Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther ser lite ut som WinXP ?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 22:58

Jag förstår ditt tänk o håller med. Men du är nog snäpper mer organiserad på skrivbordet än jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 23:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Jag har aldrig förstått det där med virtuella skrivbortd - det går ju lika snabbt att byta program och samtidigt, precis som beskrivits i inlägg ovan, gömma alla andra program.

Däremot har jag svårt att leva utan den andra skärm jag kör med på jobbet - irl-extraskrivbord är helt super!

Virtuella skrivbord ger dig upp till 16 separata och individuella skrivbord och är inte bara en metod man använder när man vill växla program. Man växlar skrivbord, växlar dator! När man har vant sig vid det sättet att arbeta är det svårt att gå tillbaka till att använda ett enda skrivbord, särskilt på bärbara datorer. Tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 23:19

i panther kommer det ju funktioner för just det här med att motverka "desktop clutter", vad det nu hette... hm, man kunde zooma in på aktiva dokument och gråa ner allt annat.

jaja, det blir säkert bra. slött och fint på äldre maskiner

  • Medlem
  • 2003-09-05 23:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alle
Som t.ex. när man ska kunna "switcha" till andra progam så kommer det upp en liten ruta, som visar vad man byter till.. Och det tycker jag är lite trist! Att de har kommit så långt att de måste ta från själva M$ !? Fast då har ju M$ också gjort det!

Det är ju en asbra funktion. Saknar den varje gång jag switchar på mac. Nöjd varje gång på en pc.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Plus att man där kan ha fönster i fönster. Snacka om helt ogenomtänkt och cp.

Öh. Nej, det är inte ogenomtänkt. Hierarkiska trädstrukturer är himla praktiskt, även i fönsterhanterare. Inte heller är det bara windows som har valt detta angreppssätt, de bara använder det hela på ett väldigt synligt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 23:35

exposé var det det hette ja...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 12:04

Vi får väll se hur många Winblows liknade funktioner som kommer att finnas i Panther när den kommer ut. Fast man kan inte stoppa utvecklingen. Sen så kanske en funktion kommer att vara så att man slipper se rutan..

Själv undrar jag om Panther kommer att skynda på min G3 300 mhz.. Fast jag gillar expose och fast user switching. Och exposé är något som M$ inte fattat, det ända liknande är deras "se skrivbordet".

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-06 12:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Öh. Nej, det är inte ogenomtänkt. Hierarkiska trädstrukturer är himla praktiskt, även i fönsterhanterare. Inte heller är det bara windows som har valt detta angreppssätt, de bara använder det hela på ett väldigt synligt sätt.

Nu pratar jag inte om att ha trädstrukturer i Utforskaren, utan om att ha ett program, det vill säga ett fönster, öppet och inuti det ha ytterligare fönster som inte kan flyttas utanför det första fönstret. Eftersom alla fönster ser likadana ut blir det ogenomtänkt och okonsekvent.

Hade man kunnat skilja på fönstrens funktion visuellt hade det varit en annan sak, men nu går inte det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 13:04

Jag kan bara hålla med Kalle W. Windows sätt att angripa fönsterhantering känns ogenomtänkt. Bara en sån sak som att program inte har menyraden HÖGST UPP är dum. Du som användare måste "sikta" mycket mer på menyer än om du, som i MacOS, har dem högst upp. Flera skärmar är ett problem eftersom man inte alltid kan flytta fönster ut ur programfönstret. m.m.

Virtuella skrivbord ger dig upp till 16 separata och individuella skrivbord...
Okej... Är det som att jobba, virtuellt, på 16 skärmar, eller är det som att ha 16 aktiva använder igång samtidigt?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-06 13:20

Virtuella skrivbord fungerar väl som om man hade flera skärmar kopplade till datorn.

Ni som kört Amiga en gång i tiden känner igen det från Workbench och att man kunde växla mellan skärmar där. Till och med ha flera igång samtidigt med olika upplösning på varje (virtuell) skärm.

Jag håller med om att den funktionen kan vara användbar. Men även här handlar det om på vilket sätt man jobbar eftersom man i praktiken uppnår samma sak genom att jobba i endast-ett-program-i-taget-läge. Det handlar ju om att skilja på olika arbetsuppgifter visuellt.

I slutändan handlar det om hur Apples Human Interface Group förhåller sig till uppdelning av arbetsuppgifter. Deras val är att satsa på Exposé, och strunta i andra lösningar.

