Råd för att köpa iPad

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-10-23 03:14

Hej! Jag vill ev. köpa en ny iPad.

Vill att den ska gå att surfa smidigt på hemma. Kommer troligen inte att ha den ute särskilt mycket.

Minnesutrymme är inte så viktigt heller.

Är det bäst att köpa senaste iPad 2 3G (Om det är den senaste) eller duger en tidigare modell lika bra?

Vill ha den så billigt som möjligt.

Har även funderat på begagnat men tycker att de priser som begärs är alldeles för höga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 09:39

Om du bara ska ha den hemma för surf räcker en iPad utan 3G. Om du däremot tror att du kommer ta med den utanför hemmet hade jag valt en iPad med 3G. Hela poängen med en iPad är att du är uppkopplad mot internet och det faller om du är ute och inte har 3G.

Skillnaden mellan iPad 1 och 2 är storleken och hur snabbt den jobbar (och kameror föstås). Jag har själv bytt till en iPad 2 med 3G nyligen och tycker det är skillnad, bl.a. när man surfar där det nu går att ha flikar med olika sidor som inte behöver laddas om när du växlar mellan dem. Osäker på om iPad 1 klarar detta utan att sidorna laddas om.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-10-23 12:14

Tackar! Så om jag inte ska använda 3G behövs inget SIM-kort?

Har inte sett att man kan köpa iPad + abonnemang som med mobiler. Kan man det?

Jag menar att man betalar en summa i månaden med förhöjd avgift.

Tror i alla fall att jag satsar på en iPad 2 med 3G om det blir någon.

Tråkigt bara att begagnade iPads är så dyra. Är verkligen förundrad att folk köper till dessa priser.

Fast det är kanske lika bra att få en ny.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-10-23 11:56

Ok, tack!

Hur stor är skillnaden i storlek, är den märkbar?

Såg att det fanns iPad 2 med wifi men inte 3g och en med båda. Är de lika nya eller är den med 3G den senaste?

En sak till: Hur fungerar det med abonnemang? Antar att man måste ha ett simkort eller är det bara om man vill kunna ringa?

Här ser du en bra jämförelse; iPad 1 vs. iPad 2 - Whats new? - YouTube
Och http://www.engadget.com/2011/03/02/ipad-2-vs-original-ipad-whats-changed/

Det är samma iPad 2, precis som iPad fanns i WiFi, WiFi+3G konfiguration.
iPad 2 är dessutom

Du måste ha SIM-kort om du ska använda 3G.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-10-23 12:21

Får väl köpa en på avbetalning plus abonnemang antar jag. Funkar väl lika bra...

Såg att CDON har något:http://cdon.se/hemelektronik/apple_ipad_2_16gb_3g_vit-14249738?show-review-page=true

Vit eller svart? I länken från Youtube sa han något om att vit såg konstig ut..

Senast redigerat 2011-10-23 12:36

Så om jag inte ska använda 3G behövs inget SIM-kort? korrekt.
Har inte sett att man kan köpa iPad + abonnemang som med mobiler. Kan man det? Inte vad jag sett.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-10-23 13:16

Ok, får väl bli en med 3G.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 16:31
Ursprungligen av larsp777:

Ok, får väl bli en med 3G.

Det tycker jag du gör helt rätt i.

Du kan köpa den med abonnemang och betala av med förhöjd månadsavgift från t.ex. Dustinhome. Du väljer operatör, bindningstid och förhöjd månadsavgift i rutan till höger.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-10-23 18:13
Ursprungligen av andy.c:

Du kan köpa den med abonnemang och betala av med förhöjd månadsavgift från t.ex. Dustinhome. Du väljer operatör, bindningstid och förhöjd månadsavgift i rutan till höger.

Tack för tipset!

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-10-23 18:17

Jag har Telia i min iPhone. Kan man utan problem ha ett abonnemang för sin iPad också?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 19:40

Jag har Telia i min iPhone. Kan man utan problem ha ett abonnemang för sin iPad också?

Om du har fri surf eller ett surfpaket i ditt mobilabonnemang kan du skaffa ett tvillingkort för 40kr/mån. Jag har det och det fungerar kanon. Nackdelen är att du då inte kan använda dig av subventionering av iPad hos bl.a. Dustinhome. Å andra sidan sparar du kanske pengar varje månad jämfört med att ha ytterligare ett abonnemang?

Såg också att du har en iPhone, då kan du använda dig av internetdelning och behöver således varken en iPad med 3G eller ytterligare ett abonnemang. Värt att fundera på över om du då behöver ha din iPhone nära samt att batteriet går åt snabbare med internetdelning aktiverat.

Ursprungligen av andy.c:

Om du har fri surf eller ett surfpaket i ditt mobilabonnemang kan du skaffa ett tvillingkort för 40kr/mån. Jag har det och det fungerar kanon. Nackdelen är att du då inte kan använda dig av subventionering av iPad hos bl.a. Dustinhome. Å andra sidan sparar du kanske pengar varje månad jämfört med att ha ytterligare ett abonnemang?

Såg också att du har en iPhone, då kan du använda dig av internetdelning och behöver således varken en iPad med 3G eller ytterligare ett abonnemang. Värt att fundera på över om du då behöver ha din iPhone nära samt att batteriet går åt snabbare med internetdelning aktiverat.

...och du tappar GPS:en med...

Snåla int epå 3G't, du kommer ångra dig brutalt och känna dig missnöjd så fort du tar den utanför hemmet/jobbet.

Jag kan sitta och surfa på spårvagnen hem om jag vill.
Navigera var som helst.

