Mest pang för pengarna: i5/SSD eller i7/HDD?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-11-15 21:00

Har precis satt in en SSD i min gamla MacBook från 2008 och inser att när/om jag handlar en ny iMac, vill jag nog ha SSD …

Men det kostar ju, och vill man inte pilla själv så tar ju Apple en vacker slant... Dock vill jag nog inte chansa med egenmontering och bruten garanti, fläktar på full fart osv.

För bildbehandling (Lightroom, Photoshop) , vilken av dessa två bör ge mest "upplevd" prestanda? Det skiljer en tusenlapp till i7:ans fördel, men min fundering är om SSD överträffar prestandaökningen som den snabbare processorn ger. (RAM-minne tänkte jag uppgradera själv.)

Maskiner att ställa mot varandra:

2,7 GHz Quad-Core Intel Core i5
4 GB RAM
1 TB HDD + 256 GB SSD
AMD Radeon HD 6770M 512 MB GDDR5
Apple Care
___
22 750 kr

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
4 GB RAM
1 TB HDD
AMD Radeon HD 6970M 1 GB GDDR5
Apple Care
___
21 600 kr

Senast redigerat 2011-11-15 21:11

i5+SSD. Ingen diskussion.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-15 22:33

Håller med föregående talare.

Dock ska du väll tänka på att det är nog lättare att lösa en i7 + hdd till i7 med ssd, än i5 + ssd till i7 om du skulle ångra dig i efterhand.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-11-16 10:38
Ursprungligen av Kajan:

Dock ska du väll tänka på att det är nog lättare att lösa en i7 + hdd till i7 med ssd, än i5 + ssd till i7 om du skulle ångra dig i efterhand.

Sant.

Någon som har i5:a + SSD som kan delge erfarenheter?

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-11-16 12:17
Ursprungligen av Micke F:

Sant.

Någon som har i5:a + SSD som kan delge erfarenheter?

Du kommer nog inte att få annat än positiva erfarenheter. För ren användarupplevelse är SSD betydligt mer värt än snabbare processor. i7 ska du bara prioritera om du absolut vill spara in de där extra minuterna när du kodar om en HD-film.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 12:14

i7 + eftermontera en SSD.

antingen göra det själv eller betala ett service center 1000kr för arbetet.
du kan själva välja en SSD efter prisklass/prestanda

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 13:19

Beror lite på vad du gör. Öppna / stänga många bilder - SSD är grymt så länge allt du jobbar med ligger på den disken. Jobbar du däremot med större filer i Photoshop vinner i7:an och extra RAM.

Vad gäller RAM är 4GB är verkligen i underkant. Lägg till 2x4GB så får du totalt 12GB minne (köp INTE minne från Apple dock). Notera även att i7 datorn har mycket bättre graffikkort.

1 GB grafikminne är inte helt fel när man ska jobba med bilder. i7 sparkar ju också på en hel del jämfört med i5. Tveksamt...men jag skulle nog välja i7-riggen. SSD idag kan egentligen aldrig bli bra pang för pengar. :-D. Om några år kanske priserna är vettiga.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-11-16 21:52

Ja, mer RAM är ju en no-brainer. Tänkte mig precis den kombon: 4 GB bef. + 2 x 4 GB eftermonterat.

Börjar kanske luta åt i7:an igen. Helt klart händer det ju mycket på SSD-fronten vad gäller såväl driftsäkerhet, livslängd och - inte minst - prisnivåer.
Jag är väl bara inte särskilt pigg på att montera själv om det innebär rusande fläktar osv, något jag sett några haft problem med. Men det kanske är ett minne blott?

Hur mycket reell skillnad är det mellan grafikkorten - jag spelar aldrig (men har en 10-årig son... )

Tack för input.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 10:17

Helt klart händer det ju mycket på SSD-fronten vad gäller såväl driftsäkerhet, livslängd och - inte minst - prisnivåer.
Jag är väl bara inte särskilt pigg på att montera själv om det innebär rusande fläktar osv, något jag sett några haft problem med. Men det kanske är ett minne blott?

Det är ett icke-problem när väl TB-anslutningar på externa hårdiskar alt. chassin börjar dyka upp i handeln. Då är det bara för dig att montera en SSD i detta chassi och det kommer gå lika fort som att köra en SSD internt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-11-17 13:06
Ursprungligen av zinned:

Det är ett icke-problem när väl TB-anslutningar på externa hårdiskar alt. chassin börjar dyka upp i handeln. Då är det bara för dig att montera en SSD i detta chassi och det kommer gå lika fort som att köra en SSD internt.

Det blir allts lika snabbt ?
Men när är när?
Och vad kan vi spekulera kring för pris för ett TB-kabinett för en-två SSD:er?

Klurigt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 15:23

Det blir allts lika snabbt ?
Men när är när?
Och vad kan vi spekulera kring för pris för ett TB-kabinett för en-två SSD:er?

Klurigt.

Japp.

