MacBook Pro + skärm eller iMac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyligen fick jag min iMac och min netbook (noname) stulen, och står därför i princip datorlös just nu, och så kan man inte ha det. Lyckligtvis fick jag ha mina externa diskar kvar, så någon data har jag inte förlorat (tack time machine!). Alltid något.

Nu har jag dock lite problem med att klura ut hur jag ska göra men inköp av en ny dator. Jag pysslar nämligen mycket med bildredigering och köpte därför en iMac sist, och även om skärmen inte är världens bästa (för det är den inte, srsly) så har jag varit mycket nöjd med vad jag fått ut, även om den är något slö vid import av RAW-bilder (konverterar till DNG). Då jag gillar att ha en laptop så kompletterade jag tidigare med en billig netbook (ingen hackintosh dock, kör helst linux i övrigt)

Men nu ser det ut som att iMac står precis inför en uppgradering (ca 2 månader kvar, om man tittar på tiden mellan tidigare uppgraderingar osv), och Macbook Pro 13" har precis blivit uppgraderad. När jag köpte min förra iMac (den som blev snodd) var det precis samma läge, och efter 2 månader lanserades de nya, bredare 21" iMacs och det gjorde mig ganska irriterad.

Så nu vet jag inte hur jag ska resonera längre. Ska jag satsa på en MBP med extern skärm, eller ska jag satsa på en iMac som snart antagligen kommer att uppgraderas? Och är det värt att punga ut med lite extra pengar för att få en 27" iMac tror ni?

Ett tag funderade jag på att köpa en PC för bildredigeringen (mycket bang for bucks) och ha en MBA som komplement, men det blir lite bökigt att flytta ut min data från mina diskar och så dyrare med att köpa båda.

Tråden flyttad till rätt forumdel.

/Mod

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-01 13:20

När du ändå vill ha en bärbar rekommenderar jag MBP + skärm. Har visserligen själv både iMac 27" och MBP 15" + Cinema Display (den äldre modellen med matt yta) och jag föredrar den senare kombon.

Oroar mig lite att den ska vara lite för stor och inte så portabel som jag kanske vill...men här pratar vi detaljer och lite nojja.

Är det någon skillnad i grafikkorten mellan säg MBP 13" med i7 och en iMac? Och ska jag ens bry mig?

Sen jag köpte min första mac har jag *helt* tappat kollen på hårdvara, det är både fantastiskt och lite dåligt

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-01 14:13

Har noll koll på grafik och andra specs. Grabben har en 13" MBP + 23" skärm. Kan bara hålla med om att 13-tummaren är den som känns bäst att ta med sig. Fläktarna drar dock igång ganska duktigt när han kör sina onlinespel (har ingen aning vad det är han lirar) men i övrigt fungerar den kombon bra. Kan nämnas att det är han som sitter mest framför iMacen just på grund av spel.

Edit: Han har väldigt varmt i sitt rum, kan vara en anledning till att fläktarna drar igång när han spelar på MBP.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-01 14:15

Jag tror du ska göra en behovsanalys i första hand. Behöver du bärbart eller är det bättre att du köper en stationär? I och med att du inte har någon dator just nu (gissar jag) så tycker jag inte du ska oroa dig över om det kommer en ny imorgon eller inte. Visst är det förargligt, men du kan ju inte vara utan en dator i två månader (eller kanske ännu längre) av den anledningen. Du sitter liksom i skiten och att välja ett alternativ som kanske är lite sämre (MBP) bara för att den är uppdaterad senare kommer ju inte heller att göra dig glad. Om du kommer fram till att MBP är rätt för dig, då är det inget att diskutera.

Så ta dig en funderare, och gör ett val efter dina behov. Lycka till!

Ursprungligen av andas:

Jag tror du ska göra en behovsanalys i första hand. Behöver du bärbart eller är det bättre att du köper en stationär? I och med att du inte har någon dator just nu (gissar jag) så tycker jag inte du ska oroa dig över om det kommer en ny imorgon eller inte. Visst är det förargligt, men du kan ju inte vara utan en dator i två månader (eller kanske ännu längre) av den anledningen. Du sitter liksom i skiten och att välja ett alternativ som kanske är lite sämre (MBP) bara för att den är uppdaterad senare kommer ju inte heller att göra dig glad. Om du kommer fram till att MBP är rätt för dig, då är det inget att diskutera.

Så ta dig en funderare, och gör ett val efter dina behov. Lycka till!

Tack! Det där är ungefär vad jag behövde höra, vilket jag ändå visste lite. Det är ibland lite lätt att titta enbart på specifikationer.

Ska ner på stan och kolla på digital inn, se om de har några iMacs hemma att klämma på. Vi börjar där.

1
Bevaka tråden