Behöver hjälp med utökning av "datorparken"

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja ta nu uttrycket "datorparken" men en enorm grävskopa salt, för det är det egentligen inte fråga om. Har bara råkat ut för några omständigheter som gjort att jag måste tänka om lite här hemma.

Förutsättningar:

1. Inga pengar.

2. En MacBook Air 11" Late 2010

3. En iPad

Jag har fram till för bara en vecka sedan haft en gammal MacBook som HTPC, men nu är den färdig med jordelivet. Den har väl varit på fallrepet en längre tid nu, men fungerade bra till Plex, iTunes och Transmission. Nu står jag utan underhållning, ett viktigt avbrott som student. Försökte mig på att streama till min PS3, men det gav mig bara magsår.

Min MacBook Air köpte jag i januari till studierna och den har fungerat väl och varit min enda lättillgängliga dator. Men sen jag köpte en iPad har den stått nästan oanvänd. Nästan. För jag måste fortfarande ha en dator att skriva på, det blir ju B-uppsats nästa termin.

Alla alternativ jag funderat på har inbegripit en försäljning av MBAn, men jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska göra.

1. Sälja MBAn, köpa en Mac mini och använda den som HTPC. Vid behov flytta minin till skrivbordet, där jag har min nuvarande skärm, tangentbord och touchpad. Detta känns dock knöligt och inte helt optimalt.

2. Sälja MBAn, köpa en Mac mini och köpa en äldre Mac som räcker till Office 2011. Här har jag fått korn på en iMac 17" med Core Duo som jag antagligen kan få för en tusenlapp, men den måste jag i så fall köpa imorgon. Visst, jag kan inte köra Lion, men SL går ju bra när jag nästan enbart skall använda den som glorifierad skrivmaskin.

3. Sälja MBAn, köpa en Mac mini och sen använda den fruktansvärt tråkiga HP-laptop som står i garderoben och samlar damm. Känns inte så kul och datorn tillhör min förra arbetsgivare. Skulle ha den ifall jag behövde göra några sista distansjobb när jag slutade, men de har inte bett om att få tillbaka den. Risken är ju att jag när som helst kan bli av med den.

En Apple TV är inte något alternativ. Har haft en sådan och den passade inte mina behov.

Vad har ni för åsikter och idéer?

Senast redigerat 2011-11-26 17:20

Med förutsättningarna du har så tycker jag alternativ 2 är en mycket bra lösning.

Ursprungligen av keptang:

Med förutsättningarna du har så tycker jag alternativ 2 är en mycket bra lösning.

Jag lutar också åt det hållet just nu. Känns mest rimligt och jag slipper även i fortsättningen använda Windows. Älskar min MBA, inget fel alls på den, men jag behöver den ju knappt alls längre.

2 verkar ju genomtänkt.

För det priset så är det "nollpengar" - pengar du får tillbaka om du vill bli av med den och kanske
byta upp dig om "ekonomiska läget" blir bättre.

Vi är ju båda med i klubben V^2 W - Våga Vägra Windows

Här kommer alternativ nr. 4: använd din MBA som mediacenter. Köp en HDMI-adapter för 299 kr på kjell&co så kan du ha den att skriva på när du behöver, annars kan den stå bakom tv:n och så kör du iPaden som remote.

Jag förstår inte din behovsbild riktigt, men jag hade behållit air:en och sålt paddan.

Ursprungligen av eskimo:

Jag förstår inte din behovsbild riktigt, men jag hade behållit air:en och sålt paddan.

Har du en iPad?

Alternativet från Knutsson var ju inte helt tokigt, får man ut allt (ljud+bild) via HDMI från en MBA? Jag har för mig att det inte funkade, endast för MBP/iMac, men jag kan ha fel.

Ursprungligen av keptang:

Har du en iPad?

Hur är det relevant?

Ursprungligen av eskimo:

Hur är det relevant?

Väldigt relevant.

Capeman; "Min MacBook Air köpte jag i januari till studierna och den har fungerat väl och varit min enda lättillgängliga dator. Men sen jag köpte en iPadhar den stått nästan oanvänd."

Men strunt i det nu då du inte vill svara på frågan.