Alltså kommer de speciella funktioner vi efterfrågar förmodligen aldrig att inkorporeras i operativet, utan vi får förlita oss på tredjepartsprogram. Liteswitch och Virtualdesktop till exempel.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-06 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär (angående virtuella skrivbord)
Kommer snart
(10.3)

Vad grundar du det på? Du tänker inte på expose väl?

o11e

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-06 13:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Ja, Panther har tagit en hel del UI-element direkt från Windows XP.

Vilka då?

o11e

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 14:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Virtuella skrivbord fungerar väl som om man hade flera skärmar kopplade till datorn.

Ni som kört Amiga en gång i tiden känner igen det från Workbench och att man kunde växla mellan skärmar där. Till och med ha flera igång samtidigt med olika upplösning på varje (virtuell) skärm.

Jag håller med om att den funktionen kan vara användbar. Men även här handlar det om på vilket sätt man jobbar eftersom man i praktiken uppnår samma sak genom att jobba i endast-ett-program-i-taget-läge. Det handlar ju om att skilja på olika arbetsuppgifter visuellt.

I slutändan handlar det om hur Apples Human Interface Group förhåller sig till uppdelning av arbetsuppgifter. Deras val är att satsa på Exposé, och strunta i andra lösningar.

Alltså kommer de speciella funktioner vi efterfrågar förmodligen aldrig att inkorporeras i operativet, utan vi får förlita oss på tredjepartsprogram. Liteswitch och Virtualdesktop till exempel.

Jag har aldrig rört en Amiga, och jag tvivlar på att den skulle ha imponerat på mig ens på den tiden för 15 år sedan.

Läget med ett program i taget är inte alls jämförbart med att ha 4 till 16 virtuella, kompletta skrivbord till hands. Det är vilsamt och behagligt eftersom skrivborden är helt oberoende av varandra och kan ha helt olika funktioner och syften.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-06 15:09

Letade lite på nätet, men jag hittade inte någon skärmdump på Workbench med två skärmar samtidigt. Men på skärmdumpen nedan ser du uppe till höger i menyraden två knappar. Med dem växlar man skärmar. Liknande knappar finns i fönstren, och med dem växlar man vilket fönster som ska ligga längst fram. Att flytta ett fönster framåt i fokus när det blev aktivt hade man inte tänkt åpå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
Vilka då?

* Nya Findern

* User switching

* ALT-TAB pop-up

* Network "Neighbourhood"

t.ex.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 16:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
Vad grundar du det på? Du tänker inte på expose väl?
o11e

Nä... vitruella skrivbord och flera användare igång samtidigt...
[tjoho, nu kan man spela nätspel mot sigsjälv om man bara är tillräckligt snabb att växla användare... eh...]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kommer snart
(10.3)

Panther har inte virtuella skrivbord inbyggt. Var har du fått det ifrån?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 16:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Panther har inte virtuella skrivbord inbyggt. Var har du fått det ifrån?

Har stått på många ställer att fleranvändare (samtidiga) och virituella skrivbord skall vara med...
Vet och Vet

EDIt. Fast när man tänker efter så verkar ju faktiskt virituella skrivbord lite korkat när dom slår på stora trumman för det där vad det heter med fönstren... Men läst vart det, men fel kan det ju vart (inte felläst, inte felskrivet : men felrapporterat)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-06 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Har stått på många ställer att fleranvändare (samtidiga) och virituella skrivbord skall vara med...

Har du någon referens (länk?) till ett ställe som påstått detta? Jag vågar lova till 99% (hihi) sannolikhet att virtuella skrivbord inte ingår i Panther.

o11e

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-06 18:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Virtuella skrivbord ger dig upp till 16 separata och individuella skrivbord och är inte bara en metod man använder när man vill växla program. Man växlar skrivbord, växlar dator! När man har vant sig vid det sättet att arbeta är det svårt att gå tillbaka till att använda ett enda skrivbord, särskilt på bärbara datorer. Tycker jag.

Precis, i BeOS kan man tom köra med olika upplösningar i fönstrena. Väldigt bra om man är webbutvecklare.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 19:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
Har du någon referens (länk?) till ett ställe som påstått detta? Jag vågar lova till 99% (hihi) sannolikhet att virtuella skrivbord inte ingår i Panther.
o11e

häpp vad illjobbigt att leta hoppar det om det går bra...
när man tänker på keynoten och allt gidder om fönstergrunkset så är jag inte benägen att sätta emot (även om 1:99 blir jäkligt bra odds )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Har stått på många ställer att [...] virituella skrivbord skall vara med...

