Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera minne till iMac 2011 - Vad ska man tänka på?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sölvesborg
  • 2011-10-31 14:45

Jag införskaffade den senaste iMacen denna sommaren och har tänkt att uppgradera minnet på den. Jag har kollat runt lite på forumet och fått lite kött på benen, men känner att jag behöver få ytterligare med info.

1. Vad är bäst prestandamässigt? Använda samtliga minnesplatser i datorn eller två; eller spelar det någon roll?

2. Om man väljer att utöka minnet och ändå behålla originalminnet i datorn fungerar det bra ändå att man blandar minnen från olika tillverkare?

3. Kan man även blanda storleken på minnet utan att det uppstår problem; såsom 2 x 2 GB tillsammans 2 x 4 GB?

1. Vet ej, men jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll.

2. Ja

3. Ja

  • Medlem
  • Avesta
  • 2011-11-01 09:31

Rent teoretiskt blir det en prestandasänkning om du använder alla fyra minneskanalerna eftersom adressutrymmet blir större. Skillnaden är dock mycket, mycket mindre än den prestandavinst du gör genom att öka minnet i datorn så det är absolut inget du märker. Möjligen kan man se en skillnad i extremt tidskritiska system men inte som vanlig användare, för oss är det bara bortkastade pengar att slänga de befintliga minnena.

Köp du två minnen till och plugga i dem, sen tutar du och kör!

  • Medlem
  • 2011-11-01 10:14
Ursprungligen av macheb:

Jag införskaffade den senaste iMacen denna sommaren och har tänkt att uppgradera minnet på den. Jag har kollat runt lite på forumet och fått lite kött på benen, men känner att jag behöver få ytterligare med info.

1. Vad är bäst prestandamässigt? Använda samtliga minnesplatser i datorn eller två; eller spelar det någon roll?

2. Om man väljer att utöka minnet och ändå behålla originalminnet i datorn fungerar det bra ändå att man blandar minnen från olika tillverkare?

3. Kan man även blanda storleken på minnet utan att det uppstår problem; såsom 2 x 2 GB tillsammans 2 x 4 GB?

iMac (Mid 2011): Memory specifications

1
Bevaka tråden