Hur ska jag få med mig iMacen utomlands?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag planerar att köpa en iMac 21,5 över jul i Sverige och ta med den tillbaka till mitt hemland England. Jag köper den i Sverige pga firma och det svenska tangentbordet.

Nu till mitt problem - den verkar bli något för stor för att ta i handbaggaget på SAS. Jag tänker inte checka in den - jag har dåliga erfarenheter av detta. När jag kollade på dhl gav de mig ett chablonbelopp på 5000kr (!!!) för att leverera den till England. Visst, det kanske kan bli billigare, men jag är inte villig att betala mer än 1000 kr, helst mindre.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Mycket tacksam för råd och synpunkter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-29 12:48

Posten skickar väl upp till 20kg, och tar knappast 5000kr för det.

Kolla där istället.

Tack för tipset. Den leveransen skulle kosta 760:-, men endast försäkra upp till 5000kr...

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-11-29 16:41

Annars köper du tangentbordet i Sverige och datorn i England

Är ju det att du vill ta den på firma....

Det finns alltid en begränsning i försäkringsvärdet på en försändelse. Å andra sidan är det ytterst sällan det händer något. Många speditörer erbjuder en extra försäkring. Kolla runt. DHL tar knappast 5000:- för att skicka en dator, det har blivit ngt galet. Vi skickar ofta inom Europa med DHL, Posten/DPD och TNT. Tror det är på DPD vi betalar schablonmässigt 300-400 kr per försändelse inom EU upp till 35 kg.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-11-29 17:46

Eller så beställer du den på Apple Store betalar med svenskt Visa/Mastercard och väljer att få den levererad till din adress i England.

• Avstängd
  • 2011-11-29 18:19
Ursprungligen av onnyt:

Eller så beställer du den på Apple Store betalar med svenskt Visa/Mastercard och väljer att få den levererad till din adress i England.

Så skulle jag gjort om det finns någon "trustworthy" där om du inte själv är där vid beräknad leverans.

Ursprungligen av onnyt:

Kan ställa till problem med att lyfta momsen. Man får då betala engelsk moms och den kan man i princip dra av i Sverige men det är en lång, krånglig och allmänt jobbig process.

• Medlem
  • 2011-11-29 20:43

Jag trodde man betalade svensk moms när man handlar på svenska Apple Store.

• Avstängd
  • 2011-11-29 20:50
Ursprungligen av onnyt:

Jag trodde man betalade svensk moms när man handlar på svenska Apple Store.

Trodde jag med eftersom jag förutsatte att dut menade... handla på svenska Apple Store och ange leveransadress till england... är ju dessutom närmare från Beneluxländerna än till sverige så Apple borde väl inta klaga? Annat om han sen tar den till svedala innan den räknas som gammal...

• Medlem
  • 2011-11-29 21:00

Gött mos då. Skall jag tänka på nästa gång det är dags för datorinköp. Där jag bor är det bara 10% VAT

När man handlar i Apple Store för leverans i ett annat land handlar man de facto alltid i det landet som varan levereras i. Du kan inte köpa i svenska Apple Store och få levererat i UK, eller vice versa.

• Avstängd
  • 2011-11-29 22:30
Ursprungligen av pmarriott:

När man handlar i Apple Store för leverans i ett annat land handlar man de facto alltid i det landet som varan levereras i. Du kan inte köpa i svenska Apple Store och få levererat i UK, eller vice versa.

Be nån i Svedala köpa en som gåva till dig då...

Ursprungligen av LaHe:

Be nån i Svedala köpa en som gåva till dig då...

Hjälper inte om han smidigt ska dra momsen. Datorn måste köpas och levereras i Sverige. Det lättaste och billigaste sättet är nog att köpa här innan avfärd, dra momsen här och sedan skicka den till UK med en speditionsfirma.

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-30 00:50

Tycker det hela verkar krångligt då du troligtvis ej går med "vinst" av att köpa den på firman i Sverige och sen skicka över den. Frakten går ju nästan på lika mycket som du tjänar in i momsbefrielsen. Dessutom riskerar du alltid att något går sönder då den fraktas.

Beställer du den i England (alltså ej köper direkt i affären) kan du få den med svensk tangentbord och dokumentation. Det är vad jag hade gjort istället. Sedan vet jag av erfarenhet att du kan se till att få den avskriven på företaget utan att ditt VAT-nummer står med på kvittot, men det är ett annat kapitel..

