Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX slutar svara

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-22 12:05

Sedan jag installerade OSX Lion (körde en ren installation och migrerade sedan in allt personligt via TM-backup) har systemet betett sig rätt märkligt. Ofta efter att jag väcker datorn/skärmarna är alla skrivbord gråa (kör Mac Pro med fyra skärmar anslutna), Dessutom har "Dockan" försvunnit och det mesta har slutat att fungera.

Emellertid har inte datorn hängt sig. Program i aktivt Space/skrivbord funkar som de ska, men jag är fast i detta "Space" och jag kan inte växla till ett annat. Att starta om Finder hjälper inte heller. Endast omstart av datorn verkar få mig på banan igen... Mycket irriterande

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

/Ps. Problemet har inte försvunnit iom. systemet patchades upp med OSX 10.7.2.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-24 10:50

Update!

Jag har noterat att processen "Dock" börjar sluka väldigt mycket CPU-kraft efter att datorn har varit igång ett tag. Inte omöjligt att detta är orsaken till att processen dör... Frågan är bara vad det kan bero på?!?

Om du skapar en ny användare i OSX, uppstår samma problem hos den användaren lutar det åt hårdvaran men man vet ju aldrig.
Får du samma problem där kan det vara något fel på någon installation du gjort eller OSX installationen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-12-27 12:00

Genom uteslutningsmetoden har jag kommit fram till att det är Apple Mail som orsakar detta problem. Så fort programmet har varit igång några timmar börjar Dock att sluka CPU. Dessutom käkar processen enormt mycket minne och det är förmodligen när detta tar slut som "dockan" dör... Frågan är bara vad man kan göra åt detta elände (förutom att buggrapportera till Apple)?

Trots att senaste patchen skulle fixa en del problem, bland annat hängning av processer om nätverket inte finns tillgängligt (fixen var att nätaccess skulle gå fortare i uppstart inte att processer skulle vänta på klarsignal från nätverket innan körning) så händer det åtminstone mig med mbp 2011 att processer kraschar om jag önskar nätaccess innan denna finns. Är ditt nätverk nere vid önskad access så är det fortfarande krasch i os x 10.7 som gäller.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-12-27 14:32

Suck! Det känns ju som att OSX Lion fortfarande är i betastadiet

1
Bevaka tråden