Reklamation iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Skall försöka hålla mig kort.

Köpte en iPhone 3gs 2009 av Elgiganten, tecknade ett tillhörande abbonemang av Telenor.
Nu för någon månad sedan slutade min wifi plötsligt fungera. Det finns ett tiotal wifi-nät där jag bor, och har alltid hittat dessa. Nu hittar jag väldigt sällan något wifi nät, och ibland (ytterst sällan) hittar jag mitt hemnätverk och kan koppla upp mig på detta, för att efter mindre än 1 minuts surfande tappa nätet. Googlade och hittade information om att fler hade haft problem med detta, och hur det visade sig vara som så att wifi-komponenten i iPhonen vart överhettad. Vissa skrev, hur otroligt det än låter, att de lagt iPhonen i frysen en kvart och därefter fått igång wifi-nätet en stund. Provade själv detta, och otroligt nog så hittade jag plötsligt alla näten, men cirka 5 minuter senare återkom problemet.

Gick till Elgiganten för några veckor sedan och ville reklamera telefonen. De sa då i butiken att de skulle skicka in den till oberoende verkstad för att kolla på den.

För någon vecka sedan fick jag sms om att "Produkten är klar för avhämtning", knallade iväg till Elgiganten i hopp om att ha fått telefonen lagad, men nej, med mobilen låg en lapp om att verkstaden försökt kontakta mig (har inte gjort det) och att de hävdade att "garantitiden var slut" och inte hade kunnat kontakta mig angående prisförslag för reparation. Killen i butiken skulle kolla upp med verkstaden för han sa att det förmodligen blivit missförstånd.

Dagen efter kontaktade han mig och sa då att Telenors verkstad hade hävdat att det var jag som hade bevisbördan för att kunna reklamera telefonen.

Nu har jag lite frågor angående detta.

Kan tillägga också att jag har varit väldigt varsam om telefonen, kontrollerat att den inte är fuktskadad, använt telefonen enligt manualen och har aldrig annars haft problem med telefonen utöver wifi-problemet.

Första killen i butiken hävdade att de skulle ta in en tredjepart verkstad, men den har ju tydligen varit hos Telenor. Kan jag kräva att den skall skickas till annan verkstad för felsökning?

Jag trodde att i och med att jag ville reklamera telefonen, så skulle den skickas till en verkstad för felsökning och på så sätt kunna se om det var ett ursprungsfel? Har jag fel?

Hur sjutton annars skall jag kunna bevisa att det är ett ursprungsfel, vilket jag är helt övertygad om?
Läste ju som sagt lite artiklar angående folk som hade samma problem, men detta anses nog inte som "bevis"...

Tacksam för svar!

Vad har du gjort själv för att felsöka och åtgärda felet? Eller så fort något slutar fungera så går du till försäljningsstället och vill reklamera produkten oavsett hur gammal den är? Det kan väl inte vara ett ursprungsfel om det plötsligen uppstår, varför väntade du isåfall 2 år? Du skriver själv att problemet uppstod för någon månad sen.. Det här hänger inte ihop.

Finns massor med information här på 99.

Standard är att görs en hard reset / återställa i iTunes och lägga tillbaka backup / återställa i iTunes utan att lägga tillbaka en backup (som en ny telefon).

Ursäkta att jag inte skrivit mer utförligt.
Köpte mobilen 2009, garantitiden har således gått ut, därav reklamationsärende.

Jag har återställt nätverksinställningarna, återställt den till fabriksinställningarna ett par gånger. Vilka mer metoder bör jag testat?

Har läst med ljus och lykta efter liknande problem, men inte hittat någon matnyttig info.

Missförstå mig rätt nu, men jag är normalt inte den snikne konsumenten som vill ha ny produkt så fort minsta lilla fel uppstår.
Jag drar mig egentligen för att ens gå in till butik vid problem, men jag har verkligen testat allt i min makt att få iordning på telefonen utan resultat. Vad jag anser är ju att det är ett ursprungsfel, då jag som sagt var använt den enligt manual, försiktigt och varsamt.

Tack för svaret, men kanske kan få fler?

Första sakerna du bör testa är det sista jag skrev;
Återställa i iTunes och lägga tillbaka backup / återställa i iTunes utan att lägga tillbaka en backup (som en ny telefon)

Det är omöjligt ett ursprungsfel eftersom du skrivit själv att problemet uppstod för ngn månad sen.

