Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDisk kommer att upphöra - vilka alternativ finns?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack för det :-). Då är DB i det närmaste fulländat. Undrar förresten hur dom kan koda fram en WebDAV-lösning som rullar 50 ggr snabbare och stabilare än alla andra? Är det bara programmerare på DB som kan sin läxa? Skumt. Mycket skumt.

Märker att jag fortfarande inte kan länka filer i andra mappar än Public - trots att Sharing model skyltas på webinterfejset. Kanske tar det en stund att slå igenom.

Aha...nu fattar jag...man måste använda webinterfejset...då får det vara...det är ju uselt...då fortsätter jag att lägga det jag vill länka i Public. Så - DB har en bit kvar.

Ursprungligen av Mija:

Tryck på den här länken för att aktivera Get Shareable Link. https://www.dropbox.com/enable_shmodel

Läs mer https://www.dropbox.com/help/167

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-05 18:36
Ursprungligen av Zimmerman:

Aha...nu fattar jag...man måste använda webinterfejset...då får det vara...det är ju uselt...då fortsätter jag att lägga det jag vill länka i Public. Så - DB har en bit kvar.

Det går direkt i Finder, du ser väl mitt skärmklipp på förra sidan. Se till att du har minst 1.2.46 på datamaskinen eller 1.2.48 som är senaste stabila.

Varför skriver dom då:

With the new sharing model, you'll be able to create a shareable link from the Dropbox website.

????

(har senaste appversionen)

Ursprungligen av Mija:

Det går direkt i Finder, du ser väl mitt skärmklipp på förra sidan. Se till att du har minst 1.2.46 på datamaskinen eller 1.2.48 som är senaste stabila.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-05 16:22

Tack för lösningen Mija. Inte ett jätteproblem men det underlättar ju verkligen att man slipper att flytta runt sina filer för att göra dem delbara. Gött när det finns andra som är på hugget när man själv inte orkar att leta runt

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-05 18:31

Jag fick logga ut från mitt konto på datorn för att det skulle bita.

Men lösningen är alltså inte som när det gäller länkande från Public - då man högerklickar en fil i Finder och fixar länk. Det är ju klockrent. Nej, när det gäller länkande av filer från andra mappar måste man alltså till webinterfejset - där är jag aldrig - DB är ju just en grej för att slippa webinterfejs. Detta är en dålig lösning. Kanske fixar dom till det - DB utvecklas ju en hel del.

Ursprungligen av onnyt:

Jag fick logga ut från mitt konto på datorn för att det skulle bita.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-05 18:44

Du har fel och gör fel. Nu får ni leka själva.

Det är DB som har fel Det är DOM som skriver:

With the new sharing model, you'll be able to create a shareable link from the Dropbox website.

Nyvaken?

Nå - det funkar nu - DB har fel - man kan visst fixa länken i Finder trots att dom alltså påstår att man måste göra det från websiten.

Ursprungligen av Mija:

Du har fel och gör fel. Nu får ni leka själva.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-05 18:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är DB som har fel Det är DOM som skriver:

With the new sharing model, you'll be able to create a shareable link from the Dropbox website.

Men du ska inte sluta läsa där, det finns mer text under, massor av text.

Sorry. Det är jag som är nyvaken.

Ursprungligen av Mija:

Men du ska inte sluta läsa där, det finns mer text under, massor av text.

nu funkar det !!

dom borde nog uppdatera infp på sajten

I iPad gick det bra att länka en enskild låt från min Music folder.
Konstigt att det ska vara så svårt från webben. Eller Mac OS.

Men nu kommer dagens konstigaste!
Jag har delat min musikfolder med en kompis och laddat upp ca 400 MB musik.
Nu säger han att hans Dropbox är FULL!!!??
Va!?

Vi har väl 2 GB VARDERA? Inte TILLSAMMANS?!

Filerna ska väl inte KOPIERAS mellan kontona?!
Att delas och kopieras är väl inte samma sak?!!

Jag tror han har fel....

Har han rätt är ju tjänsten helt oanvändbar.
Eller i alla fall långt i från "klockren" som Zimmerman sa...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-08 11:11

Om jag inte missminner så när man "delar ut" en mapp till någon så synkas datan över till dennes konto med, vilket gör att det effektivt blir en kopia av alla filer som tar plats på dennes konto med. Det är en begränsning som de förklarar här: Dropbox - Will joining someone else's shared folder use my quota? -

Ursprungligen av the örjan:

I iPad gick det bra att länka en enskild låt från min Music folder.
Konstigt att det ska vara så svårt från webben. Eller Mac OS.

Men nu kommer dagens konstigaste!
Jag har delat min musikfolder med en kompis och laddat upp ca 400 MB musik.
Nu säger han att hans Dropbox är FULL!!!??
Va!?

Vi har väl 2 GB VARDERA? Inte TILLSAMMANS?!