1. Sälj iPad och köp en billig härken Mac Mini (Gen 1 räcker till Plex vad jag vet)
2. Sälj iPad och MBA och köp en billig MB eller MBP, då ska du även ha pengar till en Mac Mini.

Jag har ingen padda nej, och var inte omedgörlig, jag såg ärligt inte hur det var relevant bara.
Jag resonerar så att anledningen till att Air:en stått oanvänd var att de båda överlappade i användningsområde, och ska han skriva en massa kan han väl lika gärna köra på sin Air. Beggars can be choosers. Eller nåt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-27 00:08

Jag håller nog med om alternativet att behålla båda och använda Airen som mediadator, förutom då du behöver skriva... Då kan du ju lätt koppla in iPaden till stereon för att ha lite avslappnande skrivmusik igång

Jag försöker skapa en så optimal och behaglig mediaupplevelse som möjligt. Att använda Airen som HTPC går ju självklart, men det är verkligen "sådär". Och nej, jag skrev det inte men säger det nu om ingen förstod - att göra mig av med iPaden är det rakt inte tal om, då står jag hellre utan Mac helt och hållet. Har man väl börjat använda en iPad är det nästan omöjligt att få en riktigt bra datorupplevelse igen. Jag är helt såld på iPad.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-27 14:10

Konstig idé kanske men en mac mini som mediacenter i mediabänken, men med en lång sladd till skärm nr 2 på skrivbordet där det också finns tangentbord och mus för skrivandet. Förutsatt att det inte är för långt mellan dessa 2 ställen så att tantbord och mus fungerar, samt fysiskt möjligt att dra sladd till skärm.

Ursprungligen av Kajan:

Konstig idé kanske men en mac mini som mediacenter i mediabänken, men med en lång sladd till skärm nr 2 på skrivbordet där det också finns tangentbord och mus för skrivandet. Förutsatt att det inte är för långt mellan dessa 2 ställen så att tantbord och mus fungerar, samt fysiskt möjligt att dra sladd till skärm.

Det här var det första som kom upp i mitt huvud också, och är det som jag skulle kört på om jag var i din situation. Alternativt så skulle du ju kunna skippa att ha en extraskärm genom att använda tvn som skärm även när du skriver, men det låter inte så optimalt.

Ursprungligen av Papperskatt:

Det här var det första som kom upp i mitt huvud också, och är det som jag skulle kört på om jag var i din situation. Alternativt så skulle du ju kunna skippa att ha en extraskärm genom att använda tvn som skärm även när du skriver, men det låter inte så optimalt.

Jag funderar lite runt det här. Jag kan inte ha TVn som skärm, den är för stor (50") och jag är för långt ifrån den. Skulle bli fruktansvärt jobbigt att skriva en hel uppsats på det viset. En kabeldragning kan vara ett alternativ.

Jag tänker ge dig ytterligare ett alternativ som jag själv använder mig utav.

Sälj MBA, köp en MM och ett trådlöst tangentbord (om du inte redan har ett) att koppla till iPaden. Pengarna som blir över köper du gott kaffe för, kan behövas vid långa, mörka skrivpass. Jag rekommenderar personligen kaffet Monsun Malabar (helt seriöst).

Jag har en iPad 2 , en MM (från 2007 som agerar server för flera olika saker och mediacenter) och en MBP. Den sistnämnda använder jag enbart för att ha mina foton på samt att koda nu för tiden. Skriver jag tar jag med mig iPaden plus det trådlösa tangentbordet vilket fungerar suveränt.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag tänker ge dig ytterligare ett alternativ som jag själv använder mig utav.

Sälj MBA, köp en MM och ett trådlöst tangentbord (om du inte redan har ett) att koppla till iPaden. Pengarna som blir över köper du gott kaffe för, kan behövas vid långa, mörka skrivpass. Jag rekommenderar personligen kaffet Monsun Malabar (helt seriöst).

Jag har en iPad 2 , en MM (från 2007 som agerar server för flera olika saker och mediacenter) och en MBP. Den sistnämnda använder jag enbart för att ha mina foton på samt att koda nu för tiden. Skriver jag tar jag med mig iPaden plus det trådlösa tangentbordet vilket fungerar suveränt.