Du har visserligen 3 år reklamationsrätt på felaktiga produkter men

Citat:

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Så du har nog problem med att bevisa detta. Saker och ting går sönder

Ursprungligen av BlackSmp:

Du har visserligen 3 år reklamationsrätt på felaktiga produkter men

Så du har nog problem med att bevisa detta. Saker och ting går sönder

Jovisst, men detta kan man ju som jag tolkar det reklamera. Om det går sönder utan att jag har använt produkten fel då förstås. Och det är ju det jag har. Produkten är det ju fel på som jag tolkar det, eftersom den gått sönder efter normal användning och utan yttre åverkan. Kruxet är ju att hur sjutton man bevisar detta?

Prova förslagen jag skrev och återkom. Vad mer förslag vill du ha?
Du har ingen reklamationsrätt efter 2 år när produkten fungerat.

Tack för svaren.

Jag skrev ju att jag redan provat de åtgärderna ett par gånger utan lyckade resultat.

Jag har visst reklamationsrätt, även om produkten fungerat felfritt under 2 år. Det kan ju vara fel på produkten som uppkommer efter ett tag.

Det är ju nu det svåra blir, som jag skrev, att bevisbördan ligger på mig. Det är det här jag behöver hjälp med, då jag aldrig tidigare reklamerat någon produkt innan. Förhoppningsvis kunde jag stöta på folk som gjort reklamationer och kunde dela med sig av sina erfarenheter kring den så kallade bevisningen.

Återigen, tack för svaren, känns alltid bättre att bolla mot någon/några!

Ursprungligen av mkapocs:

Tack för svaren.

Jag skrev ju att jag redan provat de åtgärderna ett par gånger utan lyckade resultat.

Jag har visst reklamationsrätt, även om produkten fungerat felfritt under 2 år. Det kan ju vara fel på produkten som uppkommer efter ett tag.

Det är ju nu det svåra blir, som jag skrev, att bevisbördan ligger på mig. Det är det här jag behöver hjälp med, då jag aldrig tidigare reklamerat någon produkt innan. Förhoppningsvis kunde jag stöta på folk som gjort reklamationer och kunde dela med sig av sina erfarenheter kring den så kallade bevisningen.

Återigen, tack för svaren, känns alltid bättre att bolla mot någon/några!

Den enda som nämnt återställning i iTunes i den här tråden är jag, ser inte att du nämnt det någonstans.

Men har du gjort det jag rekommenderat (vilket du inte har skrivit att du gjort) så har den isåfall gått sönder sen "ett par månader" tillbaka. Det finns inget att reklamera.

Hur hade du tänkt bevisa att ett fel som inte funnits på 2 år helt plötsligt uppstår och försöka få det till en reklamation? Bara intresserad av att veta hur du tänker kring det.

Ursprungligen av keptang:

Den enda som nämnt återställning i iTunes i den här tråden är jag, ser inte att du nämnt det någonstans.

Men har du gjort det jag rekommenderat (vilket du inte har skrivit att du gjort) så har den isåfall gått sönder sen "ett par månader" tillbaka. Det finns inget att reklamera.

Hur hade du tänkt bevisa att ett fel som inte funnits på 2 år helt plötsligt uppstår och försöka få det till en reklamation? Bara intresserad av att veta hur du tänker kring det.

Rent teoretiskt kan det ju finnas ett ursprungligt fel som på vissa enheter visar sig efter 2 års användning. Om ett fel för att omfattas av den lagstadgade reklamationsrätten måste visa sig när varan är ny så är ju inte lagen värd pappret den är skriven på. Så visst kan man hävda ursprungsfel, men man måste också kunna bevisa att det verkligen är ett ursprungsfel. På de flesta elektronikprodukter brukar man anse att detta är bevisat om varan ifråga inte är uppenbart felanvänd eller skadad. Jag hade stått på mig.

Ursprungligen av pmarriott:

Rent teoretiskt kan det ju finnas ett ursprungligt fel som på vissa enheter visar sig efter 2 års användning. Om ett fel för att omfattas av den lagstadgade reklamationsrätten måste visa sig när varan är ny så är ju inte lagen värd pappret den är skriven på. Så visst kan man hävda ursprungsfel, men man måste också kunna bevisa att det verkligen är ett ursprungsfel. På de flesta elektronikprodukter brukar man anse att detta är bevisat om varan ifråga inte är uppenbart felanvänd eller skadad. Jag hade stått på mig.

