Min nästa dator blir en iMac (äger en Macbook Pro idag)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag köpte min dator (Macbook Pro) så trodde jag att jag skulle behöva en bärbar dator eftersom man jämt är ute på språng, eller reser eller liknande.

Men när jag tänker efter har jag i princip aldrig tagit med mig min dator någonstans (förutom till landstället eller liknande någon gång.) Numera använder jag bara min iPad och iPhone till allt, iPaden gör ju det mesta man vill, och de gånger man är hemma framför datorn är det ju rätt mycket skönare med en större skärm.

Är det någon annan som tänker likadant?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-01 09:23

Yes, samma här förutom att jag använder min MBP i jobbet också, så den åker faktiskt med varje dag. Men funderar starkt på att skaffa en iMac dit hem och slippa släpa på jobbdatorn hela tiden.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-01 09:25

Samma läge här.

Köp en extern skärm till din MBP istället och ha den som stationär.
När du ska till landstället så tar du med din MBP.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-01 09:52
Ursprungligen av keptang:

Jag lägger inte 9.495 kr på en 27" Thunderbolt Display till min gamla MBP från 2009. Så mycket kan jag garantera dig

Dessutom har jag inga TB-portar så då blir det ännu svårare

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-01 09:54
Ursprungligen av zinned:

Jag lägger inte 9.495 kr på en 27" Thunderbolt Display till min gamla MBP från 2009. Så mycket kan jag garantera dig

Dessutom har jag inga TB-portar så då blir det ännu svårare

Det finns andra skärmar än de från Apple.
På jobbet sitter jag på en Samsung 24" vilket är riktigt nice.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-01 12:10
Ursprungligen av Trineo:

Det finns andra skärmar än de från Apple.
På jobbet sitter jag på en Samsung 24" vilket är riktigt nice.

Givetvis.

Jag sitter med en Samsung 22" på jobb men Apples är likförbannat hästlängder bättre och varför skulle jag nöja mig med mindre? Alltså är det bättre att sälja sin laptop om man inte behöver det portabiliteten och istället köpa en iMac.

Ursprungligen av AndyK:

Jag är i motsatt situation.
Jag har en iMac som är kanon på allt utom att flytta runt. Jag skulle vilja ha en bärbar MBP/MBA för att kunna ta med mig när jag åker iväg (vilket inte kommer hända ofta), men framför allt vill jag kunna jobba med datorn framför TV'n, i köket, sovrummet, etc. Jag jobbar en del med bilder, så en iPad för det ändamålet känns inte så aktuellt.
Jag tycker nog att rådet att köpa en skärm istället för en iMac inte är så tokigt. Jag funderade själv på att köpa en MBP plus en skärm innan jag köpte min iMac.

Då kan vi ju byta?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-11-01 13:42
Ursprungligen av zinned:

Givetvis.

Jag sitter med en Samsung 22" på jobb men Apples är likförbannat hästlängder bättre och varför skulle jag nöja mig med mindre? Alltså är det bättre att sälja sin laptop om man inte behöver det portabiliteten och istället köpa en iMac.

Nu svär jag väl i kyrkan, men för de pengar som du får lägga på en ACD så får du en sjukt mycket bättre skärm om du väljer ett annat märke. Skulle nästan tro att du får en HW-kalibrerbar NEC.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-01 14:29
Ursprungligen av Jeppe_E:

Nu svär jag väl i kyrkan, men för de pengar som du får lägga på en ACD så får du en sjukt mycket bättre skärm om du väljer ett annat märke. Skulle nästan tro att du får en HW-kalibrerbar NEC.

Mycket möjligt men jag skulle aldrig lägga den summan, oavsett märke...det var ju det jag skrev

För min del, och tydligen flera andra här, så är det ju bättre att sälja MBP'n med dess prestanda sedan 2009 och köpa en iMac med dagens vassa prestanda och då få en kanonbra 27" "på köpet". Drar man av summan på ca 9,5 tusen från iMac'ens pris så landar jag på ca 10-11 tusen. Drar jag sedan av ca 6-7 tusen som jag bör få för min MBP så landar på bra mycket mindre för en stor prestandaförbättring. Det tycker jag är helt ok för ett byte mellan en A och B nedan.

A) 2,53 GHz C2D, 8GB RAM, 500 GB 5400-varvare, 13" monitor.
B) 3,4 GHz Quad Core i7, 12 GB RAM, 1 TB 7200-varvare, 27" monitor.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-11-01 15:15
Ursprungligen av zinned:

Mycket möjligt men jag skulle aldrig lägga den summan, oavsett märke...det var ju det jag skrev

För min del, och tydligen flera andra här, så är det ju bättre att sälja MBP'n med dess prestanda sedan 2009 och köpa en iMac med dagens vassa prestanda och då få en kanonbra 27" "på köpet". Drar man av summan på ca 9,5 tusen från iMac'ens pris så landar jag på ca 10-11 tusen. Drar jag sedan av ca 6-7 tusen som jag bör få för min MBP så landar på bra mycket mindre för en stor prestandaförbättring. Det tycker jag är helt ok för ett byte mellan en A och B nedan.

A) 2,53 GHz C2D, 8GB RAM, 500 GB 5400-varvare, 13" monitor.
B) 3,4 GHz Quad Core i7, 12 GB RAM, 1 TB 7200-varvare, 27" monitor.

Låter lite optimistiskt med 6-7000:- för en C2D mac från -09...

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-01 15:51
Ursprungligen av Korsriddaren:

Låter lite optimistiskt med 6-7000:- för en C2D mac från -09...