När? Ja du, när det kommer...det står skrivet i stjärnorna

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 10:17

Är du orolig för att installera saker själv i maskinen kan du alltid be en servicetekniker göra det åt dig för 500-1000 kr. Det blir ändå troligen billigare än att låta Apple installera SSD:n i fabrik. Vet dock inte om man kan sätta in en SSD efter man köpt en maskin med bara HDD. Någon som har svar på det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 10:11

Det är stor skillnad på 6770 och 6970 korten. Vidare får du dubbla mängden VRAM som är bra när man sitter på en gigantisk skärm.

'mid 2011' iMac - More Game Tests

Portal 2:
6770: 44 fps
6970: 83 fps

Nästan 2X snabbare. Även i program som Motion märks det av där 6970-kortet är uppåt 25% snabbare. Med tiden kommer fler och fler program nyttja GPU:n.

• Medlem
  • Nacka
  • 2011-11-17 10:46

Tyvärr verkar ju apple ha gjort en specialare vad gäller SSD:n i de ny iMac:arna. Istället för att använda sig av temperaturdatan ifrån S.M.A.R.T. så används en egen pin för det i anslutningen. Det betyder att om du köper vilken SSD som helst så kommer några av fläktarna gå för fullt (eller om du kortsluter pinsen inte reagera alls på värmen).
En lösning på det är att köpa ett kit ifrån OWC där de lägger med en extra temperatursensor som man kopplar in.

En guide för hur man tar sig in till SSD:n
En till liknande guide
Om OWC's kit (som tyvärr enbart verkar vara tillgängligt om du vill skicka datorn till USA...)

Själv sitter jag här med en sprojlans ny fullmatad iMac, och jag funderade först på att installera SSD själv, men efter efterforskningar beslutade jag mig för att helt enkelt bita ihop och punga ut de sura slantarna...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 11:51

Vad trist Arvid! Apples SSD är ju ganska dyr och slö jämfört andra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 13:34

Thunderbolt kan vara snabbare än en intern SSD tom. Du har minst 2X mer bandbredd att nyttja. En Raid 0 på 2st SSD skulle bli mycket snabbare snabbare men också kosta en del. Man kan reda idag köpa en "LaCie Little Big Thunderbolt" med vanliga SATA-diskar.

Notera att du får pröjsa 5500 kr för en 240GB SSD hos Apple. Detta är en av de slöare SSD:er man kan köpa - men den kommer runt hela temperaturdataproblematiken fint. En OCZ Intern SSD 240GB Vertex 3 Series kostar kring 3500 kr idag i butik här i Sverige.

Problemet idag är att du inte har så många val av kabinett eller montering i iMacen.

Sidonotering och något off-topic men ovan visar ett ganska stort problem med Apple dekstop linje idag. Det borde inte vara så svårt att ha 2 diskar av valfri sort och storlek tycker jag. Eller så borde Apple skärpa sig i sin prissättning och val av hårdvara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 15:50

LaCie Little Big Thunderbolt finns idag och kan ersättas med 2st SSD-diskar om du så vill. Gratis blir det dock inte. Räkna c:a 3000 för kabinett samt 2x1500 kr för 2st 120GB SSD diskar alt stoppar du endast i 1 240GB disk för c:a 3500 kr. Vet inte om kabinettet kräver att två diskar sitter i. Dessa blir det drag i.

Med ovan betalar man ju för 2st 500GB SATA diskar som inte nyttjas. Det kan ju kännas lite snopet kanske.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 18:07

Att uppgradera med extern Thunderbolt-SSD låter ju intressant, men å andra sidan kanske ett externt kabinett kostar ungefär som att lämna in datorn och få en SSD-disk isatt.
Just nu kan man inte beställa iMac med dubbla SATA-diskar från Apple Store. 1xSATA, 1xSSD eller 1 SATA+1 SSD är alternativen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 21:20

Kostnaden kan bli densamma men med extern enhet har du ju mycket fler möjligheter. Du kan ta med disken till en annan Mac och boota på den där, du kan lätt byta ut disken om så önskas, du kan istället ha större mekaniska diskar internt för större lagring, etc etc.

Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att skänka alla de extra pengarna till Apple för att de ska sätta i en SSD. Inte när det väl finns ett vettigt extern kabinett att använda för SSD med TB.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 10:52

Kan man kanske behålla 1 SATA disk och sätta i en SSD i en LaCie Little Big Thunderbolt tro? Då får man en ganska trevlig extern låda med 500 + 240 GB.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 16:21

Mina iMac-funderingar fick en liten vändning iom extern SSD-spåret. jag kanske köper en med SATA-disk och får en rejäl uppgradering från min nuvarande. Sen kan jag köpa en extern SSD om nåt år och få en rejäl uppgradering igen. Synd bara att den inte säljs med dubbla SATA.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-11-18 16:46
Ursprungligen av oskard:

Mina iMac-funderingar fick en liten vändning iom extern SSD-spåret. jag kanske köper en med SATA-disk och får en rejäl uppgradering från min nuvarande. Sen kan jag köpa en extern SSD om nåt år och få en rejäl uppgradering igen. Synd bara att den inte säljs med dubbla SATA.

+1
Helt klart mitt huvudpår nu, tack vare denna diskussion.
Dessutom hinner kanske "oron på världsmarknaden" pga översvämningarna i Thailand lägga sig …

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-19 17:48

2x2 TB intern SATA vore trevligt ja.

1
Bevaka tråden