Nä, det har det inte stått någonstans innan du skrev det i den här tråden.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2003-09-06 20:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alle
Vad jag har sett i skärm dumpar, så tycker jag att Panther ser lite mer som Winblows systemen.. (På vissa håll)

Som t.ex. när man ska kunna "switcha" till andra progam så kommer det upp en liten ruta, som visar vad man byter till.. Och det tycker jag är lite trist! Att de har kommit så långt att de måste ta från själva M$ !? Fast då har ju M$ också gjort det!

Skulle snarare säga att det är en funktion som kommer tillbaka till Mac OS Panther från Mac OS 8.6 där man kan man hålla ner apple+tab och växla mellen de program som är igång, som kommer upp i en ruta eller växla till det program som står före det aktuella genom apple+shift+tab.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 20:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Nä, det har det inte stått någonstans innan du skrev det i den här tråden.

häpp?
hittar ingen länk nu dock

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
häpp vad illjobbigt att leta hoppar det om det går bra...
när man tänker på keynoten och allt gidder om fönstergrunkset så är jag inte benägen att sätta emot (även om 1:99 blir jäkligt bra odds )

nej!

det kommer inte komma, det du tänker på är exposé och eftersom detta (exposé) kommer i panther så kommer ingen som helst form av virtuella skrivbord ingå.

det enda som kommer i närheten (och som är långt ifrån samma sak) är "fast user switching" vilket ju är, som namnet antyder, att byta användare.

virtuella skrivbord tycker jag, och apple verkar det som, inte kommer att behövas, eftersom exposé kommer rocka optimalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 21:37

Hur behandlar Exposé gömda ("user-hidden") program? Dvs om jag 10 fönster i Word öppna o 10 fönster i Safari öppna, sen gömmer jag word o kör en Exposé på "alla program"... vad händer då?

Det borde finnas ett val för Exposé "also show hidden apps and documents" eller något om det nu ska få en liknande funktionallitet av virtual desktopps... (om jag nu fattar det rätt hur de funkar).

Exposé ersätter inte byte av program. Exposé hjälper dig bara hitta i röran av fönster i ett givet program eller i samtligga öppna program. Tyckte det var någon som menade att Exposé ersatte cmd + tabb. Icke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 21:38

En intressant sak apple borde bygga i är "smart folders". Det kanske går att lösa idag, men man borde bygga in det snyggt i OSX. Dessa fungerar precis som smart play-lists i itunes - de söker dynamiskt upp, i realtid, filer som du besämt. Vore klockrent i projeksammanhang.

[Totalt off-topic, jag vet :)]

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 21:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
nej!
det kommer inte komma, det du tänker på är exposé och eftersom detta (exposé) kommer i panther så kommer ingen som helst form av virtuella skrivbord ingå.

Nä... det vore ju lite att ta fokus från joxet (exposé) som de satsar på, och såpass marknadsförare är de ju

Citat:

det enda som kommer i närheten (och som är långt ifrån samma sak) är "fast user switching" vilket ju är, som namnet antyder, att byta användare.

Inte samma sak men lite samma teknik dock väl - men om virtual desktop är viktigt så finns det ju program för det idag (under aqua).

Citat:

virtuella skrivbord tycker jag, och apple verkar det som, inte kommer att behövas, eftersom exposé kommer rocka optimalt.

Tror jag egentligen klarar mig utan alltihopa (även om fast user switching kommer bli fandligt för att kolla saker man funderar på )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag har levt länge med virtuella skrivbord i linux/unix men tycker faktiskt inte det behövs i OS X med de fina Göm/Göm övriga funktionerna. Med Exposé tror jag det behövs ännu mindre.

Jag är benägen att hålla med. Jag testade VirtualDesktop ett tag (som är ett utmärkt program för att skaffa flera skrivbord - så de som saknar den funktion, testa detta program) men kom fram till att det skulle krävas en tid innan jag utnyttjade det effektivt och att jag hellre väntar på Exposé och ser hur bra det är.

Men när jag använt fönsterhanterar i Linux så är ju flera skrivbord de facto-standard och när man vänjer sig vid det där vill man inte vara utan det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 11:21

Gammal diskussion. Men nu kommer virtuella skrivbord till OS X. Sjalv kor jag alltid virtueDesktops. Tycker det ger en storre frihet. Hoppas att fler provar det nar det kommer inbyggt i OS X.

Bevaka tråden