Ja du har säkert rätt.
Vi vet fortfarande inte om TS har gjort en återställning i iTunes och satt upp den som en ny telefon..

Och är den drygt 3 år gammal så hade jag inte orkat brytt mig och köpt en ny (men det är ju bara vad jag hade gjort. ).

Har inte sett någon annanstans (och har inte upplevt det själv) att WiFi slutar fungera på 3GS efter 2 år.

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-10 12:16
Ursprungligen av keptang:

Varför denna aggressiva attityd? Det är klart att ett ursprungsfel kan manifestera sig först efter en längre tid, det kan ju tex vara en defekt komponent som ger upp i förtid eller en dålig lödning som släpper efter nästan två år. Dock kan det ju vara svårt att bevisa detta utan att låta någon sakkunnig (ex vis en verkstad) ta isär och titta på telefonen.

Inte ens apples produkter är immuna mot dylikt utan de monteras av vanliga kretsar i vanliga fabriker av vanliga montörer...

Ursprungligen av rhesus:

Varför denna aggressiva attityd? Det är klart att ett ursprungsfel kan manifestera sig först efter en längre tid, det kan ju tex vara en defekt komponent som ger upp i förtid eller en dålig lödning som släpper efter nästan två år. Dock kan det ju vara svårt att bevisa detta utan att låta någon sakkunnig (ex vis en verkstad) ta isär och titta på telefonen.

Inte ens apples produkter är immuna mot dylikt utan de monteras av vanliga kretsar i vanliga fabriker av vanliga montörer...

Sorry, det var inte meningen att verka aggressiv.

Jag är bara intresserad hur man ska få till en reklamation i ett ärende som detta.

Ja du nämnde iTunes, och jag rättade mig och skrev tillbaka att jag har fabriksåterställt den. Om det går att fabriksåterställa den utan iTunes så ber jag om ursäkt, men så vitt jag vet så går det ej.

Att en produkt "går sönder" bara sådär, anser jag visst är ett reklamationsärende. Men snälla, vad annars är syftet med reklamationsrätt tre år från det du köpte produkten? Jag anser mig ju att det är fel på produkten då en väsentlig funktion plötsligt slutat fungera, och så vitt jag vet så står det inget i manualen om att Wifi'n blir överhettad och slutar fungera efter 2 års användande. Säljaren har heller inte informerat mig om att detta händer, och då anser jag att det är fel på varan för det är ju inget fel som uppstår efter normal användning.

Det går att göra "reset all settings" i telefonen.
Har du gjort en restore i iTunes och satt upp den som en ny telefon?

Enligt mig, går någonting sönder efter garantitid så gäller inte garanti/reklamation (om det inte är ett känt fel som tillverkaren annonserat), men det kan man uppenbarligen se olika på.

Jag är dock fortfarande intresserad av hur du ska bevisa att det är ett fabrikationsfel.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-09 21:47

Visst finns det fel som kan vara "dolda" och inte visa sej förrän efter en viss tid! Inget konstigt med det. Varför skulle man annars få tre hela år på sej för en reklamation?
Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun, de kan hjälpa dej med sådana frågor.

Jag har gjort en återställning i iTunes. Eller rättare sagt, ett par stycken.

Går någonting sönder efter garantitiden, gäller givetvis inte garantin, men däremot reklamationsrätten. Det kan ju vara ett så kallat måndagsexemplar... tror inte någon tillverkare släpper iväg 100% felfria produkter. Därav tänkte jag reklamera min telefon, då jag anser mig inte ha orsakat felet.

Bevisningen av fabrikationsfelet vet jag ju heller inte hur jag skall gå tillväga. Det var ju därför jag skapade tråden för att höra om någon har reklamerat sin telefon och hur då bevisningen gick till.

Läste nu på konsumentverkets hemsida att försäljaren skall lämna in produkten för felsökning hur felet uppstått. Någon som vet om det måste ske via en tredjepartsverkstad eller om de kör på sina egna tekniker? Om teknikerna på verkstaden inte hittar något som pekar på att jag har haft sönder den av yttre påverkan och alltså inte hittar något som kan ha orsakat felet kanske kan anses som ett bevis?