Tycker du? Det tycker inte Mac2Sell

• Medlem
  • Lund
  • 2011-11-01 16:05
Ursprungligen av zinned:

Tycker du? Det tycker inte Mac2Sell

Visst, har du en garanti därifrån att du FÅR UT 7 720:- för din dator, så kört hårt!

Om jag nu ska köpa en skärm så blir det en Apple Display (vad annars), och då kan jag lika gärna lägga på 2000 kr och köpa en iMac

• Medlem
  • Lund
  • 2011-11-01 10:10
Ursprungligen av Patrik D:

Om jag nu ska köpa en skärm så blir det en Apple Display (vad annars), och då kan jag lika gärna lägga på 2000 kr och köpa en iMac

Eller så köper du en bättre begagnad Appleskärm för 3-5000:- och får ut det bästa av båda världar. Så kör jag och kommer troligtvis aldrig gå tillbaka till stationärt.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Eller så köper du en bättre begagnad Appleskärm för 3-5000:- och får ut det bästa av båda världar. Så kör jag och kommer troligtvis aldrig gå tillbaka till stationärt.

Men om jag nu ska köpa en ny dator och aldrig bär med mig min nuvarande dator, varför ska jag jag köpa en skärm då?

• Medlem
  • Lund
  • 2011-11-01 10:51

Men om jag nu ska köpa en ny dator och aldrig bär med mig min nuvarande dator, varför ska jag jag köpa en skärm då?

För att slippa lägga ut 10K på en ny dator?

Fast du skrev ju att du flyttade på den ibland.
" (förutom till landstället eller liknande någon gång.)"

Vi gav bara ett alternativ..

Fast du skrev ju att du flyttade på den ibland.
" (förutom till landstället eller liknande någon gång.)"

Vi gav bara ett alternativ..

Jag ville också med det skriva att jag faktiskt har ersatt dom tillfällena med min iPad istället, och det funkar precis lika bra (film, surf, mail osv).

• Medlem
  • 2011-11-01 10:59

Jag tänker precis samma sak. Har idag en MacBook Pro 5,5 som står i ett ställ kopplad till em 22-tumsskärm. Flyttar den i stort sett aldrig. På jobbet har jag med mig min iPad.
Kommer nog klippa en iMac 27" när nästa uppgradering kommer.

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-01 11:09

När jag köpte min dator (Macbook Pro) så trodde jag att jag skulle behöva en bärbar dator eftersom man jämt är ute på språng, eller reser eller liknande.

Men när jag tänker efter har jag i princip aldrig tagit med mig min dator någonstans (förutom till landstället eller liknande någon gång.) Numera använder jag bara min iPad och iPhone till allt, iPaden gör ju det mesta man vill, och de gånger man är hemma framför datorn är det ju rätt mycket skönare med en större skärm.

Är det någon annan som tänker likadant?

Jag är i motsatt situation.
Jag har en iMac som är kanon på allt utom att flytta runt. Jag skulle vilja ha en bärbar MBP/MBA för att kunna ta med mig när jag åker iväg (vilket inte kommer hända ofta), men framför allt vill jag kunna jobba med datorn framför TV'n, i köket, sovrummet, etc. Jag jobbar en del med bilder, så en iPad för det ändamålet känns inte så aktuellt.
Jag tycker nog att rådet att köpa en skärm istället för en iMac inte är så tokigt. Jag funderade själv på att köpa en MBP plus en skärm innan jag köpte min iMac.

Har combot imac27", iPad och iPhone.... Funkar suveränt.

Gillar framför allt redigera foton på imacen med den fete skärmen....

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-01 12:54
Ursprungligen av Goflorp:

Exakt den kombon jag tänker skaffa mig.

Ursprungligen av zinned:

Exakt den kombon jag tänker skaffa mig.

Min iMac är dessutom resultatet av ett byte (en Macbook pro 15" som enbart åkte mellan soffan och datorrummet och en 27" iMac).

Jag har aldrig ångrat det bytet och jag har fått reda på att min MacBook fick ett bra liv i Jönköping...

Vi hade likvärdiga maskiner, båda hade AppleCare... trevlig kille.

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-01 14:09
Ursprungligen av Goflorp:

Sitter med iMac 27" + 24" extra skärm som är bra att ha ibland, (till den här tex) MacBook Air 11' och iPhone - funkar bättre för mig

Annars är det nog det man behöver idag.
Stor eller stora skärmar hemma, portabla enheter som fyller behoven på och utanför skrivbordet, både innanför och utanför hemmet.

Man märker ju vad som funkar för en själv, med tiden. Har inte känt behov av någon iPad ännu, men har hittat helt rätt med den kombon jag har nu.

Senast redigerat 2011-11-01 14:36
Ursprungligen av panther:

Sitter med iMac 27' + 24' extra skärm som är bra att ha ibland, (till den här tex) MacBook Air 11' och iPhone - funkar bättre för mig.

27 fots-skärm är fettostort!

Spinal Tap Tiny Stonehenge - YouTube

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-01 14:37
Ursprungligen av eskimo:

27 fots-skärm är fettostort!

Spinal Tap Tiny Stonehenge - YouTube

Ok, uppfattat och redigerat

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-01 17:42

När jag hade en MBP så kände jag ett större behov av en iMac. Nu när jag har en iMac känner jag lite längtan efter en MBP igen + extern skärm för de tillfällena som man faktiskt är ute på språng. Ibland när jag är ute och sitter någonstans med min iPhone så slår tanken mig om att det vore fantastiskt trevligt med en MBP. Då kan ju min iPhone samtidigt agera modem Bästa vore nog ändå att ha en bärbar samt stationär. Får låna min fästmös MBA ibland och det räcker tills kravet för en bärbar återkommer. På riktigt. Dvs, inte bara suget.

1
Bevaka tråden