Det är definitivt ett alternativ jag funderat kring. Har redan ett trådlöst tangentbord som fungerar bra ihop med iPaden. Problemet som jag ser det är dock två - att bevara bra Wordkompatibilitet så att dokumenten ser korrekta ut och så att mottagaren kan öppna dem utan problem och utan att marginaler blir förskjutna etc. Det andra problemet består i att skriva ut dokumenten. Jag har en trådlös Samsunglaser som fungerar bra med Macen, men den är ju inte AirPrint-kompatibel och jag vet inte hur man skall skriva ut dokumenten man skrivit på iPaden. Men det kanske finns en bra lösning på båda problemen?

Ursprungligen av Capeman:

Det är definitivt ett alternativ jag funderat kring. Har redan ett trådlöst tangentbord som fungerar bra ihop med iPaden. Problemet som jag ser det är dock två - att bevara bra Wordkompatibilitet så att dokumenten ser korrekta ut och så att mottagaren kan öppna dem utan problem och utan att marginaler blir förskjutna etc. Det andra problemet består i att skriva ut dokumenten. Jag har en trådlös Samsunglaser som fungerar bra med Macen, men den är ju inte AirPrint-kompatibel och jag vet inte hur man skall skriva ut dokumenten man skrivit på iPaden. Men det kanske finns en bra lösning på båda problemen?

Vad gäller uppsatser ska de ju alltid lämnas in i pdf-format så att ingen kan ändra i ditt arbete i efterhand. Så har jag blivit lärd nu när jag nyligen skrivit två b-uppsatser och c-uppsats väntar otåligt på andra sidan nyår. Är det så att du skriver tillsammans med någon annan kan det möjligtvis bli lite lurigare. Ett alternativ är då att skriva i pages eller liknande program på iPaden och sedan ha Word på MM som du kopierar in och justerar text/bilder i.

Utskrifter går ju lätt att lösa i skolan eller närmsta bibliotek eller bara öppna dokumentet på MM och skriva ut från den alternativt dela ut skrivaren till iPaden via MM. För det går väl? Jag har ingen egen skrivare så jag vet inte.

Intressant tråd, ska bli kul att se hur du löser detta.

Vad gäller uppsatser ska de ju alltid lämnas in i pdf-format så att ingen kan ändra i ditt arbete i efterhand. Så har jag blivit lärd nu när jag nyligen skrivit två b-uppsatser och c-uppsats väntar otåligt på andra sidan nyår. Är det så att du skriver tillsammans med någon annan kan det möjligtvis bli lite lurigare. Ett alternativ är då att skriva i pages eller liknande program på iPaden och sedan ha Word på MM som du kopierar in och justerar text/bilder i.

Utskrifter går ju lätt att lösa i skolan eller närmsta bibliotek eller bara öppna dokumentet på MM och skriva ut från den alternativt dela ut skrivaren till iPaden via MM. För det går väl? Jag har ingen egen skrivare så jag vet inte.

Intressant tråd, ska bli kul att se hur du löser detta.

Ja de ska kanske skickas som PDFer... De rapporter jag skickade till Urkund i våras var dock i Word-format. Du har ju helt rätt i att det går bra att skriva ut dem från minin, tänkte bara inte så långt.

Ursprungligen av suddgummi:

Med skrivaren ansluten till en Mac Mini (exempelvis) och programmet Printopia så kan du skriva ut via AirPrint.
Pages på iPaden funkar väl hyfsat med Worddokument?

Jo, fast nu står skrivaren och TVn i två olika rum så då blir det kabeldragning igen. Det var därför jag köpte en trådlös skrivare, för att slippa det. Men det går kanske att dela ut en trådlös skrivare via Printopia? Angående kompatibiliteten Pages-Word så har jag ingen aning om hur det fungerar, men får för mig att det finns en hyfsad risk att det inte blir helt bra utan ett gäng tidsödande justeringar i efterhand.

Hur som helst så känns det lite "klyddigt", som skåningarna säger, att skriva hela uppsatser på en iPad. Liten skärm och kanske lite svåröverskådligt när man kommer upp i ett större antal sidor. Dessutom har jag ju en 22" skärm, hade ju varit fint att kunna utnyttja den. Ska fundera lite mer.