Efter att jag läst lite om liknande problem drog jag slutsatsen att telefonen blivit överhettad (ej handhavandefel) och därigenom har problemet med wifi'n uppkommit. Jag är visserligen ingen tekniker, men läsa och dra slutsatser har jag inga problem med.

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-09 22:04

Jag har gjort en återställning i iTunes. Eller rättare sagt, ett par stycken.

Går någonting sönder efter garantitiden, gäller givetvis inte garantin, men däremot reklamationsrätten. Det kan ju vara ett så kallat måndagsexemplar... tror inte någon tillverkare släpper iväg 100% felfria produkter. Därav tänkte jag reklamera min telefon, då jag anser mig inte ha orsakat felet.

Bevisningen av fabrikationsfelet vet jag ju heller inte hur jag skall gå tillväga. Det var ju därför jag skapade tråden för att höra om någon har reklamerat sin telefon och hur då bevisningen gick till.

Läste nu på konsumentverkets hemsida att försäljaren skall lämna in produkten för felsökning hur felet uppstått. Någon som vet om det måste ske via en tredjepartsverkstad eller om de kör på sina egna tekniker? Om teknikerna på verkstaden inte hittar något som pekar på att jag har haft sönder den av yttre påverkan och alltså inte hittar något som kan ha orsakat felet kanske kan anses som ett bevis?

Efter att jag läst lite om liknande problem drog jag slutsatsen att telefonen blivit överhettad (ej handhavandefel) och därigenom har problemet med wifi'n uppkommit. Jag är visserligen ingen tekniker, men läsa och dra slutsatser har jag inga problem med.

1. Testa lägg upp ett klagomål på Fairshopping.se
2. Funkar inte det, kolla med din konsumentvägledare
3. ARN

Ursprungligen av zappee:

1. Testa lägg upp ett klagomål på Fairshopping.se
2. Funkar inte det, kolla med din konsumentvägledare
3. ARN

Måste kolla med Elgiganten om de ens undersökt telefonen och har kommit fram till något. Får ringa imorgon och höra... de sa i alla fall inget om att jag orsakat felet själv, förklarade bara för mig att det var jag som hade bevisbördan, men det visste jag ju redan sedan innan.

Bara för att kolla för xx gången, efter du gjort en återställning i iTunes så har du satt upp den som en ny telefon? (ie. Ingen återställning av sms etc..)

Ja för tusan, nu släpper vi det kapitlet.

Elgiganten lär bara skicka den till Anovo där man konstaterar att det inte finns någon garanti.
Så vettetusan vad som sker därefter. Det måste ju drivas mot Elgiganten då som är säljaren.

Om du (TS) vill driva denna fråga så skulle jag rekommendera att du börjar med att ta kontakt med din lokala konsumentrådgivare. Du lär troligen få betydligt bättre råd där än här

Även om jag litar på många av oss här så skulle jag inte använda oss som referensramar när det gäller denna typ av frågor efersom amatöradvokater är livsfarliga:)

OT: Ett praktexempel är de rättshaverister i Luleå som har lyckats med att fördröja ett erbjudande som kommunen har haft på inlösen av tomträtter med ett helt år. Bara för att de (haveristerna) gör en tolkning av kommunlagen och vad tomträtter innebär som de är väldigt ensamma om... Grr! Jag ville nämligen lösa ut min tomträtt

Var iväg till Elgiganten ikväll och hörde lite med mannen i hjälpdisken angående luren.
Han förklarade att de skickat telefonen till Telenors verkstad. Telenors verkstad har sedan avslagit reklamationen då de ansåg garantitiden slut och även att jag som kund hade bevisbördan. Jag läste igår på konsumentverkets hemsida länk/ och så som jag förstod det så skall säljaren skicka produkten till verkstad för att undersöka den bakomliggande orsaken till felet. I detta fallet så skickade de ju telefonen till Telenor som sedan hävdade vad jag tidigare nämnt samt skickade med ett prisförslag för en utbytesenhet. Jag tror ju inte ens de har felsökt telefonen och tänkte ringa till verkstaden imorgon och höra vad de egentligen gjort med den.

Men jag har en annan fråga, det är ju hos Elgiganten jag köpt produkten och då således hos dem jag reklamerar varan. Vad jag inte förstår är varför jag över huvud taget skall behöva vända mig till Telenor, visst, tecknade ju upp mig som kund hos dem, men det är väl ändå så att Elgiganten är säljaren i detta fallet?

