Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminal fråga

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-10-30 14:41

Hej!

Jag använder inte terminalen speciellt ofta men jag använder den till att köra ett antal olika script. Eftersom att jag inte använder den speciellt ofta så ligger alla mina kommandon relativt snabbt om man klickar med uppåt pilen. Dock så fungerar den inte riktigt som jag vill, jag vill kunna skriva exempelvis cd sedan klicka på uppåtpilen och komma till min senaste inmatning av cd. Istället så struntar den bara i vad jag har skrivit och går till det senaste. Finns det någon lösning på mitt problem eller får jag bara acceptera det?

Tryck ctrl+r och skriv in 'cd'. Sedan stegar du mellan de olika kommandona innehållandes 'cd' med ytterligare tryck på ctrl+r
Det kallas för reverse-search-history.

Nackdelen med denna sökning är att inte kommandona behöver börja med 'cd', det kan vara lite varsomhelst i historiken.

Eftersom Terminal inte finns i OS 9, antar jag att du menar OS X, och flyttar tråden dit.

/Mod

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-11-01 11:15

Eller om du verkligen är säker på att det är just senaste 'cd'-kommandot du vill ha kan du skriva !cd och trycka enter.

1
Bevaka tråden