Kolla mailen i skogen om så behövs.

Ursprungligen av Goflorp:

Snåla int epå 3G't, du kommer ångra dig brutalt och känna dig missnöjd så fort du tar den utanför hemmet/jobbet.

Jag kan sitta och surfa på spårvagnen hem om jag vill.
Navigera var som helst.

Kolla mailen i skogen om så behövs.

Dra bara inte alla över en kam. Sitta och surfa på spårvagnen med en iPad kan man göra utan 3G. Har man ett behov av navigering i bil eller båt med sin iPad ska man definitivt välja en modell med 3G, men att surfa på den går alldeles utmärkt via iPhone. Alla har inte samma behov. Jag har en iPad utan 3G och är inte alls "brutalt missnöjd", jag är istället glad över att jag sparade en tusenlapp.

Det stämmer inte riktigt. iPhone 4 eller nyare ropar ut sina gps-koordinater via personal hotspot-funktionen, så en wifi-iPad får en GPS-signal som uppdateras ungefär en gång i minuten. Duger inte för turn-by-turn såklart, men för mig kändes det onödigt att lägga ut en dryg tusenlapp för den möjligheten.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-10-25 00:57
Ursprungligen av andy.c:

Har de tagit bort möjligheten att handla med abonnemang?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-25 18:25

Har de tagit bort möjligheten att handla med abonnemang?

Ingen aning, ser att man endast kan välja Telenor nu. När jag länkade var det Tele2 eller Telia man kunde välja mellan. Du kan ju kolla direkt med en Teliabutik också (om det nu är dem du vill ha).

Med 3G kan du surfa var somhelst och dessutom använda GPS, tro mig att kartan är bra i bilen.

Utan 3G är man knuten till Wifi hemma eller leta efter hotspots utomhus...och har ingen navigering.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-23 17:33

Utan 3G är man knuten till Wifi hemma eller leta efter hotspots utomhus...och har ingen navigering.

Kan man inte använda sin telefons uppkoppling trådlöst?

Ursprungligen av toox:

Jo, det går alldeles utmärkt. Jag har inget större behov av en iPad med 3G, valde därför en utan och det funkar kalasbra.

Ursprungligen av toox:

Yep, går utmärkt, så gör jag.

...om man inte äger en iPhone.

Ett tips är att skaffa ett Telia SIM-kort och fylla på med 500Kr/internet. Då får du gratis internet i 1 år för 500kr. Tror du får 0,5GB i månaden men om du ändå ska vara hemma mestadels så behöver du ju inte mer.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-10-23 18:15
Ursprungligen av wilhelmsson:

Ett tips är att skaffa ett Telia SIM-kort och fylla på med 500Kr/internet. Då får du gratis internet i 1 år för 500kr. Tror du får 0,5GB i månaden men om du ändå ska vara hemma mestadels så behöver du ju inte mer.

Det där får du nog förklara lite närmare.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-23 23:14

Och här som vi inte har någon spårvagn...
Livet är bra orättvist!
(skulle varit i sur-tråden)

Bara för att vara kärringen mot strömmen så får jag säga att den tusingen extra är väl investerade pengar; att använda iPhonen som GPS/Hotspot känns som en fiddrig lösning.

En iPad utan 3G är ju bara halvt färdig.

JAG sitter ju inte enbart hemma eller på kontoret - jag är ju ute, på stan, på jobbet, uppe på tak, nere i källare, överallt och min iPad är med mig. Att i det läget vänta tills man är tillbaka på kontoret eller börja köra hotspotkoppling via sin iPhone som redan innan sörplar batteri fort så det räcker....känns väl sisådär.

Det är nog en lösning för de som SÄLLAN behöver den, inte den som behöver uppkoppling på daglig basis.

Men var och en får givetvis köpa vad han/hon/hän vill ha och var och en bedömer ju själv vad som passar bäst.

Precis som han som har startat diskussionen så är jag också ute efter en ipad2 inom några månader!
Har bestämt mig att ha 3g på min, men vet inte vilken minneskapacitet jag ska ha?
Kommer mest ha musik,bilder,appar och film på den! Har utslutet 16gb! Så frågan är vilken hade ni köpt 32gb eller 64gb?

Ursprungligen av Mathiasandersson:

Precis som han som har startat diskussionen så är jag också ute efter en ipad2 inom några månader!
Har bestämt mig att ha 3g på min, men vet inte vilken minneskapacitet jag ska ha?
Kommer mest ha musik,bilder,appar och film på den! Har utslutet 16gb! Så frågan är vilken hade ni köpt 32gb eller 64gb?

Det beror ju på dina behov och hur mkt du vill betala, helt och hållet.
Vill du få plats med 10 filmer i bra kvalitet eller 5? Up to you.

• Medlem
  • 2011-10-29 22:27

Hur skulle det fungera att istället för en iPad och en hemmadator bara ha en MacBookAir lilla modellen.
Visst, lite större och lite tyngre men en fullblodsdator med sig istället.
Hur funkar det med appar, läsböcker mm på MBA. Välkomnar även andra synpunkter.

Ursprungligen av per s:

Hur skulle det fungera att istället för en iPad och en hemmadator bara ha en MacBookAir lilla modellen.
Visst, lite större och lite tyngre men en fullblodsdator med sig istället.
Hur funkar det med appar, läsböcker mm på MBA. Välkomnar även andra synpunkter.

Lite fel tråd för det ämnet, passar nog en annan tråd.

Appar för iOS fungerar bara på iOS.

edit: Tråd om att bara ha MBA finns också.

Bevaka tråden