Passar min INTEL X25-M SSD i min PowerMac G4 Cube?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har eventuellt en "INTEL X25-M 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC 34NM RETAIL+" SSD-disk till övers (med 3,5" monteringsvagga). Kan jag montera den i min PowerMac G4 Cube? Misstänker att det inte går då kuben enligt Mactracker har "Ultra ATA/66 (ATA-5)" som hard drive interface, men jag har ingen koll på detta. Någon som vet?

SSD'n kör ju SATA och din Mac IDE, du behöver en adapter isåfall som denna: Addonics Product: SATA to IDE/ATAPI Converter

edit: Hittade en länk där någon gjort det (verkar vara just den adaptern också).
SSD In A PowerMac G4 Cube « Retrocosm – Aliennerd's Retro Computing Blog

Ursprungligen av Mutant:

...som hard drive interface, men jag har ingen koll på detta...

Här kan läsa om skillnaderna mellan SATA och IDE/ATA/PATA:
Serial ATA - Wikipedia, the free encyclopedia

Tack för bra svar. Får se hur jag gör, verkar inte ge så mycket mer än tystare disk enligt inlägget ovan samt kommentarer på CubeOwner.

• Medlem
  • 2011-11-27 12:12

Iom att du ansluter via adapter PATA -> SATA så får du den lägre standarden och förlorar mycket av SSDns snabbhet.

Finns det fortfarande nya hårddiskar med Ultra ATA/66 (ATA-5) interface att köpa? Tacksam för direktlänkar.

Följdfråga: hur stor hårddisk kan kuben hantera?

Ursprungligen av Mutant:

Finns det fortfarande nya hårddiskar med Ultra ATA/66 (ATA-5) interface att köpa?

Nej, kanske inte just ATA/66. Men det finns ju nyare standarder att köpa, t.ex ATA/100 och ATA/133, och de är bakåtkompatibla, och kan användas i en dator som har ATA/66.

Men man ser sällan de där ATA-namnen. Om du tittar i valfri butik eller webbshop så brukar de kallas IDE-diskar.

Här är vad som erbjuds på Prisjakt just nu:
Hårddiskar IDE - Prisjakt

Ursprungligen av Mutant:

...hur stor hårddisk kan kuben hantera?

ATA/66 kan hantera max 128 GB.

Men det går ju att använda en större disk ändå, även om den bara kan formateras till 128 GB.

1
Bevaka tråden