Filerna ska väl inte KOPIERAS mellan kontona?!
Att delas och kopieras är väl inte samma sak?!!

Jag tror han har fel....

Har han rätt är ju tjänsten helt oanvändbar.
Eller i alla fall långt i från "klockren" som Zimmerman sa...

Nu kommer nästa mysterium.
Min kompis säger dessutom att han har lyckats streama musik från mitt Boxkonto!
Något som jag inte kan. Beror detta på plattformen?
iPad 1 duger ju uppenbarligen inte. Men det finns ju ingen info om detta!!

Tänk om delade mappar bara belastade ett kontos utrymme - då skulle jag skaffa 10 konton och dela ut mappar till mig själv...och då ha 20 GB tillgängligt. Gratis.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-08 13:07

Japp, och det är precis därför de har denna begränsningen (nämns i länken jag postade ovan)

Ursprungligen av Zimmerman:

Tänk om delade mappar bara belastade ett kontos utrymme - då skulle jag skaffa 10 konton och dela ut mappar till mig själv...och då ha 20 GB tillgängligt. Gratis.

Jag vägrar acceptera att delade mappar ska kopieras!
Är det verkligen tänkt att det skall funka så?!
Kan man inte välja något annat?!!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-10 01:29

Jo det går. Citat ur länken jag postade ovan:
"Unless everyone invited to the shared folder are members of the same Dropbox for Teams account, a shared folder will use up the quota of everyone who joins the folder."

Däremot finns det inte, vad jag kan se, någon gratisversion av DropBox for Teams, utan där måste man betala en större summa direkt. Men den delen är mer riktad mot företag och liknande skulle jag gissa på.

"Your Dropbox storage quota is calculated by adding up the total amount of data in your Dropbox folder, including all shared folders you own or are a member of. As a result, the owner of a Dropbox Basic 2 GB account will not be able to collaborate on a shared folder larger than 2GB. One reason this policy exists is to prevent people from giving themselves unlimited space by stacking free accounts with shared folders."

Ursprungligen av the örjan:

Jag vägrar acceptera att delade mappar ska kopieras!
Är det verkligen tänkt att det skall funka så?!
Kan man inte välja något annat?!!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-10 07:32
Ursprungligen av the örjan:

Jag vägrar acceptera att delade mappar ska kopieras!
Är det verkligen tänkt att det skall funka så?!
Kan man inte välja något annat?!!

Du kan välja att dela ut en länk till mappen, det är bara att läsa några sidor bakåt här och aktivera delningsbara länkar.

Tänkte just fråga precis det. Med iDisc skickade man ju en (snygg) länk till den låt man ville STREAMA, inte kopiera, till en polare. (Ev fiende, om det var en dålig låt).
Men då vet vi det då. Inga shared folders alltså!
Däremot fula länkar till enskilda filer!
Suck.....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-11 08:48
Ursprungligen av the örjan:

Däremot fula länkar till enskilda filer!
Suck.....

Eller länkar till hela mappar.

Hur ser en snygg länk ut till skillnad mot en ful länk?

OK, jag ger mej. Tack för hjälpen. Plötsligt känner jag mej mycket mera upplyst än innan.

Ursprungligen av Mija:

Eller länkar till hela mappar.

Hur ser en snygg länk ut till skillnad mot en ful länk?

Haha!
En ful länk är bara en länk.
En snygg länk är ett väl designat mail i HTML format med en snygg bild och tydliga välformaterade typsnitt, och lite extra text som avsändare, datum för när länken går ut mm.

Dvs precis så som iDisk såg ut!!

R.I.P.

  • Medlem
  • 2011-12-12 00:21

Kika på CloudApp och se om det passar dina behov.

Ursprungligen av Spata:

Kika på CloudApp och se om det passar dina behov.

Whaat?! "Size 589 MB"?!!
Vad ÄR detta för något??

  • Medlem
  • 2011-12-14 20:51
Ursprungligen av the örjan:

Whaat?! "Size 589 MB"?!!
Vad ÄR detta för något??

Zimmerman förklarade klockrent hur det fungerade;)

Nu är det ju inte som dropbox, men du skrev ju om att du enkelt ville skicka låtar och filer till andra och då kanske det skulle vara ett bra program!

CloudApp är för att skicka filer - max 20 MB per styck (i gratisversion). Det är inte ett alternativ till DropBox och andra WebDAV-lösningar.

Men det är verkligen en slim lösning för att skicka filer som inte går att skicka med mail (>10 MB klagar dom flesta mailservrar på). 20 MB är dock snålt tycker jag - 50 MB är vettigare som gratisalternativ tycker jag. Man droppar filen på ikonen uppe på listen - den pumpas upp och länken till den finns i klippboken. Det kan inte bli klockrenare :-D. Amazons enorma globala serverkluster används så det verkar vara bra tryck i grejerna.

Bevaka tråden