Ursprungligen av iPilot:

Tycker det hela verkar krångligt då du troligtvis ej går med "vinst" av att köpa den på firman i Sverige och sen skicka över den. Frakten går ju nästan på lika mycket som du tjänar in i momsbefrielsen. Dessutom riskerar du alltid att något går sönder då den fraktas.

Beställer du den i England (alltså ej köper direkt i affären) kan du få den med svensk tangentbord och dokumentation. Det är vad jag hade gjort istället. Sedan vet jag av erfarenhet att du kan se till att få den avskriven på företaget utan att ditt VAT-nummer står med på kvittot, men det är ett annat kapitel..

Det går helt klart att få en dator skickad inom EU för ett par hundralappar. Skulle det vara något bekymmer så erbjuder jag mig att ta hand om skickandet. Har inte detaljerna här, men är ganska övertygad om att vi kan skicka en iMac till England för mindre än 500:- ex moms via TNT/DPD/DHL.

Eller så köper du dig en MBP!

• Medlem
  • 2011-11-30 08:05

Hade jag också gjort. Sitter själv med en iMac i7 och MBP 15 + 23" Cinema Display. Det är med den senare kombon jag använder mest.

I och med att iMacen är marginellt billigare i England med nuvarande valutakursen, och att transport verkar gå på ett par hundringar verkar det ju smartare att bara ta med ett svenskt tangentbord, och köpa själva datorn på plats i England.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

I och med att iMacen är marginellt billigare i England med nuvarande valutakursen, och att transport verkar gå på ett par hundringar verkar det ju smartare att bara ta med ett svenskt tangentbord, och köpa själva datorn på plats i England.

Återigen, TS har egen firma och vill dra av morsen. Det får bli rätt stor skillnad i pris UK/SE för att man ska bortse från de 20% av prislappen.

• Medlem
  • Prag
  • 2011-12-01 17:18

brittish airways erbjuder 69kg att ta med på planet. i handbagage. ska försöka hitta källa på detta brb..

EDIT: jag hittar bara aftonbladetlänkar nu eller 2 år gamla artiklar så jag ber om ursäkt och ska inte lyssna på mina vänner längre.

• Medlem
  • International user
  • 2011-12-02 00:05
Ursprungligen av iMikee:

brittish airways erbjuder 69kg att ta med på planet. i handbagage. ska försöka hitta källa på detta brb..

EDIT: jag hittar bara aftonbladetlänkar nu eller 2 år gamla artiklar så jag ber om ursäkt och ska inte lyssna på mina vänner längre.

Lite OT men dock en mycket intressant idé!
På BA kan du ta 23 kg i Economy och 32 kg i Business.
British Airways - Checked baggage

Är osäker men tror SAS har liknande reglering. Hur som helst är det en intressant tanke. Tänk dock på att bagagehanteringen inom passagerarflyget är väldigt dålig och du riskerar skador på maskinvaran. Jag hade letat efter andra alternativ just för att jag inte tror att den kommer komma fram i fullgott skick med ovanstående medel.

Ursprungligen av iPilot:

Lite OT men dock en mycket intressant idé!
På BA kan du ta 23 kg i Economy och 32 kg i Business.
British Airways - Checked baggage

Är osäker men tror SAS har liknande reglering. Hur som helst är det en intressant tanke. Tänk dock på att bagagehanteringen inom passagerarflyget är väldigt dålig och du riskerar skador på maskinvaran. Jag hade letat efter andra alternativ just för att jag inte tror att den kommer komma fram i fullgott skick med ovanstående medel.

Jag skulle heller aldrig checka in en dator på flyget, oavsett hur välemballerad den är.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-12-02 13:45

En musiker som flyger kan, så vitt jag kommer ihåg, välja att lösa biljett till sitt instrument som då får egen "sittplats" på planet. Om man väljer Ryanair eller annat lågprisbolag så blir det ju billigare än att skicka med DHL...

Kan jag checka in musikinstrument eller köpa en extra stol för?

Nu vet jag inte om en liten iMac är lika stor eller större än maximalt tillåtna storleken på baggage!?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-03 13:40

Jag checkade in en Xserve från Dubai till Sverige. Hade tur och det gick bra.

• Medlem
  • 2011-12-03 17:16

Jag checkade in mina två mest värdefulla instrument (en Fender Stratocaster -70 och en Fender Precision Bass -67) nu när jag flyttade. Ifs beställde jag två case till dem som klarar ett fall på 4m. Kostnad 2500:- och då har jag ju dem ändå kvar till nästa gäng det skall flygas.

Edit.: OT jag veeeet

1
Bevaka tråden