Tips på hur att gå från Pc till Mac Mini

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänk att äntligen ta steget och lämna min Pc och Windows och gå över till Mac. Jag har funderat på detta väldigt långe då det är ett stort steg för mig som jobbar professionellt med grafiskformgivning och har arbetat in ett workflow under dom senaste 10 åren på Pc. Jag är både lite nervös och rädd hur det skall vara att gå över till Osx, även om jag har jobbat i det en hel del. Men jag vet att det kommer gå bra och att jag kommer vänja mig. Men det stora problemet just nu är vilken typ av Mac jag skall välja. Efter mycket funderade så kom jag fram till atten Mac Mini kunde vara något för mig? Jag vill ha en stationär dator och jag kräver i princip bara att den klarar av Photoshop, Illustrator etc vilket en Mac Mini borde klara utan problem?

Det som behövs "flyttas" över från min Pc till en Mac Mini - om jag köper en - är3 st sata hårddiskar och en Dvd-brännare (då Mac mini inte har någon inbyggd brännare, och detta är ett måste för mig som jag jobbar) Det blir mycket externa enheter att koppla in, och vet inte riktigt än hur jag skall lösa detta. tips?

Jag måste även kunna klona bilden till en annan skärm, med andra ord vill jag ha en monitor och en lcd tv inkopplad. Men som jag förstår det så funkar Thunderbolt porten som en extra port för att koppla en en skärm? Så att klona bilden kommer inte bli ett problem?

Tacksam för alla tips!

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-11-28 22:49
Ursprungligen av Thermoptic:

Jag vill ha en stationär dator och jag kräver i princip bara att den klarar av Photoshop, Illustrator etc vilket en Mac Mini borde klara utan problem?

Snabbare dator är väl alltid bättre, och Mini är den näst långsammaste Macen, så det beror på hur fort du vill jobba.

Det som behövs "flyttas" över från min Pc till en Mac Mini - om jag köper en - är3 st sata hårddiskar och en Dvd-brännare (då Mac mini inte har någon inbyggd brännare, och detta är ett måste för mig som jag jobbar) Det blir mycket externa enheter att koppla in, och vet inte riktigt än hur jag skall lösa detta. tips?

3 SATA-diskar låter som 3 kabinett tycker jag. USB eller Firewire, kanske inte Thunderbolt i och med att du använder den samt att TB-kabinett är mindre vanliga.

En Drobo kanske? Har ingen själv, men har hört att den ska vara bra. Problemet är väl om du måste formattera diskarna för själva drobon (osäker) eller om du vill formattera dem till HFS+ för att de ska funka som bäst med OS X.

Men som jag förstår det så funkar Thunderbolt porten som en extra port för att koppla en en skärm? Så att klona bilden kommer inte bli ett problem?

Precis, du har två portar att koppla in skärmar till, en HDMI och en Thunderbolt. Ett problem om du vill klona dem är att du måste ha samma upplösning på båda.

Nu säger du inget om budget, men när du vill bränna skivor, ha hyfsat med hårddiskutrymme och ha lite fart i burken (både CPU och GPU) borde du ta en titt på imac istf mac mini. Den billigaste MM har ju dessutom bara (usel) integrerad Intel-grafik. Den bättre minin startar ju på ca 7500, och om du sedan vill ha Apples tangentbord och mus (eller styrplatta) - och för att inte tala om skärm - springer kostnaden iväg. T.o.m den billigaste imacen har quad-core i5 idag plus bättre grafikkort än MM.

1
Bevaka tråden