Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa filer från papperskorg

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Såhär, råkade kasta ett par filer för mina widgets i papperskorgen, men sen när jag skulle rensa den så stod det att de användes. Ok jag flyttar tillbaka dom, problemet är att jag inte vet var dom kom ifrån, så nu ligger dom där. Funktionen att lägga tillbaka i arkivfliken funkar inte, dvs den är ljusgrå och alltså inte inväljbar. Använde appcleaner för att rensa lite, så vet inte var dom kom ifrån. Provade att söka från spotlight på filnamnen för att hitta deras kvarvarande kompisar men utan resultat.

Jo jag har sökt men inte blivit hjälpt! Så länka inte till nått inlägg från -07 som jag förmodligen redan läst och inte blivit hjälpt av, länka isf till ett som löser mitt problem

  • Medlem
  • 2011-10-29 07:28

Om du kastar systemfiler eller andra som används, så får du starta om eller logga ut innan du kan tömma papperskorgen.

Ok men grejen är ju den att jag vill få tillbaka dom till sin ordinarie plats?

Har du time-machine, vilket man kan hoppas, så kan du ju återställa de mapparna du vet var du var och pilla i, om du vill få tillbaka allt som det var.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-30 12:39

Någon återställ funktion finns inte, däremot finns ett ångra-kommando i Finder. Med det kan du ångra det senaste steget i Finder.

Surt att det inte finns..... Jaja får väl ta bort widgetarna och sen ladda hem nya..

Jo jag har time machine, men har ändrat en del sedan dess så det blir inte värt besväret!

//K

  • Medlem
  • 2011-10-31 07:19

Jo, det finns visst. Öppna papperskorgen, högerklicka på objektet och välj "Lägg tillbaka".

Ursprungligen av Baron:

Jo, det finns visst. Öppna papperskorgen, högerklicka på objektet och välj "Lägg tillbaka".

Nej det finns inget sånt alternativ, tyvärr!

  • Medlem
  • 2011-11-09 08:39

Vad har du för OS?

Ursprungligen av Baron:

Vad har du för OS?

10.7.2

  • Medlem
  • 2011-11-09 21:40
Ursprungligen av Baron:

[ATTACH="CONFIG"]31042[/ATTACH]

På vissa program så ser jag åxå den (samma som jag skrev i min fråga) dvs i arkivmenyn
Men på den här typen av program så finns inte det alternativet, gäller även andra typer har jag märkt

  • Medlem
  • 2011-11-10 07:54

Har den funktionen alltså försvunnit från 10.6.8?
Vad menar du med "den här typen av program"? Min skärmdump visar Papperskorgen i Finder.

I lion så finns funktionen "lägg tillbaka" men det fungerar nog bara med dokument och inte program

  • Medlem
  • 2011-11-10 09:32

Nej, jag har just kollat i min Lionburk och konstaterar att funktionen finns helt intakt även där.
Systemet gör nog ingen skillnad på olika objekt om det bara handlar om var i en mappstruktur (Papperskorg eller Programmappen) ett objekt (fil, mapp, applikation) ska synas.

Ja hursomhelst har jag fått bort skräpet genom att köra CleanMyMac och kan således inte ta en skärmdump på att filen inte kunde läggas tillbaka, men tack alla inblandade för visat intresse.
Kan säga att vid högerklick på den filen som inte kunde tas bort så saknades även många andra alternativ och som sagt så var även den funktionen "ljusgrå" i arkivmenyn

//Kristoffer

Alternativet "Lägg tillbaka" gäller egentligen bara när man använt systemet för att lägga filer i papperskorgen:

Citat:

Återställa borttagna objekt till den ursprungliga platsen

Om du har flyttat ett objekt från skrivbordet eller Finder-fönstret till papperskorgen, kan du återställa objektet till den ursprungliga platsen, förutsatt att du inte har tömt papperskorgen.

Öppna papperskorgen (punkt 15 ovan) genom att klicka på den i Dock. Markera de objekt som ska återställas till sina ursprungliga platser och välj sedan Lägg tillbaka i Arkiv-menyn. Alternativt kan du kontrollklicka eller högerklicka på objektet och välja Lägg tillbaka i kontextmenyn.

Från Mac OS X 10.6: Grunderna i Mac

Program som flyttar filer direkt till papperskorgen (såsom Clean My Mac ovan) sparar inte med informationen som krävs för att lägga tillbaka filerna på rätt plats och således är alternativet grått...

Ursprungligen av tvalkopp:

Så här ser det ut, utan "lägg tillbaka"...

Den här rar-filen är borttagen utan något speciellt borttagningsprogram, så det stämmer inte riktigt.

Frågan är ju hur du tog bort den.
När jag drar en fil till papperskorgen får jag "Lägg tillbaka" som alternativ. Tar jag och flyttar en fil via Terminalen till .Trash (katalogen i din användarprofil som innehåller Papperskorgens filer) får jag det inte.
Om jag får våga mig på en gissning angående din rar-fil så har du tagit bort den via ett fildelningsprogram? I så fall har programmet säkert bara flyttat filen till .Trash och därmed har Finder inte någon data om vart filen kom ifrån.

  • Medlem
  • 2011-11-16 22:16

Hur hamnade den i papperskorgen då?

1
Bevaka tråden