Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Privatekonomi i FileMaker

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, håller tummarna för att någon pallar sätta sig in i detta.

Har noll koll på min ekonomi. Beslutade mig därför för att ta tag i det hela o göra ett excel ark över det tragiska. Excel är inte så pass dynamiskt som jag är ute efter så jag började därför leta efter något bättre. POW Filemaker

Jag är ute efter följande.
Tabeller över Utgifter, Intäkter, Skulder, Utlånat, Sparkonto (inget konstigt med det)
Varje post ska vara kategoriserad ex. Transport, Mat, Aktiviteter, Kläder (inget konstigt med det)

En översikt där jag kan se alla tabeller samtidigt och ha möjlighet att ändra samt lägga till poster i varje tabell som i sin tur givetvis ändrar info i vald tabell och slår igenom överallt.

I översikten ska utgifter och intäkter vara sorterad på löneperiod (inte månad då detta är totalt ointressant i mina ögon). Jag får lön den 22 varje månad, 21 om 22 är en lördag och 23 om 22 är en söndag. Till jul får jag lönen lite innan, dock inget bestämt datum vilket givetvis innebär problem för just den löneperioden (lösning på detta efterfrågas. Man kanske göra en enkel "knapp" där man manuellt skapar nästa löneperiod genom att fylla i datum?). En löneperiod utan problem innebär tex. 22 januari till 21 februari. Uträkning av löneperiod bör givetvis ske automatiskt. De kr som blir över när intäkter minus utgifter varje löneperiod ska givetvis gå över till nästa löneperiod som intäckt före månad motsv.

Exempel på översikt bifogar jag från min excel ark. När jag håller musen över alt klickar på en kategori vill jag se vilka utgifter/intäkter som summerats ihop för att få djupare inblick för den specifika kategorin inom vald löneperiod.

Jag ska givetvis kunna växla mellan löneperiod vy och löneår så att jag kan få en bättre helhetsuppfattning om vart alla pengar tar vägen. I ett senare skede vill jag även använda mig av diagram men i dags läget är detta väldigt sekundärt..
Mycket handlar om att det ska vara motiverande att på ett lätt och snyggt sätt fylla i information kring ekonomin och samtidigt få bättre kontroll.

Många olika del problem här, inte blir det bättre av att min kunskap består av en genomgång av pdf guiden som ligger med programmet. Har även tagit en titt på de mallar som följer med programmet men anser inte att dom uppfyller de önskemål jag har.

Vilka steg börjar jag med för att inte skapa mer jobb för mig själv? Mer ingående hjälp eller en spark i rätt riktigt uppskattas. Jag är givetvis ute efter att lära mig hur Filemaker fungerar, värdelöst att sitta i ett egen snickrat program som man inte förstår.

Sitter idag med OSX 10.6.8 och Filemaker 11.0v1

Jag förespråkar ett dedikerat program. Använder money själv. Gör allt du söker och mer därtill.

Jumsoft | Money

Nu har jag inte satt mig in i Money helt och hållet men jag hittar dessvärre inte en funktion där jag kan sätta min egna löneperiod istället för just månader som alla förprogrammerade program verkar utgå ifrån. I övrigt va ju programmet klockrent.

Du kan skapa "reports" för varje månad, och helt enkelt välja start-/slutdatum så att de sträcker sig från 25-25 om du så önskar.

En jävla koll får man i alla fall. Har dokumenterat varenda krona in/ut det senaste året helt enkelt för att det är så enkelt.

1
Bevaka tråden