Får väl även försöka få kontakt med konsumentvägledaren...

Var iväg till Elgiganten ikväll och hörde lite med mannen i hjälpdisken angående luren.
Han förklarade att de skickat telefonen till Telenors verkstad. Telenors verkstad har sedan avslagit reklamationen då de ansåg garantitiden slut och även att jag som kund hade bevisbördan. Jag läste igår på konsumentverkets hemsida länk/ och så som jag förstod det så skall säljaren skicka produkten till verkstad för att undersöka den bakomliggande orsaken till felet. I detta fallet så skickade de ju telefonen till Telenor som sedan hävdade vad jag tidigare nämnt samt skickade med ett prisförslag för en utbytesenhet. Jag tror ju inte ens de har felsökt telefonen och tänkte ringa till verkstaden imorgon och höra vad de egentligen gjort med den.

Men jag har en annan fråga, det är ju hos Elgiganten jag köpt produkten och då således hos dem jag reklamerar varan. Vad jag inte förstår är varför jag över huvud taget skall behöva vända mig till Telenor, visst, tecknade ju upp mig som kund hos dem, men det är väl ändå så att Elgiganten är säljaren i detta fallet?

Får väl även försöka få kontakt med konsumentvägledaren...

Det är mycket vanligt att återförsäljare försöker skjuta över ansvaret på sina leverantörer, men det rättsliga förhållande ligger mellan dig och den du köpte telefonen av, i detta fallet Elgiganten. I vissa fall kan det vara så att återförsäljaren agerar ombud åt en operatör och då är det operatören som är din kontraktsmotpart. Jag tror dock att om du gräver fram ditt kvitto så står det Elgiganten på det och inte Telenor.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är mycket vanligt att återförsäljare försöker skjuta över ansvaret på sina leverantörer, men det rättsliga förhållande ligger mellan dig och den du köpte telefonen av, i detta fallet Elgiganten. I vissa fall kan det vara så att återförsäljaren agerar ombud åt en operatör och då är det operatören som är din kontraktsmotpart. Jag tror dock att om du gräver fram ditt kvitto så står det Elgiganten på det och inte Telenor.

Jo, det står ju elgiganten på kvittot. Men för att komplicera det hela så betalade jag en del av telefonen i butik, och en del med en förhöjd månadsavgift. Vem skall man vända sig till?

Jo, det står ju elgiganten på kvittot. Men för att komplicera det hela så betalade jag en del av telefonen i butik, och en del med en förhöjd månadsavgift. Vem skall man vända sig till?

Det är inte så lätt att veta. Troligen agerar Elgiganten ombud åt Telenor och det är Telenor som är din motpart. Detta måste dock finnas på pränt någonstans.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-11-11 00:19

Att argumentera med Elgiganten är som att prata med en död gris
Har haft problem när dom inte tagit sitt ansvar under garantitiden.

Problemet är väl att priserna generellt i Sverige är pressade till botten. Får återförsäljaren garantikostnader på en enhet ryker marginalen från tio sålda. Det blir Ryanair av det, vi säljer billiga grejor och inget mer, era rättigheter skiter vi i.

Självklart ska du reklamera telefonen! Kostar en sak 5-6000:- och går sönder efter 2 år, utan att den tappats eller förstörts av ägaren, så är det dålig kvalite.

Stå på dig. (Reklamation är tvingande, det är inget som företag kan tacka nej till, garanti däremot är frivillig.)
Kontakta konsumentvägledaren! Säg sedan vad konsumentvägledaren gav för besked till Elgiganten.
Ta numret på personen hos Elgiganten, så att konsumentvägledaren kan ringa upp.

Konsumentvägledaren vet dessutom vem som bär ansvar för reklamation, Telenor eller Elgiganten.

Troligtvis blir du erbjuden att en verkstad undersöker telefonen, undersökningen kostar en slant om felet beror på ditt handhavande, annars ska säljaren stå för kostnaden. Ta då inte ANOVO! Välj istället ex. Lan-master, de är grymt mycket snabbare!

Alltså, ge dig inte, till slut ger sig företag med kass kundpolicy pga att de blir rädda att det uppdagas hur de beter sig mot kunder.

Bevaka tråden