Hur som helst blev det inget med iMac-köpet idag. Dels har jag legat i migrän större delen av dagen, dels ville säljaren helt plötsligt ha mer pengar och dels känns det som om jag inte utforskat alla alternativ riktigt än. Skall fundera vidare litegrann. Tack för alla tipsen så här långt! Gillar egentligen alternativ 2 bäst fortfarande, men då måste jag hitta en billig Intel-Mac någonstans.

Jo, fast nu står skrivaren och TVn i två olika rum så då blir det kabeldragning igen. Det var därför jag köpte en trådlös skrivare, för att slippa det. Men det går kanske att dela ut en trådlös skrivare via Printopia? Angående kompatibiliteten Pages-Word så har jag ingen aning om hur det fungerar, men får för mig att det finns en hyfsad risk att det inte blir helt bra utan ett gäng tidsödande justeringar i efterhand.

Ja, det ska gå bra. Kan din Mac skriva ut till skrivaren kan du skriva ut via Printopia.
Kolla i FAQ:n

Ursprungligen av http://www.ecamm.com/mac/printopia/faq.html:

Q: What printers will work with Printopia?
A: Any printer that you can print to with your Mac will also be shared to your iOS devices. This includes printers connected to your Mac via USB, printers connected to a wireless router, AirPort, Time Capsule, and even network printers. Your Mac must be turned on in order for Printopia to function.

Ursprungligen av suddgummi:

Ja, det ska gå bra. Kan din Mac skriva ut till skrivaren kan du skriva ut via Printopia.
Kolla i FAQ:n

Gott, ska kolla närmre på det där oavsett vilken lösning jag skaffar sen. Tack!

Med skrivaren ansluten till en Mac Mini (exempelvis) och programmet Printopia så kan du skriva ut via AirPrint.
Pages på iPaden funkar väl hyfsat med Worddokument?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-27 18:20

Alternativet kan ju vara tvärtom också. Macminin på skrivbordet via thunderbolt till skärm, och via HDMI till TV/stereo. Kan kanske vara enklare lösning att hitta längre HDMI kabel och kanske slippa adaptrar, fast det kanske du ändå behöver till skärmen såvidare du inte köper en thunderbolt-kompitabel skärm. Du slipper även då problem med räckvidden på bluetooth för mus och tangentbord.

Dock vet jag ju inte riktigt hur det fungerar rätt mjukvaru-mässigt med TV:n som huvudskärm, men så länge den andra skärmen inte är på så ska väll den inte störa när man vill använda minin enbart som mediacenter.

Har du blivit klokare och kommit fram till något?

Har du blivit klokare och kommit fram till något?

Jag blir alltid klokare av medlemmarna här. Däremot har jag inte bestämt mig ännu. Är helt innesluten av tentor och praktik just nu, så jag orkar inte ta tag i det för tillfället. Hoppas på mer tid och energi snart så får vi se...

Jag skulle nog gå lite samma väg som någon föreslog med trådlöst tangentbord, men med modifikation:

Sälj MBA, köp MM. Fixa sedan appen Air Display till iPad och installera helpern på din MM. Du slipper köpa en extra skärm utan använder paddan som det, samtidigt som du skriver uppsatsen på MM och ser då till att behålla Windows-kompatibilitet.

Edit: Du slipper även dra kabel till en extra skärm.

Förvisso slipper jag dra en extra sladd, men som jag skrivit lite tidigare så har jag redan en 22" stående. Känns en aning tungt att behöva skriva B- och C-uppsats på en liten iPad-skärm...

Förvisso slipper jag dra en extra sladd, men som jag skrivit lite tidigare så har jag redan en 22" stående. Känns en aning tungt att behöva skriva B- och C-uppsats på en liten iPad-skärm...

Då var det nog jag som läste lite slarvigt ang att du redan har en skärm

Jag satsar på att skriva min C-uppsats på iPaden. Bara att slippa släpa på MBP och vara beroende av batteritiden (uni late 2008) gör det värt lite skrollande i min värld, men alla är olika (tur det, annars hade det varit bra trist i livet).

1
Bevaka tråden