tack för er synpunkter. då jag fortfarande går i skolan så har man ju inte så gott om pengar men tror jag lämnar in den på telenor och säger som det är men behöver det nödvändigtvis vara något fel på den? jag menar ifall verkstaden inte hittar något fel skickar de bara tillbaks den då? och ifall nåt skulle vara fel vad tror ni kostnaden blir?

MVH Jaghetererik

Ursprungligen av jaghetererik:

okok tack för er synpunkter. då jag fortfarande går i skolan så har man ju inte så gott om pengar men tror jag lämnar in den på telenor och säger som det är men behöver det nödvändigtvis vara något fel på den? jag menar ifall verkstaden inte hittar något fel skickar de bara tillbaks den då? och ifall nåt skulle vara fel vad tror ni kostnaden blir?
MVH Jaghetererik

Om verkstaden inte hittar något fel så skickas telefonen tillbaka till dig, ja. Då får du betala undersökningsavgiften.

Hittas ett fel på enheten och detta inte täcks av garanti (vilket det inte lär göra) så får du ett kostnadsförslag via Telenor. Om du inte accepterar det så får du tillbaka enheten och får betala undersökningsavgiften. Kostnaden om du vill åtgärda felet är vad Apple tar ut för en utbytesenhet då man inte lagar iPhone utan endast byter ut dessa till en "renoverad" enhet.

Okok tack Tobias nu när jag skulle ladda den så märkte jag att inte den reagerade fick stoppa in och ut kablen 3 gånger innan den ragerade så det kanske var det som hände. då vibrerade den inte ens utan bara symbolen kom upp

MVH Erik

en fråga till jag har alltid 3 månaders garanti på en utbytesenhet va?

MVH Erik

1
Bevaka tråden