Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två enheter kolliderar i trådlöst nätverk. Åtgärd?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter mycket svordomar o en del huvudkliande har jag kommit fram till att min skrivare (Canon MP990) och min PS3 använder samma kanal på mitt trådlösa hemmanätverk.

Min lösning fn är att stänga av endera enheten när jag ska använda den andra men jag undrar om det finns någon alternativ lösning?

Nätverket utgår från en Airport Extreme

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-29 15:01

Det är väl snarare din Airport Extreme som kör ditt lokala nät på en viss kanal...? Att du har två trådlösa enheter på samma nät ska ju inte störa varandra.

Det är din APE som bestämmer kanal för nätverket, så alla enheter ska snacka på samma kanal.

Funkar det inte alls när du har båda på samtidigt?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är din APE som bestämmer kanal för nätverket, så alla enheter ska snacka på samma kanal.

Funkar det inte alls när du har båda på samtidigt?

Hm "kanal" var nog fel ord, frekvens kanske är rättare?

Om båda är på samtidigt kan jag inte skriva ut, jag får "a communication error occurred" i utskrifts fönstret. Samtidigt kan jag inte komma ut på nätet med PS3'an. Iofs använder jag den inte för att surfa men jag kan heller inte komma in på PSN...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hm "kanal" var nog fel ord, frekvens kanske är rättare?

Om båda är på samtidigt kan jag inte skriva ut, jag får "a communication error occurred" i utskrifts fönstret. Samtidigt kan jag inte komma ut på nätet med PS3'an. Iofs använder jag den inte för att surfa men jag kan heller inte komma in på PSN...

Kanaler är frekvenser. Menar du där du väljer kanal 1-11 i airporten?

Det är inte så att de får samma IP eller nåt?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

...
Det är inte så att de får samma IP eller nåt?

Troligen. Jag har inte gjort ngn speciell inställning för detta i AE'n så jag antar att jag måste luska ut hur jag ska göra det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-29 16:35
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hm "kanal" var nog fel ord, frekvens kanske är rättare?

Om båda är på samtidigt kan jag inte skriva ut, jag får "a communication error occurred" i utskrifts fönstret. Samtidigt kan jag inte komma ut på nätet med PS3'an. Iofs använder jag den inte för att surfa men jag kan heller inte komma in på PSN...

Jag misstänker som mascushedenstrom att du kör apparaterna på samma IP och inte någon frekvens eller kanal.

Fix o färdigt, nu har skrivare o PS3 varsin förinställd IP-adress

Varför kom jag inte på detta själv? Tack för hjälpen iaf.

...o ännu bättre blev det efter jag stoppat in skrivaren på en adress som inte krockar med min iPod Touch...

Senast redigerat 2011-11-29 18:27
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-30 13:31

Allt det där slipper man om man istället väljer DHCP. Men ibland kan det vara en fördel att ha fasta adresser, på t ex skrivare, routrar etc. Men vanliga klienter (datorer mm) blir enklare med DHCP.

Ursprungligen av kenjon:

Allt det där slipper man om man istället väljer DHCP. Men ibland kan det vara en fördel att ha fasta adresser, på t ex skrivare, routrar etc. Men vanliga klienter (datorer mm) blir enklare med DHCP.

jag har DHCP men av någon anledning envisades PS3an o skrivaren med att ta exakt samma adress varje gång. De är de enda trådlösa enheterna som jag behövt reservera adresser åt, resten sköter sig.

  • Medlem
  • 2011-11-30 14:18

IP-nummer är väl inget man tar, utan något man tilldelas?

Ursprungligen av Baron:

IP-nummer är väl inget man tar, utan något man tilldelas?

Jag har för mig att vissa enheter kan begära att få en specifik adress.

Ursprungligen av Baron:

IP-nummer är väl inget man tar, utan något man tilldelas?

Ta, få, sno...hur det än var blev resultatet det samma vartenda gång

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-30 14:55

Klart det inte är ett tvång med DHCP, går lika bra att köra statisk IP-adressering.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-30 20:11

Då är det något som är felkonfigurerat, eller så har du två DHCP-servers igång.

Ursprungligen av kenjon:

Då är det något som är felkonfigurerat, eller så har du två DHCP-servers igång.

Hur ser jag detta om det nu skulle vara fallet att jag har två dhcp-servers igång? - borde veta detta själv men jag är för trött för att tänka nu

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hur ser jag detta om det nu skulle vara fallet att jag har två dhcp-servers igång?

Berätta gärna exakt hur ditt nätverk ser ut - alla olika enheter som finns där, och hur de är kopplade till varandra.

Då kan vi kanske lista ut vilken annan enhet som också kör DHCP i ditt nätverk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Berätta gärna exakt hur ditt nätverk ser ut - alla olika enheter som finns där, och hur de är kopplade till varandra.

Då kan vi kanske lista ut vilken annan enhet som också kör DHCP i ditt nätverk.

Jag ritar nåt imorrn o lägger upp. En bild säger mer...o kan vara aningen enklare att förstå

Bra ny trådtitel förresten

Du får kolla i respektive enhets inställningar.

Inte nog med det, de brukar maskera det med lite olika varianter på fikonspråk.
"Network mode", "DHCP", "Master mode" osv.

Tänkte jag skulle rita något "avancerat" på datorn men jag har ingen inspiration så det blir för hand istället - hoppas det går att läsa o förstå.

Vad som kan vara bra att veta är att allt funkade prima innan jag stoppade in PS3'an i leken sas. Det var först när den kom in i bilden som jag upplevde denna "krock". Det är kanske möjligt att jag gjort någon inställning fel i den...

För att det inte ska bli något missförstånd: Ingen av de andra grejorna är kopplade till Express'en. Den sitter i köket med några inkopplade högtalare

Senast redigerat 2011-12-02 12:25

Jaha ja...trodde i min enfald att jag lyckats lösa mina problem men det var tydligen lögn o bedrägeri för nu sitter jag här med skrivaren påslagen o i utskriftsfönstret ser det ut som nedanstående urklipp. Mao funkade inte tilldelningen av en fast adress för skrivaren...nu blir jag sne

Efter att ha gått in AE'ns inställningar för adresstilldelning, markerat skrivaren, klickat Edit o sedan bara sparat om inställningen så funkade urskriften... :/ o denna gång var inte ens PS3'an igång

1
Bevaka tråden