Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer med licenser vid datorbyte?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hällde nyligen ett glas med saft i min gamla MacBook Pro. Jag har därför skaffat mig en ny macbook air. Som tur är har jag kört timemachine regelbundet så jag har kopior på min gamla burk. Men hur fungerar det med gamla programlicenser som jag köpt och installerat på den gamla datorn? Om jag bara lyfter över programmet från timemachine, ligger då den gamla registreringen kvar? Och exempelvis min Office 2004-licens, hur gör jag för att köra den på min nya burk?

Ursprungligen av Butterfly:

...Och exempelvis min Office 2004-licens, hur gör jag för att köra den på min nya burk?

Till Office måste du nog köpa en uppgradering.

Din nya dator kör väl Lion (10.7) förmodar jag. I så fall funkar inte Office 2004 alls, eftersom det är ett PowerPC-program.

Se här t.ex:
http://www.99.se/mac-os-x/288407-lion-office-2004-fungerar.html

Givetvis får du installera alla program på din nya dator. Men, som Jesper sa, vissa program för PPC kommer du inte att kunna köra på din nya dator utan får köpa uppgraderingar.

Vissa program måste avaktiveras på den gamla datorn innan man kan aktivera dem på den nya.

Adobes CS-program t.ex. Även nyare Office-versioner, tror jag.

Men det är möjligt att man slipper detta om man drar in programmen från en Time Machine-backup. Programmen kanske fattar att det är "samma" installation fortfarande.

Det är inga problem att ringa Abobe och be dem avregistrera den kvaddade datorn. Nu vet jag inte hur de senaste licenserna ser ut men cs3 kunde man installera på två datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 15:44

Adobe CS3 måste också uppgraderas om man ska köra Lion på nya datorer.

  • Medlem
  • 2011-11-19 16:22
Ursprungligen av Konrad:

Adobe CS3 måste också uppgraderas om man ska köra Lion på nya datorer.

Du får gärna berätta hur för mig. Jag har nämligen CS3 i min dator med Lion, och vissa komponenter vägrar att låta sig uppdateras (förmodligen pga PPC-kod eller liknande).

1
Bevaka tråden