Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM Dual 500 & OS X - bra kombo?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har under en längre tid planerat att byta ut min åldrande wintel mot en PowerMac, och jag har spetsat in mig på att köpa en begagnad Dual 500 (någon som säljer? ) då den passar min något begränsade budjet som student. Jag kommer inte boota OS9, eller ens ha det installerat. Det är X all the way.

Det jag undrar över är: hur bra rullar X på en Dual 500? Enligt Apple-History så levererades 2 x 500:an med Ati Rage 128, ett icke hårdvaruaccelererat kort. Och alla maskiner ur den generationen hade en ATA-66 buss, vilket är ganska långsamt.
Så alla som har en Dual 500, eller har någon erfarenhet av en sådan maskin med OS X på är välkommna att skriva om sina erfarenheter.

Mina referenser när det gäller OS X är min iBook 700 (Ati Mobility 16MB), som kör OS X bra, visst lag med Genie-effekten dock. Och iMac Globe 2002:a som körde OS X utan problem alls. Om ni kan, jämför gärna med dom maskinerna så är jag tacksam

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 16:07

Jag har en gammal PowerMac MP 2x450 och den fungerar riktigt bra med OS X, men visst behöver man lite mera krut ibland. Om man jämför med en Powerbook G4 550 så är Mp450an överlägsen i allt. Mycket minne och ett grafikort som stödjer Quartz Extreme är tipset. Själv har jag 896Mb ram och ett ASUS GF2MX kort som jag har flashat om från PC. Om man fortsätter at jämföra så är den lågsammare än en iMac G4 700, men det är inte alls så mycket som man skulle kunna tro. iBook G3 700 är inte heller snabbare. Skulle jag välja mellan dessa datorer ur prestandasynpukt så skulle jag välja MP 2x500 alla gånger.

Svaret är alltså: Visst går det bra att köra OSX men kanske inte alla riktigt tunga applikationer. Jag funderar på att processoruppgradera min gamla trojänare, skall bara vänta in priserna lite.

PS: Betala inte för mycket bara. Du kan köpa en spliterny G4 MP 2x1.25 för 16.000 med moms. Så en gammal 2x500 skall inte kosta allt för många tusenlappar.

Tack för svaret! Jag kommer inte köra några tyngre apps, det tyngsta som kommer rulla blir nog Dreamweaver. Jag kommer använda maskinen främst för dagilgt bruk (mail, iChat, surf, musik etc) så det är där jag vill att den ska flyta på bra.

Ytterligare några frågor.. du har ingen FAQ på hur man flashar om ett PC-grafikkort? Har ett par sådana kort liggande.. känns onödigt att köpa ett dyrt Mac edition.

inte för att det är aktuellt just nu, men vad ligger processoruppgraderingar till (Power) Mac på nu? Finns det någon bra sida där man kan förkovra sig och få reda på lite mer om sådant?

  • Medlem
  • 2003-09-07 16:58

Jag hade en Dual 500 tidigare, riktigt bra maskin faktiskt. Utmärkt i OS X. Säkert den mest prisvärda dator du kan köpa med bra prestanda i OS X. Men som sagt bör du uppgradera grafikkortet. Jag stoppade i ett GF2FX med 64 mb minne i min - flashat alltså.
Gör en liten sökning här på forumet så kan du hitta flertalet diskussioner om hur man går tillväga för att flasha ett kort.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 17:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
du har ingen FAQ på hur man flashar om ett PC-grafikkort?

Här kan du läsa mera om det:

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=14516&highlight=flasha

Det finns kort som fungerar "out of the box" så att säga, och behöver inte flashas. Mitt ASUS Geforce 2 MX 400 V7100 pro 64Mb är ett sådant som kan fungera direkt men inte alltid. Undvik Magic versionen av ASUS kortet för det fungerar inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-07 17:44

Macoteket säljer processoruppgraderingar.

Ett bra ställe att läsa recensioner och annat är Xlr8YourMac.com.

••• ? •••

Tack för den, en sådan FAQ lär nog behövas för att jag ska kunna klara av det, hehe. Ditt Asus, säljs det fortfarande i datorbutiker? Isf, till vilket pris? Det rör sig fort i PC-världen..

coach, tack för länkarna

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 21:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Ditt Asus, säljs det fortfarande i datorbutiker? Isf, till vilket pris?

Nej kortet säljs inte längre, men du kan säkert få tag i ett begagnat för kaffepengar. Jag köpte mitt kort begagnat för cirka ett år sedan och gav då ca: 500:-. Det är samma kort som Apple använde när det begav sig, det fungerar bra i MP 450an.

1
Bevaka tråden